Confidenţialitate

Care este diferența între conținut de interes public și conținut de tip media sau conținut care este gândit doar ca să producă bani monetizând atenția noastră? Dragoș Stanca explică | VIDEO

Dragoș Stanca – antreprenor, expert media și investitor în tehnologie – a fost invitatul Mădălinei Dobrovolschi în emisiunea „Piața Victoriei” se miercuri seara, la Europa FM. Care este starea presei în an electoral? Într-un univers digital tot mai plin de informații, cum facem diferența între conținutul pur informativ, conținutul de interes public și conținutul media care este menit să monetizeze atenția noastră în social media. „Eu îi sfătuiesc pe cei care ne ascultă să pună tot timpul acest filtru: este această informație, această emisiune în interesul meu sau ar putea fi în spate un alt fel de interes și anume unul comercial?”, a spus Dragoș Stanca la Europa FM.

Dragoș Stanca: „Ni se vinde ideea că am fi informați din scrolling, din stat în social media foarte mult”

Mădălina Dobrovolschi: Care este starea presei?

Dragoș Stanca: „Cred că este foarte important ca oamenii să înțeleagă că suntem în mijlocul unui val de transformări în ceea ce privește modul în care percepem ce mai înseamnă presă. Pentru că, de fapt, ce s-a întâmplat în ultimii 10-12 ani în urma exploziei social media și a schimbării paradigmei în care noi consumăm conținutul este că, practic, ideea de știre, de informație de interes public s-a transformat într-o marfă care este tranzacționată și anume tranzacționată în zona captării atenției noastre în social media.

Este o mașinărie de făcut bani, practic, bazată pe atenția noastră și pe nevoia noastră legitimă de informare. Și aici este o discuție etică destul de complicată: ni se vinde ideea că am fi informați din scrolling, din stat în social media foarte mult, din acel clickbait nenorocit când, de fapt, tot ce se încearcă este captarea atenției noastre care valorează bani. Bani de unde? Din campanii publicitare. Și e bine să înțelegem că aceste rețele sociale monetizează această atenție și fac tot ce pot să ne țină acolo”.

Dragoș Stanca: Meta produce undeva la 135 de miliarde de dolari pe an. 370 de milioane de dolari pe lună. 15 milioane de dolari pe oră. În două ore, Meta produce o sumă egală cu veniturile realizate de toate radiourile din România într-un an

Mădălina Dobrovolschi: Poate ar trebui să spunem cam câți bani fac…

Dragoș Stanca: „Mulți. Haideți să dăm un exemplu. Doar Meta – ca să luăm un exemplu cunoscut, Facebook, Instagram – produce undeva la 135 de miliarde de dolari pe an. Ceea ce înseamnă, la nivel de lună, 370 de milioane. Iar la nivel de oră, ca să putem cuprinde cu mintea, undeva la 15 milioane de dolari.

Ce înseamnă 15 milioane de dolari pe oră doar pentru un player din această zonă – adică Meta – înseamnă că în două ore Meta realizează venituri egale cu toate radiourile din România. Toate radiourile din România adună undeva la 30-35 de milioane de euro pe an. Meta – o singură companie – în două ore face aceeași bani. Google este cam de două ori și ceva mai mare. Și vine tare din spate TikTok care aproape a egalat Meta – este undeva la 80% din veniturile Meta. Este o luptă pe atenția noastră”.

Dragoș Stanca: „Eu îi sfătuiesc pe cei care ne ascultă să pună tot timpul acest filtru: este această informație, această emisiune în interesul meu sau ar putea fi în spate un alt fel de interes și anume unul comercial?”

Mădălina Dobrovolschi: Este o luptă inegală între ceea ce înseamnă jurnalismul tradițional și mașinăria aceasta care, de fapt, nu are nevoie de foarte mulți bani în spate, dar produce mulți bani.

Dragoș Stanca: „A avut nevoie de mulți bani la început. Bani pe care i-a investit în tehnologie, în tehnici de menținere a atenției noastre, în tehnici de atragere a conținutului relevant. Să nu uităm, acum 10-15 ani toate ziarele respectabile, toate televiziunile s-au înghesuit să hrănească mașinăria pentru că li s-a promis accesul la alte audiențe și așa mai departe. Însă, suntem în 2024. Mai învățăm, sper, și din greșeli și de asta venim și spunem: este nevoie de o schimbare de paradigmă.

Și mai este nevoie de ceva: este nevoie ca oamenii să înțeleagă un lucru – care este diferența între conținut de interes public și conținut de tip media sau conținut care este gândit doar ca să producă bani monetizând atenția noastră.

Filtrul pe care îl propun eu este foarte simplu: trebuie să ne gândim tot timpul cui ne adresăm. Dumneavoastră cu această emisiune ați fi putut să invitați o vedetă pop sau pe cineva care să facă scandal sau pe un politician controversat, nu? Mult mai mulți oameni probabil ar fi ascultat această discuție. Având în minte interesul public, dumneavoastră v-ați gândit că ce am eu de spus ar putea fi mai util. Deci aveți în minte ascultătorul. Având în minte ascultătorul, deja filtrul este pus acolo. E informație de interes public.

Dacă eu eram reprezentantul unei companii, unui brand, cel mai probabil un ascultător educat în domeniul media și-ar fi dat seama că în spate s-ar putea să fie un contract publicitar. Dacă eu eram politician, în spate s-ar putea să existe un contract de publicitate și de promovare politică.

Eu îi sfătuiesc pe cei care ne ascultă să pună tot timpul acest filtru: este această informație, această emisiune în interesul meu sau ar putea fi în spate un alt fel de interes și anume unul comercial? Banii dictează 90% din cazuri decizia asta în zona social media.

Este important ca oamenii să înțeleagă care este diferența dintre conținut de interes public și o instituție care face conținut pentru oameni și nu pentru branduri sau pentru alte interese”.

Urmărește aici întreaga emisiune „Piața Victoriei”

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Cum identifici materialele deepfake? GHID DNSC | GALERIE FOTO