Confidenţialitate

Guvernul discută despre situația de la ROMATSA

Ședință specială la Palatul Victoria – Guvernul discută despre situația disperată de la ROMATSA.

Compania care dirijează traficul aerian a rămas încă din august fără încasările din activitatea de rută – fiind victimă colaterală în războiul dintre statul român și controversații oameni de afaceri Micula. Aceștia au blocat conturile companiilor ROMATSA și Nuclearelectrica, pentru a recupera bani de la statul român, însă datoria e disputată.

Conturile Romatsa au fost poprite în contextul în care frații Ioan și Viorel Micula, acum investitori suedezi, au câștigat împotriva statului român un proces în care revendică o datorie de aproape 400 de milioane de euro. Speța privește un șir de procese în care frații Micula au dat statul român în judecată în instanțe internaționale, în temeiul unui acord reciproc de investiții între Guvernul României și Regatul Suediei.

Procesul a fost deschis acum 14 ani la Curtea de Arbitraj de pe lângă Banca Mondială, care este cea mai inaltă instantă judecătorească pentru litigii economice.

După ce au câștigat acest proces, frații Micula au pus sechestru și pe 22% din acțiunile Nuclearelectrica, precum și pe aproape 60% din acțiunile Compet. Executările silite au fost suspendate provizoriu, la cerererile formulate de Ministerul Finanțelor.

În acest moment, Romatsa nu mai are acces la conturile de încasări pentru serviciile sale.

Potrivit unor surse citate de G4Media, regia care dirijează toate zborurile aeronavelor românești și străine în spațiul aerian național se pregătea să vândă din titlurile de stat pe care le deține și care în mod normal ar avea scadenta în 2021, pentru a-și putea asigura existența până în luna februarie, în speranța că – până atunci – Guvernul va găsi o soluție.

Pe lângă problema gravă a lipsei imediate a banilor, dacă nu face dovada că e viabilă financiar, ROMATSA poate să piardă dreptul de a mai dirija avioanele, iar cursele aeriene ar putea fi anulate.

ROMATSA dirijează – într-o lună – aproape 30 de mii de curse în spațiul aerian național.