Confidenţialitate

VERIFICAT DE EUROPA FM: S-a văzut sau nu în preț eliminarea supraaccizei?

De la reintroducerea supraaccizei la carburanți, pe 15 septembrie, prețul la pompă a sărit cu 9 până la 19 bani pe litrul de benzină sau de motorină.

Iar aceasta nu e ultima scumpire. O alta este așteptată de la 1 octombrie când acciza crește cu încă 16 bani la litru, așa cum prevede o ordonanță de urgență adoptată în Guvern înainte de rectificarea bugetară.

O realitate care contrazice toate estimările făcute de premierul Mihai Tudose care a susținut în tot acest timp că acciza nu va aduce și o mărire de preț.

„În 2016 (sic!), acciza a fost scoasă – euroacciza. N-a scăzut prețul. Ia să vedem, dacă o punem la loc cresc? Eu cred că nu vor crește”, spunea prim-minsitrul în luna august, într-un interviu tv.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Principalul argument pentru a reintroduce supraaciza a fost că eliminarea acesteia la 1 ianuarie 2017 a produs o gaură în buget fără a se fi tradus și într-un preț mai mic la pompă. După Mihai Tudose, a spus-o recent și Liviu Dragnea:

„Să nu uităm că atunci când Guvernul Cioloș n-a acceptat rugămintea mea să proroge eliminarea taxei pe stâlp, a accizei și a TVA cu încă un an de zile, argumentele mincionoase de la acea vreme au fost «Vor scădea prețurile și la energie, și la pompă». Sunt 7 miliarde de lei pe care nu le-au mai plătit aceste mari companii, dar românul n-a simțit nimic. Noi am spus de atunci că nu se vor micșora prețurile”, a reamintit liderul PSD.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Europa FM a verificat dacă renunțarea la taxele amintite de Liviu Dragnea a influențat sau nu prețurile.

Așadar, prima zi a lui 2017 a adus, între altele, eliminarea a doua taxe introduse în urmă cu trei ani. E vorba de supraacciza din care urmau să se strângă, teoretic, bani pentru autostrăzi și de taxa pe stâlp. Prima a urcat imediat prețul carburanților. A doua a încărcat facturile la electricitate.

Au fost scoase de noul Cod Fiscal trecut prin Parlament în 2015, inclusiv cu votul deputaților Liviu Dragnea și Mihai Tudose. Un Cod Fiscal pe care Guvernul Cioloș a refuzat să îl modifice ulterior în ciuda instistențelor PSD.

Statul a pierdut bani la buget, iar românii n-au simțit în buzunare, spune acum Liviu Dragnea.

Am verificat în statistici ce s-a întâmplat după 1 ianuarie 2017 cu prețurile. Rapoartele oficiale ale Comisiei Europene nu lasă loc de nuanțe. La energie, prețul plătit de consumatorul casnic în România în primele trei luni ale lui 2017 a scăzut față de aceeași perioadă a anului trecut cu 1 eurocent pe kWh. E o diminuare infimă, dar există, în condițiile în care prețul mediu în Europa a crescut în acest timp.

Minusul se vede mult mai clar la carburanți. Dacă benzina costa în medie în România 1,13 euro în decembrie anul trecut, după 9 luni fără acciză a ajuns la 1, 02 euro litrul. O scădere de 11 eurocenți din care 6 imediat după eliminarea accizei. Săptămâna trecută, benzina de la noi era, de altfel, cea mai ieftină din Europa.

O diminuare similară s-a văzut și în prețul motorinei. Aici, monitorizările Comisiei Europene arată o scădere de 12 cenți la litru. Primii 7 picaseră până la finalul lunii în care a dispărut acciza.

În concluzie, asigurările lui Liviu Dragnea și ale lui Mihai Tudose că eliminarea celor două taxe nu adusese o scădere a prețurilor sunt FALSE.

Prețul benzinei în toate statele UE pe 12 decembrie 2016. Sursa: Comisia Europeană

Prețul benzinei în toate statele UE pe 11 septembrie 2017. Sursa: Comisia Europeană

Prețul motorinei în toate statele UE pe 12 decembrie 2016. Sursa: Comisia Europeană

Prețul motorinei în toate statele UE pe 12 decembrie 2016. Sursa: Comisia Europeană