Confidenţialitate

ANALIZĂ. Românii sunt mai atenți la prețuri și caută branduri mai ieftine, cumpără mai rar ori în cantități mai mici | AUDIO

Comportamentul românilor la shoppping: sunt mult mai prudenți, caută produse mai ieftine, cum ar fi mărcile proprii ale hipermarketurilor și, uneori, taie de pe listă articole non-alimentare. Sunt concluzii prezentate de reprezentanții marilor lanțuri de magazine. Totuși, datele privind comerțul cu amănuntul indică noi creșteri – arată datele prezentate azi de Institutul Național de Statistică.

Experții în economie atrag atenția: în absența fondurilor europene, situația României ar fi mult mai proastă

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

„Vedem un ritm de creștere de 3%, la jumătate față de ritmul de creștere de anul trecut. Înseamnă o dinamică a PIB la jumătate față de dinamica de anul trecut. Trebuie să înțelegem că nici dinamica de anul trecut nu era grozavă – adică influxul masiv de bani europeni, de investiții străine. Lucrurile acestea continuă anul acesta, iar creșterea PIB este și mai mică, este la jumătate. Asta înseamnă că dacă în România nu ar intra acești bani – investiții străine sau bani europeni – economia României ar scădea”, a spus Bogdan Glăvan – profesor universitar de economie.

Profesorul universitar Bogdan Glăvan a explicat cum ar fi afectate afacerile din România dacă nu s-ar desfășura proiecte cu bani europeni de miliarde de euro

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

„Sectoarele și oamenii care trăiesc din fonduri europene, din comenzi de stat, din investițiile străine – vorbim despre corporațiile multinaționale care-și finanțează proiectele aici, dechid fabrici, angajează oameni – nu ar avea aceste locuri de muncă, aceste venituri din contracte cu statul. România ar duce-o categoric mult mai prost. Adevărul este: cât putem produce noi înșine? Care ar fi creșterea PIB în absența acestui transfer de venit? E un lucru elementar: Să spunem că producția ta anuală crește cu 2 mere, dar cineva îți dă 3 mere, înseamnă că de fapt tu nu ai produs niciun măr, ci ai consumat pentru că ești pe minus”, a mai explicat Bogdan Glăvan – profesor universitar de economie.

Analiză ZF: Românii sunt mai atenți la prețuri și caută branduri mai ieftine, cumpără mai rar ori în cantități mai mici

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Comerţul cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, a crescut în luna mai cu 3,2% faţă de mai anul tecut. După primele cinci luni din 2023 creșterea a fost de 3,3%.

De unde provine avansul de anul acesta din comerțul cu amănuntul: au crescut în primele 5 luni vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (cu 5,1%) şi vânzările de produse nealimentare (+4 %).

Într-o analiză a Ziarului Financiar, marii retaileri spun că românii sunt atenţi la preţ, caută branduri mai ieftine, cumpără mai rar ori în cantităţi mai mici. Clienţii preferă produsele locale, dar doar dacă nu sunt mai scumpe.

„Fenomenul de downtrading (orientare către produse mai ieftine – nota ZF) este tot mai vizibil, în contextul în care clienţii încearcă să îşi eficientizeze bugetul. Românii se orientează către branduri mai ieftine şi mai ales către mărci proprii“, spune Valer Hancaş, director de comunicare şi corporate affairs în cadrul Kaufland România.

Adrian Ariciu, director executiv Metro România, spune că local consumatorii se aşteaptă la noi creşteri de preţuri şi din această cauză caută modalităţi de adaptare.

„La nivel general, vedem o migraţie spre produse mai ieftine, spre mărci proprii sau articole la promoţie“ – a declarat reprezentantul companiei.

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Banca Națională a decis să mențină dobânda de politică monetară la 7 procente | AUDIO