Duşmanii comuni ai memoriei: stresul, fumatul, medicamentele şi lipsa somnului

Chiar dacă sunt ocazionale, de scurtă-durată, momentele de pierdere a memoriei pot avea mai multe cauze.Duşmanii comuni ai memoriei, despre care vorbim de această dată la Minutul de Sănătate, sunt stresul, fumatul, medicamentele şi lipsa somnului.

Un anumit grad de pierdere a memoriei este o problemă care afectează mai multe persoane. Chiar dacă sunt ocazionale, de scurtă-durată, momentele de pierdere a memoriei pot avea mai multe cauze.

Numeroase medicamente pot interacționa cu memoria, fie că sunt recomandate de către medic, fie că pot fi eliberate fără rețetă. Acestea sunt medicamentele antidepresive, anxioliticele, relaxantele musculare, medicamentele antihistaminice împotriva alergiilor, somniferele sau medicamentele împotriva durerii.

Fumatul este un dușman important al memoriei, reducând cantitatea de oxigen care ajunge la nivelul creierului.

Renunțarea la fumat îi face mai fericiţi pe foştii fumători. Analizând informațiile a mai multor studii din trecut, cercetătorii au arătat că cei care au reuşit să renunţe la fumat sunt mai puţin deprimaţi, mai puţin anxioşi, mai puţin stresaţi şi mai optimiști decât aceia care nu au reuşit să renunţe la fumat.

Și aceste studii sunt importante deoarece persoanele care sunt adesea stresate sau deprimate riscă să aibă mai multe probleme de memorie faţă de oamenii cu o dispoziţie optimistă. De asemenea, persoanele stresate nu se pot concentra și au deficit de atenție.

Atât calitatea, cât și cantitatea somnului sunt importante pentru o memorie foarte bună. Dormind prea puțin sau trezindu-ne de prea multe ori în timpul nopții, apare oboseala care afectează abilitatea de a consolida informațiile pe care le primim din jur.

Sunteți extrem de obosiți? Nu mai mult de 10 minute de somn, chiar și la birou, îmbunătățesc memoria, creativitatea și productivitatea. Darasigurați-vă că dormiți 7-8 ore în fiecare noapte.

Alimentația joacă și ea un rol important pentru memorie. Creierul va funcționa mai bine dacă alimentele pe care le mâncăm conțin proteine, grăsimi sănătoase și vitamine precum vitamina B1 și vitamina B12.

Printre problemele de sănătate severe care cauzează pierderea memoriei se numără traumatismele craniene, atacul vascular cerebral, demența, inclusiv boala Alzheimer, boli tiroidiene sau infecții precum sifilis, HIV sau tuberculoză.