Confidenţialitate

VERIFICAT DE EUROPA FM | Se schimbă sau nu fața Gării de Nord din București? – AUDIO

Nou venit la Transporturi, ministrul Felix Stroe a promis de la prima ședință de Guvern că de-acum înainte la minister se va lucra „30 de zile pe lună” pentru „înfăptuirea programului de guvernare”.

Același mesaj că e pus pe fapte mari a fost asumat de ministru și în prima audiere în Comisia pentru transporturi de la Camera Deputaților. Aici, Felix Stroe a deplâns starea Gării de Nord din București și a anunțat că problemele au început deja să se rezolve.

„Despre Gara de Nord e mai uşor de vorbit, că toţi intrăm în gară. Sunt nişte gropi în peroane care au ajuns la fierul beton, grupuri sanitare într-o stare deplorabilă. Mizerie, mizerie, mizerie. Explicaţiile pe care le-am cerut celor care conduc şi au condus Gara de Nord ţineau de: «Gara este monument istoric, nu putem să o reparăm». Nu vorbim de reparaţii capitale, ci de schimbat aspectul. «Primăria de la Sectorul 1 este foarte birocrată şi nu ne dă avizele şi autorizaţii necesare». Și încă foarte multe asemenea explicaţii care nu ţineau în nici un fel de cauzele reale. (…) Să ştiţi că în Gara de Nord a început să se lucreze: se repară pavajul, se repară grupuri sanitare, se repară instalaţiile electrice şi ţevile sparte, se dă cu vopsea,” a spus Felix Stroe.

Am verificat, chiar în Gara de Nord, cum se văd de pe peron garanțiile date de ministrul Transporturilor.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Trenul București – Constanța pleacă în fiecare zi la 9 și jumătate. Nu are decât trei vagoane. Dar, ca să ajungă la primul, un călător are de ocolit zece gropi pe un singur peron.

Reporter: Luați trenul acesta des?
Călător: Da, foarte des.
Reporter: Și s-a schimbat ceva, în ultimii ani, pe peroane, în gară?
Călător: Nu!

Călător: Au început să toarne niște betoane prin locurile în care într-adevăr era nevoie și erau niște probleme.
Reporter: Dar ne uităm în jur. Aici, la urcarea în tren nu era nevoie?
Călător: Ba da, mai ales pentru persoanele în vârstă.

Reporter: Vă descurcați cu trolerul?
Călător: Foarte greu, foarte greu. Foarte greu.

Tranzitată de 30.000 de călători pe zi, cea mai mare gară din București e, de mai bine de 20 de ani, un talcioc fără perspectivă. Toate planurile de a o moderniza sau de a o muta din loc au rămas doar pe hârtie. Decizia s-a blocat întotdeauna nu atât în lipsa banilor, cât în interesele pe care diverși comercianți cu legături politice au știut să și le impună.

Ultima modernizare a avut loc acum aproape cinci decenii. În ultimii ani, tot ce s-a reușit a fost înlocuirea scaunelor. Și, ca acum, câte o minimă reparație curentă.

O plimbare prin gară ne arată că se schimbă câteva din dalele sparte și de-a lungul a două peroane se toarnă niște beton. Doar pe margine.

Călător: Cârpeală. Așa ceva nu cred că se poate numi lucrare.

Călător: Din câte văd eu nu este vorba de o modernizare, ci de o lucrare de rutină, ca toate cele din București, dar nu au niciun rost, ci sunt doar făcute ca să fie.

Reprezentanți ai CFR spun că e vorba de lucrări anuale de întreținere. Compania nu ne-a transmis costurile lor exacte, nici cu cine le face. În planul de achiziții pentru 2017 al CFR sunt însă prevăzute reparații exterioare în Gara de Nord de 120.000 de euro. Mai puțin de jumătate din cât plătește compania feroviară anual pentru paza în gară. La atât se rezumă schimbarea la față a Gării de Nord din acest an. Până la modernizare, CFR are în plan să dea 32.000 de euro pentru reactualizarea studiului tehnic al viitoarei gări, depășit între timp de vremuri.

Călător: Gara asta așa o știu de ani de zile.
Călător: Da, nu s-a schimbat nimic.
Reporter: Vă încumetați să mergeți până la toaletă atunci când sunteți aici?
Călător: Trebuie să mergi dacă e nevoie, dar… nu.

Dar să revenim la spusele ministrului Felix Stroe. Se repară, după ce și-a preluat domnia sa mandatul, pavajul, grupurile sanitare, instalațiile electrice și țevile sparte? Se dă cu vopsea în Gara de Nord? Deocamdată se schimbă câteva dale și se toarnă beton la capătul a două peroane, așa cum compania de infrastructură feroviară plănuia înainte de remanierea guvernamentală. Putem concluziona astfel că afirmația ministrului Transporurilor este PARȚIAL ADEVĂRATĂ.