Laura Știfter, profesor de religie: Elevii nu sunt adversari pe care trebuie să-i ții sub control, ci frați mai mici, alături de care pornești într-o călătorie intelectuală și spirituală | VIDEO
Sursa foto: Shutterstock
Un studiu realizat recent de UNICEF România indică faptul că aproximativ 42% dintre profesorii de matematică, științe sau religie nu încurajează discuțiile de natură etică și nici activitățile care pot dezvolta empatia. Stilul didactic abordat este mai degrabă autoritar și axat doar pe transmiterea de cunoștințe. Întrebată dacă stilul autoritar de predare este eficient, Laura Știfter, profesoară de religie și laureată a comunității Merito, invitată de Marcel Bartic la emisiunea „Academia Europa FM”, susține că profesorul ar trebui să cultive o relație deschisă, de colaborare cu elevii. Potrivit acesteia, cadrele didactice nu trebuie să-i perceapă pe elevi drept „adversari pe care trebuie să-i țină sub control în timpul orei”, ci ca pe frați mai mici, alături de care să inițieze o călătorie comună de formare și cunoaștere.
Laura Știfter: „Se poate face școală foarte bine având o relație cât mai deschisă, bazată pe încredere, cu elevii”
Marcel Bartic: Există voci în rândul părinților și profesorilor care spun că școală se face cu severitate, că profesorul trebuie să fie autoritar. Oare așa să fie? Pentru că am citit multe tratate de pedagogie și n-am găsit nicăieri filosofia asta.
Laura Știfter: „Sigur că pot exista argumente pro și contra, dar, din punctul meu de vedere, se poate face școală foarte bine având o relație cât mai deschisă, bazată pe încredere, cu elevii. Nu pe frică, nu pe autoritate. Da, sigur, este bine să ai autoritate epistemică, să fii atât de bun în domeniul tău încât elevii să te respecte. Și, cu siguranță, elevii vor face asta. Dar nu discutăm despre autoritate bazată pe frică. Eu sunt foarte mică de statură și, când am intrat la Colegiul Național Mihai Viteazul, ca profesoară de religie în 2018, cred că toți elevii, mai ales la clasele a XII-a și a XI-a, dar și mai mici, erau mai înalți decât mine. Și aveau un respect deosebit. Exact aceeași experiență am avut-o și la următoarele școli unde am predat. Se înscriau, în marea lor majoritate, la religie sau se reînscriau după ce, în anii precedenți, se retrăseseră. De ce? Tocmai pentru că aveam împreună acest dialog, această explorare a unor tematici foarte complexe și le spun elevilor de fiecare dată că și eu învăț de la ei.”
Laura Știfter: „Teologia, fiind un domeniu foarte complex și profund, are teologi care, după o viață întreagă de studiu, precum părintele Dumitru Stăniloae, la 90 de ani, spunea că se simte un începător în domeniul teologic. Atunci este important să explorăm împreună. Din punctul meu de vedere, această libertate și această căutare comună îi va face pe elevi să aibă sete de învățare și curiozitate intelectuală.”
Laura Știfter: „Nu trebuie să-i consideri pe elevi adversari pe care trebuie să-i ții sub control în timpul orei, ci frați mai mici”
Marcel Bartic: Unora dintre elevi poate să nu le placă o materie din cauza profesorului, care îi face să le fie frică la oră. Și de aici vine întrebarea: lucrurile astea ar trebui să le facă profesorii din vocație? Te naști cu ele sau le dobândești prin cursuri bine gândite, printr-un program de formare profesională serios? Cum e?
Laura Știfter: „Da, cred că este o serie de factori corelați. În primul rând, este atitudinea ta față de elevi. Nu aș putea spune că te naști cu ea. Poate că te naști cu o anumită predispoziție spre a dezvolta empatie, dar, în primul rând, contează atitudinea ta față de elevi. Nu trebuie să-i consideri pe elevi adversari pe care trebuie să-i ții sub control în timpul orei, ci frați mai mici, persoane pe care le îndrumi și alături de care mergi într-o călătorie intelectuală și spirituală. Pe de altă parte, sigur că este vorba și despre cursuri. Mă gândeam la discuția despre dilemele etice. Pentru asta este important și să se studieze etică în facultăți.”
Laura Știfter: „Astăzi, orice cuvânt nepotrivit poate provoca unui copil suferință emoțională reală”
Marcel Bartic: Unii profesori spun: la cum suntem tratați de guvern, Ministerul Educației, părinți și mass-media, cine mai are răbdare să fie atent la starea de bine a elevilor? Dar, până la urmă, nu contează tocmai atitudinea profesorilor față de elevi?
Laura Știfter: „Copiii din ziua de astăzi sunt, cel puțin așa îi percep eu, mai maturi, se maturizează mai repede decât o făceam noi. Inclusiv emoțional sunt mai rafinați. La ce mă refer mai exact? Poate că tu, ca profesor, când erai copil, acum 30–40 de ani, nu-l luai în seamă, te certa profesorul, treceai peste, mergeai la joacă și așa mai departe. Astăzi, orice cuvânt nepotrivit poate provoca unui copil suferință emoțională reală. Mulți copii, îngrijorător de mulți, suferă de anxietate, atacuri de panică sau depresie. Există chiar sinucideri aproape la fiecare sesiune de examene naționale. Așadar, anxietatea și depresia nu sunt mofturi; nu înseamnă că elevii sunt răsfățați și nici că sunt nebuni. Înseamnă că sunt mai profunzi, mai maturi, au acces la mai multe informații și trăiesc într-un context cultural diferit față de cel în care am crescut noi sau generațiile mai mari.”






