Confidenţialitate

Spectacolul “Fade In / Fade Out”, un proiect experimental care integrează sunetul binaural într-o producție de teatru

Producție creart/Teatrelli, “Fade In / Fade Out” este un spectacol-laborator care aduce un element de noutate pe scena performativă din București, integrând sunetul binaural într-o experiență teatrală.

Captat cu microfoane plasate în urechile actorilor, sunetul este perceput de către spectatori live, în căști, ca și cum urechile actorilor devin ale publicului. „Fade In / Fade Out” este un spectacol care explorează dimensiuni ale procesului de pierdere și doliu, atât din perspectiva celui care îngrijește, cât și din perspectiva bolnavului, urmărind, cu precădere, felul în care boala și iminenta dispariție a unuia dintre ei transformă relația acestora și modul în care ei interacționează. Spectacolul încearcă să dea un sens concret acestei separări prin explorarea distanței fizice care se creează între personaje, spațiul fiind redat cu ajutorul sunetului binaural.

Regia noii producții este semnată de Bogdan Mustață, câștigător al Ursului de Aur pentru Scurtmetraj în cadrul prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin (2008), iar conceptul dramaturgic îi aparține scriitoarei și jurnalistei Elena Vlădăreanu.

Distribuția spectacolului îi reunește pe actorii Ela Ionescu și Bogdan Albulescu.

Avanpremira și premiera „Fade In / Fade Out” vor avea loc pe 7 iunie și 9 iunie, de ora 19.00, la Teatrelli (Piața Lahovari, Nr.7), iar biletele sunt disponibile online.

“Este ca și cum urechile actorilor devin ale publicului. Acum câțiva ani, am făcut un film 3D și mi-am pus problema: cum se prezintă spațiul? Vizual era destul de simplu, sunt cele două camere cu care filmezi, ca să creezi volumul personajelor. Am încercat să integrez însă cumva și partea aceasta de sunet în film și, evident, cea mai simplă soluție ar fi fost să folosesc sunetul binaural. Nu am ajuns să-l integrez atunci, dar m-am apucat să fac niște experimente, inclusiv cu o metoda mai puțin folosită, dar care mi s-a părut mult mai interesantă: să încerc să pun niște microfoane chiar în urechile actorilor, iar spectatorul să recepteze în căști exact ce aude actorul. Mi s-a părut că se poate crea astfel o relație de empatie sau identificare foarte puternică a spectatorului cu actorul care poartă microfoanele. În film, această relație s-ar fi atenuat, în teatru însă poate fi pusă mult mai bine în valoare”, explică regizorul Bogdan Musață.

“Când mi s-a propus să mă gândesc la un concept dramaturgic pornind de la empatie, m-am gândit aproape imediat la boală. Nu începuse războiul, iar pandemia era cea mai mare problemă a noastră. Cât de mult mai poţi empatiza după ce boala devine rutină? Cât de mult mai poţi arăta susţinere, cât de mult mai poţi arăta iubire faţă de celălalt când celălalt, treptat, dispare? Simţi regret sau uşurare? Înainte de a avea textul, am avut titlul şi propriile mele temeri de care mă apropiam şi mă îndepărtam. Şi ceva concret: editând sunet, butoanele Fade In/ Fade Out sunt preferatele mele. Apoi a urmat o perioadă de jumătate de an în care am citit foarte mult, am vorbit cu oameni care au grijă de alţi oameni: niciodată nu le voi putea mulţumi suficient pentru generozitatea cu care s-au deschis în faţa mea şi cu care mi-au împărtăşit gândurile şi emoţiile”, povestește Elena Vlădăreanu.

„Fade In / Fade Out” este proiectul care a câștigat open call-ul lansat de creart/Teatrelli în 2021 în vederea montării unui spectacol-laborator. Selecția a fost realizată de către un juriu format din criticul de teatru Octavian Saiu, regizorii Radu Nica și Cristian Ban, precum și de Roxana Lăpădat, director artistic Teatrelli.

 

FOTO: Bogdan Botofei