Confidenţialitate

INTERVIU | Mihai Chirilov, director artistic TIFF: „Festivalul s-a întors la formatul original”

După doi ani de pandemie, Festivalul Internațional de Film Transilvania s-a întors la „formatul original”, cel cu săli arhipline la interior. Afirmația îi aparține lui  Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului Internațional de Film Transilvania.

Organizatorii evenimentului care are loc zilele acestea la Cluj-Napoca trag concluzii, la capătul primelor patru zile de proiecții, dar vin și cu recomandări de film pentru zilele care au mai rămas.

„Concluzia cea mai imporantă pe care o trage după patru zile de festival este aceea că publicul TIFF simțea nevoia unei reveniri la normal. Ediția din 2022 este o ediție concepută duă formatul ediției din 2019. La vremea respectivă era un punct culminant al creșterii organice a TIFF-ului până în momentul în care lucrurile au început să o ia în jos din cauza restricțiilor.

E o revenire la formatul original al TIFF-ului, iar acest lucru se reflectpă și în vânzări, în numărul de spectatori. Nu ne raportăm la numărul de spectatori din 2021 și 2022, care sunt niște anomalii în parcursul artistic al festivalului.

A revenit pofta oamenilor de a vedea film și de a alerga de la o sală la alta în toată nebunia aceasta efervescentă care este TIFF.

Ne bucurăm că nu ne-am pierdut publicul, aceasta fiind marea noastră temere după doi ani de pandemie”, ne-a povestit Mihai Chirilov.

O nouă secțiune a fost introdusă în acest an la TIFF. Se numește What’s Up, Doc? și conține o serie de pelicule experimentale. Unii spectatori vor fi luați prin surprindere, spune Chirilov.

„Recomand publicului amator de experiențe inedite să urmărească secțiunea What’s up, Doc?, introdusă anul acestă.

Nu este o secțiune de film documentar, e vorba despre o secțiune ușor transgresivă, secțoune experimentală, de filme care fac un soi de fuziune neașteptată între film documentar și ficțiune.

Sunt experimente care îi vor lua pe nepregătite de spectatorii poate puțin tradiționaliști care se așteaptă ca filmele de ficțiune să arate într-un fel, cele documentare în alt fel. Cred că este o experiență interesantă și stimulantă pentru un spectator căruia îi și place să gândească după filmele la care se uită”, explică criticul de film.

Câteva titluri care se regăsesc în noua secțiune sunt: Bucolic (o peliculă din Polonia), Ostrov (din Elveția), Canal 54 din Argentia și Pentru mine tu ești Ceaușescu, un film românesc în regia lui Sebastian Mihăilescu.

Filme din Ucraina la TIFF: „Le-am ales pe criterii artistice”

La festival în acest an sunt și câteva filme Ucrainene,  iar Mihai Chirilov a explicat pentru Europa FM cum au fost alese.

Contextul din Ucraina nu are legătură cu felul în care este gândită o structură artistică. Principalul criteriu al echipei care face selecția este cel artistic. Nu se fac favoritisme. Un film nu devine mai bun pentru că un context se schimbă. Un film este bun prin felul în care arată , prin ceea ce spune și prin felul în care este făcut”, punctează directorul artistic al TIFF.

Vine și cu câteva recomandări, unul dintre titluri fiind proiectat în scop caritabil.

Există filme ucrainene, în diverse secțiuni în funcție de concept, care-și merită locul prin ceea ce spun și cum spun. Există un film în competiția oficială a TIFF-ului, cea dedicată cineaștilor care sunt la primul sau la al doilea film. Pamfir se numește și a fost acum câteva săptămâni prezentat la Cannes. Am fost bucuroși că am putut avea acces la el.

Avem și filmul Rhino este un film caritabil, tocmai în contextul existent, iar încasările merg către o cauză.

Felul în care contextul actual a contribuit  ține mai mult de acopanierea filmelor și facilitarea accesului la aceste filme celor câtorva mii de refugiați care sunt în Cluj și care au acces liber la aceste proiecții”, afirmă Chirilov.

„Metronom, punctul major de atracție”

Filmul românesc Metronom este punctul major de atracție la TIFF.

Va avea parte de o proiecție spectaculoasă pe 23 iunie, de la 21:45, în Piața Unirii, mai dezvăluie Chirilov.

În regia lui Alexandru Belc, pelicula se vede pentru prima dată în țară după proiecția de succes de la Cannes, unde a obținut și un premiu pentru regie.

FOTO | Raul Bambu – Europa FM