Confidenţialitate


42% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţional. Ei ştiu să scrie şi să citească, dar nu înţeleg


42% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţional. Ei ştiu să scrie şi să citească, dar nu înţeleg

Aproximativ 42% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţional, potrivit unui studiu al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale prezentat luni, la Cluj-Napoca.

Copiii pot să scrie şi să citească, dar nu înţeleg textele asimilate.

” Rata abandonului şcolar este de 19% în condiţiile în care ne-am asumat, ca ţară, un nivel de 11%, doar că a merge la şcoală nu este suficient şi mulţi copii vin degeaba la şcoală”, explică Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educaţie şi Cercetare din Administraţia Prezidenţială.

Potrivit studiului Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale, elevii de 15 ani ştiu să scrie, să citească sau să opereze calcule, dar înţeleg noţiunile învăţate. Cauzele acestui fenomen au legătură cu modul în care sunt predate anumite materii la școală.

”Nu aş vrea să spun la modul general că principala cauză este calitatea sistemului educaţional românesc, ci modul în care încă se predă. Profesorul transmite cunoştinţe şi atât. Sunt multe cunoştinţe, sunt profesori care nu ştiu să citească, există frică din partea profesorului de a da elevului ocazia să creeze şi nu în ultimul rând faptul că, în special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci ştiinţă. (…) Eu predau şi economie, la liceu, şi dacă le cer să îmi dea definiţia pentru viteza de rotaţie a banilor, care e o definiţie foarte complexă şi urâtă, din zece elevi, 11 ştiu să reproducă definiţia mai bine decât o fac eu. Dar dacă le cer să dea un exemplu simplu, nu ştiu să facă acest circuit şi nu înţeleg, deşi ei ştiu definiţii, clasificări, vorbesc în sintagme şi ştiu eseuri la Limba Română”, a declarat Sorin Spineanu-Dobrotă, Şef Serviciu Examene şi Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale.

Potrivit specialiştilor, procentul ridicat al elevilor analfabeţi funcţional are şi un impact economic mare asupra PIB-ului României.

”Există predicţii care vorbesc despre cât ar creşte PIB-ul României dacă am rezolva această problemă. O variantă moderată spune că ar creşte cu peste 200% până în 2035. Această problemă ne costă încă două PIB-uri. E un lucru intuitiv. Este un subiect de interes extrem şi trebuie să devină o prioritate”, mai spune Ligia Deca.

Cu toate că problema este una mare şi România are practic un nivel de analfabetism funcţional dublu faţă de media europeană, situaţia este departe de rezolvare.


Ultimele stiri
Arad: Moș Nicolae a aprins iluminatul festiv

Primul Crăciun la Cazinoul din Constanța aduce o atmosferă feerică, concerte de colinde și de muzică clasică

Factorii de care să ții cont pentru a asigura stabilitatea pe termen lung a finanțelor tale (P)

Fonduri de peste un milion de euro, adunate pentru educația copiilor vulnerabili în cadrul galei Festivalului Brazilor de…

În Prahova, instalaţiile sunt umplute cu apă, de vineri, la ora 23.00. Prin mesaje RoAlert populația e sfătuită…

Directorii de școli și inspectorii școlari vor fi schimbați anul viitor, iar concursurile ar urma să aibă loc…

Mai multe cluburi din SuperLiga României îi cer lui Nicușor Dan să nu promulge legea care stabilește că…

Un susținător al lui Călin Georgescu, obligat de instanță să achite 50.000 de lei daune morale unui bărbat…

Legea Nordis, promulgată de președintele Nicușor Dan: „Sumele plătite de cumpărători nu pot fi folosite în alte scopuri…

Percheziții ale Parchetului European la Primăria Târgu Jiu. Cercetările au legătură cu unele achiziții făcute în școli cu…