Radu Szekely, consilierul onorific al ministrului Educației: Discuțiile privind crearea unui program care să le permită copiilor din zone defavorizate să învețe online cu profesori specializați au început încă dinainte de pandemie | VIDEO
Sursa foto: Shutterstock
Experiența de săptămâna trecută, când școlile au fost închise din cauza condițiilor meteo, a arătat că foarte puține unități de învățământ au reușit să continue cursurile în sistem online. Am învățat ceva din pandemie? Au școlile infrastructura necesară pentru a face educație inclusiv online în situațiile în care este nevoie de acest lucru? La aceste întrebări a răspuns consilierul onorific al ministrului Educației, Radu Szekely, în cadrul emisiunii „Academia Europa FM”, moderată de Marcel Bartic. Radu Szekely consideră că școlile dispun de infrastructura necesară pentru a putea trece, în cazuri excepționale, la școala online, însă spune că profesorii sunt încă reticenți, motivând că, în acest fel, scade calitatea educațională. Mai mult, Radu Szekely susține că există discuții, încă din 2019, despre crearea unui program prin care copiii din zonele defavorizate să lucreze online cu un profesor specializat — „poate de la Colegiul «Gheorghe Lazăr» din București sau din altă parte” — însă lipsește „doar cadrul instituțional și cel legal pentru a putea face acest pas”.
Radu Szekely: „Există alternativa organizării școlii online în situații justificate”
Marcel Bartic: Care e regimul juridic al școlii online? Adică e obligatorie, nu e obligatorie, e opțională, e la decizia școlii, este după cum poate fiecare?
Radu Szekely: „Conform legii, există alternativa organizării școlii online în situații justificate. Situațiile justificate nu sunt neapărat definite în lege, ci se stabilesc în funcție de situația fiecărei școli sau a unei regiuni. În acest caz, a fost o decizie a Inspectoratului pentru Situații de Urgență, pentru județele care au considerat necesară această măsură. Nu a fost o decizie a Ministerului Educației, acesta doar a avizat întreruperea sau transferarea programului școlar în online. O unitate de învățământ care are probleme cu infrastructura, pentru o perioadă de timp, poate decide, conform legii, organizarea școlii online. Există flexibilitate la nivel legislativ din acest punct de vedere.”
Radu Szekely: „Chiar astăzi discutam cu o doamnă directoare din nordul Transilvaniei, care spunea că încearcă să organizeze pentru elevii claselor a XII-a una-două zile de învățare la distanță, online. Elevii vin din zone mai îndepărtate și ar putea petrece mai mult timp acasă, pregătindu-se pentru Bacalaureat. Se gândea să organizeze programul astfel încât două zile pe săptămână să se lucreze online. Teoretic, această posibilitate există, dar nu reușește să convingă corpul profesoral să adopte acest mod de lucru. Mulți preferă să lucreze cu elevii la clasă, pentru că nu suntem încă obișnuiți și nu știm cum să facem învățarea online eficientă.”
Radu Szekely: „Nu cred că mai sunt profesori în țara asta care să nu știe să folosească o platformă de conectare”
Marcel Bartic: Cursuri pe educație digitală avem. Cum să vă spun… sunt eu de vreo 22 de ani în învățământ și, încă din primul an, cred că le-am prins.
Radu Szekely: „Cred că, dacă ne referim strict la programele de formare în domeniul competențelor digitale, acestea există. Nu cred că mai sunt profesori în țara asta care să nu știe să folosească o platformă de conectare – Zoom, Meet sau altele. Efectele negative pe care le percep profesorii vin din altă zonă. […] Există o temere legată de lipsa interacțiunii umane directe. Faptul că scade contactul social și interacțiunea față în față între profesori și elevi poate afecta învățarea și relaționarea interpersonală. Este un mod de izolare care duce, în consecință, la scăderea motivației și la dificultăți de concentrare.”
Radu Szekely: Discuțiile privind crearea unui program care să le permită copiilor din zone defavorizate să învețe online cu profesori specializați au început încă dinainte de pandemie
Marcel Bartic: Credeți că este posibilă, în viitor, realizarea unui program de educație remedială prin care să oferim acces copiilor din medii defavorizate?
Radu Szekely: „Este posibil. Dacă se va implementa sau nu, nu știu să vă spun. Discuții pe acest subiect există încă din 2019, înainte de pandemie, când se vorbea despre posibilitatea ca, acolo unde nu există un profesor specializat, să stea în clasă cu elevii un suplinitor, iar ei să fie conectați cu un profesor calificat – poate de la Colegiul «Gheorghe Lazăr» din București sau din altă parte – și să lucreze cu el la disciplina respectivă, din orice cătun s-ar afla. Nu este vorba doar de educație remedială. Instrumentele le avem, modelul există – ne lipsesc doar cadrul instituțional și cel legal pentru a putea face acest pas.”






