Confidenţialitate

Vergil Chițac, Allen Coliban și Rareș Hopincă dezbat alături de Mădălina Dobrovolschi contextul electoral actual. Alegeri comasate, tipul de campanie și absenteismul la vot în rândul tinerilor | VIDEO

Vergil Chițac – primarul Constanței și candidatul PNL pentru un nou mandat, Allen Coliban – primarul Brașovului și candidatul USR pentru un nou mandat – și Rareș Hopincă – prefectul Capitalei și reprezentantul PSD au fost invitații Mădălinei Dobrovolschi în emisiunea „Piața Victoriei” la Europa FM, într-o dezbatere despre contextul politic și electoral actual.

Alegerile comasate – locale cu europarlamentare. Vergil Chițac: „Avantajul știți care este? Va fi o campanie civilizată. Între PNL și PSD. Nu se poate altfel”

Mădălina Dobrovolschi: Domnule Chițac, este o formulă cu avantaje și dezavantaje. Cum ați evalua-o dumneavoastră?

Vergil Chițac: „Evaluarea mea este următoarea. Printre avantaje: o prezență la vot mai mare decât dacă ar fi fost alegeri separate știind istoria noastră – la alegerile europarlamentare se adunau foarte mulți cetățeni. Practic, neinteresați. Deci, vom avea o prezență la vot mai mare – de aici rezultă o legitimitate mai mare a celor aleși, dar mai mult decât atât, cred că este foarte important să repetăm rațiunea.

E publică. De ce s-a făcut treaba asta? Pentru ca un partid pe care nu îl numesc populist, extremist, suveranist să aibă cât mai puține voturi și reprezentarea lor în Parlamentul European tocmai din punctul acesta de vedere să fie cât mai mic. Cred că asta a fost rațiunea. Știți foarte bine că au fost sondaje.

Dezavantaje – pentru că sunt și dezavantaje din punctul meu de vedere. Dezavantajele vin din următoarea particularitate: din faptul că – așa s-a descis la nivel politic, la nivelul Alianței – să existe liste comune pentru alegerile europarlamentare și în marea majoritate a cazurilor, exceptând Bucureștiul și alte orașe printre care și Brașovul, să avem candidați separați la alegerile locale.

Spre exemplu, în Constanța ne batem noi – PNL – și PSD cu candidați separați. Ori, din perspectiva asta este posibil să se creeze o confuzie. Pentru că în același timp vom discuta în campania electorală și fiind împreună cu PSD-ul pe liste amândoi vom spune <<Ce bine este să fii în Uniunea Europeană și este bine să fim în Uniunea Europeană și suntem noi așa parteneri>>. După care, după-amiaza, suntem competitori, scoatem săbiile pe masă și ne luptăm. Din perspectiva asta, noi ca noi că noi suntem oameni politici și putem trece peste asta, însă teama mea este să nu confuzăm electoratul.

Dar există un avantaj. Avantajul știți care este? Va fi o campanie civilizată. Între PNL și PSD. Nu se poate altfel. Adică dacă suntem împreună pe listele de alegeri ale Parlamentului European și ne confruntăm la alegerile locale nu putem să avem o campanie negativă. Vom avea o campanie civilizată și eu mizez pe dezbateri care să fie civilizate, pe teme majore”.

Mădălina Dobrovolschi: Am spus slavă Domnului pentru că de foarte multe ori am fost martorii unor campanii în care nu s-a discutat deloc despre teme de construcție, consistențe, despre proiecte.

Allen Coliban, despre comasarea alegerilor locale cu alegerile europarlamentare: „Obiectivul nu poate să fie felul în care scădem sau creștem scorul unui competitor electoral. Obiectivele țin de viitorul României, de programe politice, de ideologii”

Mădălina Dobrovolschi: Merg acum spre Brașov, domnule Coliban. Cum evaluați dumneavoastră această situație în care alegerile locale sunt comasate cu cele europarlamentare. Avantaje și dezavantaje.

Allen Coliban: „A spus domnul Chițac câteva lucruri importante, printre care a punctat câteva elemente din absurdul situației. Dar înainte să ajungem la absurd aș vrea să vorbesc un pic despre democrație. Pentru că din punctul meu și al nostru de vedere, ce s-a întâmplat acum – indiferent de obiective laterale – obiectivul nu poate să fie pentru niște alegeri felul în care scădem sau creștem scorul unui competitor electoral. Obiectivele țin de viitorul României, de programe politice, de ideologii.

De astfel de lucruri care sunt toate călcate în picioare tocmai pentru niște lupte politice. Și cine are de suferit? Are de suferit democrația în primul rând și în al doilea rând cetățenii. Pentru că nu am avut și avem predictibilitate pe aceste alegeri. Este inadmisibil, cu trei luni înainte de alegeri să anunți și să schimbi data la care se face revalidarea mandatelor. La data alegerilor locale. Când am discutat despre asta cu parteneri europeni, toți s-au crucit, au zis că este inadmisibil așa ceva cu atât de puțin timp înainte să anunți data alegerilor locale că este odată cu europarlamentarele.

Asta lasă foarte puțin spațiu pentru noi candidați, pentru partide noi. Lucru care poate să pară – politic vorbind – poate să vă surprindă declarația mea: se spune că cu cât este mai scumpă campania, cu atât este mai avantajat primarul în funcție, dar nu despre asta ar trebui să fie alegerile, ci despre felul în care construim și oferim oamenilor un viitor mai bun.

Ori toate aceste lucruri, inclusiv campania aceasta pe repede înainte ajunge să fie despre cu totul altceva – despre cum tragem sfori, despre cum facem niște coaliții naționale sau locale astfel încât să maximizăm niște voturi. Și nu despre ce facem cu acel vot.

Asta este, din punctul meu de vedere, principala problemă. Asta este ce pierd românii din această manevră de comasare: o dezbatere reală și niște alegeri cu adevărat democratice. Inclusiv ideea de partid unic contravine principiilor democrației, dar voi vorbi despre asta și când ajungem la planul local pentru că am acolo o cu totul altă opinie față de colegii de dezbatere pentru că la Brașov, de patru ani de zile, ne luptăm cu PNL-PSD grupați”.

Mădălina Dobrovolschi: Înainte de a ajunge și la domnul Hopincă, să vedem ce spune PSD-ul, înțeleg că avem un comentariu aici, domnule Chițac.

Vergil Chițac: „Foarte scurt. Domnul primar Coliban, pe noi, ca primari, ne dezavantajează această cuplare a alegerilor pentru că timpul avut la dispoziție pentru a livra rezultate e mai mic față de septembrie. Iar noi avem de vorbit de trei ani și jumătate de mandat pe când cei dinapoia noastră au avut patru ani și jumătate”.

Allen Coliban: „Așa este, domnule primar. Dar pe de altă parte, nici nu ar trebui să încurajăm sau lucrurile vizibile nu ar trebui să se întâmple în ultimele luni. Am avut trei ani și jumătate. Nu o să mă plâng niciodată că am avut cel mai scurt mandat, pentru că am avut și cele mai bune rezultate dacă ne uităm la cifre și la fapte, la proiectele începute și o parte dintre ele și finalizate”.

Vergil Chițac: „Știți că vara se lucrează”.

Allen Coliban:Ar trebui să avem patru ani de mandat, așa cum spune Constituția”.

Rareș Hopincă, despre comasarea alegerilor locale cu alegerile europarlamentare: „Din punctul meu de vedere, este extrem de utilă pentru că va aduce mai multă lume la vot și – dacă vreți sau nu – va populariza această dezbatere exact despre viitorul României”

Mădălina Dobrovolschi: Mergem și către Rareș Hopincă. Alegeri comasate locale și europarlamentare. O soluție funcțională? Avantaje și dezavantaje. Cum vede PSD-ul toată povestea?

Rareș Hopincă: „Eu aș veni în completarea a ceea ce a spus domnul primar Coliban și aș spune Da, aceste alegeri sunt despre viitorul României. Și să ne uităm la următoarea cifră: de la integrarea în Uniunea Europeană și până în prezent, România este un beneficiar net al finanțărilor europene cu peste 60 de miliarde de euro. Deci balanța între fondurile alocate de România către Uniunea Europeană versus fondurile atrase și investite în România este de peste 62 de miliarde de euro pe plus.

Și atunci, o dezbatere despre viitorul României trebuie să fie exclusiv despre viitorul României în Uniunea Europeană și nicicum altfel. De aceea, cred eu că această Alianță între PSD și PNL care a adus, totuși, stabilitate într-un moment foarte greu și care nu întrevede o altă cale de dezvoltare a României alta decât în interiorul Uniunii Europene este o soluție extrem de bună.

Sigur că putem discuta dacă această comasare este utilă sau nu. Din punctul meu de vedere, este extrem de utilă pentru că va aduce mai multă lume la vot și – dacă vreți sau nu – va populariza această dezbatere exact despre viitorul României. Nu văd un lucru rău.

Și revenind tot la ceea ce a spus domnul primar Coliban – și mandatul dumnealui și al altor primari va fi de patru ani așa cum prevede Constituția. Faptul că alegerile se organizează puțin înainte nu cred că este o foarte mare problemă. Revin: doar despre viitorul României trebuie să vorbim și doar despre acest viitor în Uniunea Europeană”.

La ce tip de campanie ne așteptăm în 2024? Vergil Chițac: „Eu voi publica pliantul electoral pe care l-am avut în 2020. Cred că am fost singurul candidat în Constanța care am avut un program de guvernare local”

Mădălina Dobrovolschi: Pentru că deja am intrat în zona de posibile teme de campanie. Și ne spunea domnul primar Chițac că s-ar putea să fie o campanie în care nu se merge spre scandal, ci se merge spre dezbatere serioasă, teme de construcție, vă întreb: dumneavoastră cum vă veți creiona campania? Despre ce teme veți vorbi? Cum îi veți convinge pe constănțeni și vom merge apoi și spre Brașov și București să adresăm aceleași întrebări. Să vedem noi, ca votanți, la ce tip de campanie ne vom aștepta?

Vergil Chițac: „Doamna Dobrovolschi, eu voi publica pliantul electoral pe care l-am avut în 2020. Cred că am fost singurul candidat în Constanța care am avut un program de guvernare local. Și, de asemenea, în oglindă voi spune ce am făcut. Și voi lăsa oamenii să judece singuri.

Dar mai mult decât atât, voi publica și voi prezenta proiectele prioritare din punctul meu de vedere pentru următorul mandat. Și particularizat pentru Constanța. Aici vorbim despre anveloparea blocurilor pentru că chiar avem o problemă cu reabilitarea energetică. Nu s-a făcut aproape nimic în Constanța, facem acum pe PNRR, dar nu cât ar trebui să facem”.

Mădălina Dobrovolschi: Adică tot fondurile europene sunt cele salvatoare.

Vergil Chițac: „Siguranța în oraș și când spun siguranța în oraș vorbesc extrem, extrem de serios. Vorbesc despre siguranța cetățenilor împotriva faptelor antisociale, vorbesc despre siguranța tinerilor – și am să accentuez împotriva consumului de droguri și siguranța afacerilor. Și o altă temă – bine, sunt mai multe prioritare – vorbim despre o investiție care se preconizează și este foarte mare, vorbim de 800 de milioane de euro, este investiția publică, deja s-a publicat, este investiția companiei Iulius, pe modelul celor făcute la Iași, la Cluj și la Timișoara un fel de oraș în oraș și care, într-adevăr, este enormă și va fi foarte bună pentru mediul economic și social din Constanța. Pe lângă asta mai sunt și alte proiecte. Dar în același timp: mă aștept din partea altor actori politici la o campanie negativă și de dezinformare”.

Mădălina Dobrovolschi: Deci doar sperați că va fi campanie axată pe dezbatere…

Vergil Chițac: „Cel puțin între noi și PSD trebuie să fie așa”.

Mădălina Dobrovolschi: Așteptarea este că va fi o campanie murdară?

Vergil Chițac: „Cel puțin între noi și PSD trebuie să fie așa, dar ceilalți actori politici vor avea o campanie negativă. Știți foarte bine, mult mai bine decât mine, campania asta negativă este o campanie în care obți voturi mult mai ușor. Este mult mai greu să te prezinți în fața cetățenilor și să spui proiectele tale, să le argumentezi, să răspunzi la întrebări. Cel mai ușor este să zici <<Ăla nu e bun>>. Iar oamenii reacționează.

Există oarecare permeabilitate la manipulare în societatea românească și mă aștept la o campanie negativă. Mă aștept la ceea ce se cheamă lupta cu dezinformarea și cu fake news-ul și trebuie să avem în campania asta și reacție la așa ceva. Nu o să am reacție peste tot, pentru că până la urma urmei sunt primarul în funcție și problema mea este Constanța, dar trebuie să lămurim cetățenii pentru că uitați-vă ce se întâmplă în societatea românească – există foarte multă dezinformare”.

Allen Coliban, despre ce tip de campanie electorală va fi la Brașov: „Dacă la nivel național, 60% din români sunt nemulțumiți de direcția în care merge țara și de actuala guvernare care în numele stabilității ne-a dus la sărăcie pe foarte mulți, la Brașov 70% dintre brașoveni sunt mulțumiți și de felul în care arată orașul și există și o majoritate de brașoveni care sunt mulțumiți de mandatul acesta de trei ani și jumătate”

Mădălina Dobrovolschi: Domnule Coliban, dumneavoastră la ce campanie vă așteptați și pe ce teme mizați să-i convingeți pe cei care merg la vot să vă voteze pe dumneavoastră. Dar în general să meargă la vot, pentru că vom emrge imediat și spre tema aceasta a pericolului abseinteismului.

Allen Coliban: „La Brașov lucrurile sunt un pic mai simple, pentru că există deja această coaliție PNL-PSD la nivelul Consiliului Local. A funcționat în ultimii trei ani și jumătate cu brio. Practic, am avut o majoritate ostilă în Consiliul Local pe care brașovenii au văzut-o că a blocat foarte multe dintre proiectele importante, cum ar fi: regulamentul de construcții în pantă astfel încât să limităm construcțiile pe dealuri, masă caldă în școli. Și au fost numeroase astfel de proiecte care au avut nevoie de intervenția cetățenilor în Consiliul Local pentru a-i convinge să voteze pentru.

Ce se întâmplă la Brașov este o situație particulară pentru România. Dacă la nivel național, 60% din români sunt nemulțumiți de direcția în care merge țara și de actuala guvernare care în numele stabilității ne-a dus la sărăcie pe foarte mulți, la Brașov 70% dintre brașoveni sunt mulțumiți și de felul în care arată orașul și există și o majoritate de brașoveni care sunt mulțumiți de mandatul acesta de trei ani și jumătate.

Eu cu ce mă lupt acum este faptul că am pe de-o parte o majoritate în Consiliul, am PNL și PSD care spun că lucrurile sunt rele la Brașov că lucrurile nu merg înainte. Și am o majoritate a populației dar și a tuturor celor care vin să ne viziteze care spun Brașovul este printre cele mai bine întreținute și cele mai frumoase orașe din România.

Campania mea va fi despre viitor, despre cum avem cel mai mare plan de investiții pe zona de educație. Despre cum suntem în frunte, pe primul loc la transportul public – cea mai verde flotă, măsuri pentru transport alternativ. Despre faptul că avem două spitale care sunt blocate de Guvern și sunt finalizate, au fost finalizate în timp record la documentație tehnică, am obținut și banii europeni. Și avem cei mai mulți bani europeni atrași în acești trei ani.

Deci avem și bani și proiectele pentru viitor, iar lucrurile trebuie să se dezvolte în direcția aceasta. Nu cred că are cum, chiar și un partid mamut care face orice pentru a reajunge la butoane, să se pună împotriva progresului și a direcției bune înspre care merge Brașovul. Și totodată a majorității populației care apreciază aceste lucruri”.

Rareș Hopincă, despre ce tip de campanie electorală va fi în București: 

Mădălina Dobrovolschi: Am văzut situația la Constanța, am văzut la Brașov și acum mergem din nou spre București către Rareș Hopincă. În cazul Capitalei există funcțională deja această alianță PSD-PNL la nivel de candidaturi, La ce fel de campanie vă așteptați? La una în care să se dezbată teme consistente, de interes, care să-i convingă pe oameni să iasă la vot sau campania aceasta cu care ne-am obișnuit de atacuri, dezvăluiri murdare, deepfake, fake-news – că sunt la modă în această perioadă.

Rareș Hopincă: „Eu pot să spun ce mi-aș dori de la această campanie. Și ulterior o să discutăm și despre aceste excese. Mi-aș dori ca în sfârșit bucureștenii să aibă parte de o campanie bazată pe proiecte pentru dezvoltarea Capitalei. Pentru că din păcate, vedeți că în urmă cu patru ani de zile bucureștenilor li s-a promis apă caldă de a doua zi.

Au trecut aproape patru ani și cel puțin jumătate din București a fost constant afectat de lipsa apei calde și a căldurii. Nu despre asta trebuie să vorbească o campanie electorală. O campanie electorală trebuie să vorbească despre cum extindem orașul, cum conectăm orașul mai bine cu zonele limitrofe, cum dezvoltăm noi zone ale orașului într-o manieră sustenabilă. Cum dezvoltăm infrastructura, cum dezvoltăm transportul în comun. Sunt esențiale pentru București pentru că dacă Capitala României rămâne în anvelopa actuală, în câțiva ani va face efectiv implozie.

Nu mai putem trăi în București dacă se supra-aglomerează centrul și nu ne conectăm mai bine cu tot ceea ce înseamnă zonă metropolitană. Dar pentru a răspunde la aceste întrebări: este nevoie de proiecte. Și sper să nu vină candidații în fața electoratului să fluture din nou această himeră a apei calde, spre exemplu, și să ceară voturi”.

Mădălina Dobrovolschi: Vă dați seama cât de jenant este, domnule Hopincă, în anul 2024 Capitala României să aibă drept subiect principal de dezbatere și de promisiune electorală apa caldă. E o realitate absolut bizară pe care bucureștenii o trăiesc și care nu știu cât de mult poate să mai dureze.

Rareș Hopincă: „Și mai jenant mi se pare că s-a promis apă caldă și nici măcar acest lucru nu a reușit primarul în funcție să livreze. Este absolut tragic pentru capitala României și trebuie cu toate eforturile să ridicăm nivelul acestei dezbateri electorale pentru că locuitorii Capitalei merită mai mult”.

Cum pot fi convinși tinerii să iasă la vot? Vergil Chițac: „Tinerețea este excesivă. E entuziastă, mai puțin rațională câteodată. Și sigur că mă tem, văd apetența tinerilor din sondaje care se duc spre AUR”

Mădălina Dobrovolschi: Eu mă uit spre sondaje și chiar aș vrea să citez un recent sondaj realizat de IRES care arată o realitate care ar trebui să ne pună pe gânduri: inițiativa civică a tinerilor – 70% dintre tinerii din România cred că țara se îndreaptă într-o direcție greșită. Mai mult, 95% dintre ei nu au încredere în partidele politice. Dacă conectăm aceste informații cu cele mai recente date de la Biroul Electoral Central – cele care fac referire la ultimele alegeri – vedem că doar un sfert dintre tinerii din România au votat. Domnule Chițac, acesta este un lucru care ar trebui să-i pună pe politicieni pe gânduri. Cum îi convingeți pe tineri să iasă la vot?

Vergil Chițac: „Vorbim despre pericolul absenteismului, în general, și însoțește în permanență o campanie de alegeri și asta ține, cred eu, și de măiestria competitorilor politici de a fi convingători, de a fi persuasivi, de a stârni emoție, de a fi raționali – că trebuie amândouă combinate – care să-i determine pe cetățeni să iasă la vot în favoarea legitimității mandatelor.

Pentru că despre asta vorbim. Eu cred că este clar că trebuie să avem o prezență la vot numeroasă, pentru că dacă ne uităm la ce se întâmplă în România acum și mă gândesc numai la niște dezechilibre economice pe care le vedem și vin dintr-o perioadă anterioară.

A trecut pandemia peste noi, a trebuit să ne împrumutăm, ajugem la limita aceea de 60% pe care o știm din Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene peste care nu ne mai putem împrumuta. Deficitele sunt mari, spun instituțiile europene.

Uitați-vă la situația geopolitică, situația de securitate în care suntem. Avem un război aproape de noi. Cel puțin Constanța este la 210 mile marine de Sevastopol – nici 400 de kilometri. În contextul acesta, liderii ce vor fi emanați în aceste alegeri și mă refer la toată suita de alegeri vor trebui să ia măsuri uneori nepopulare. Pentru asta trebuie să aibă legitimitate politică”.

Mădălina Dobrovolschi: Adică să iasă lumea la vot.

Vergil Chițac:De fapt, aceasta este puterea legitimă. Când iei măsuri nepopulare, nu când iei măsuri populare. Pentru asta, cum spuneți dumneavoastră, trebuie multe voturi, trebuie prezență masivă la vot. Asta este opinia mea legată de absenteism și eu sunt îngrijorat, dar trebuie să facem cumva. În ceea ce privește zona asta a tinerilor… Doamna Dobrovolschi, tinerețea este mai excesivă prin definiție”.

Mădălina Dobrovolschi: Nu vă temeți de ultimele sondaje care arată în publicul aur că e foarte consistentă zona asta de 18-35 de ani.

Vergil Chițac:Cum spuneam, tinerețea este excesivă. Și eu am fost tânăr și toți tinerii… E entuziastă, mai puțin rațională câteodată. Și sigur că mă tem, văd apetența tinerilor din sondaje care se duc spre AUR, spre… Și poate discutăm și legat de populism și de naționalism. Pentru că se face o mare confuzie între naționalism și anti-europenism.

De fapt, partidul AUR promovează anti Uniunea Europeană, anti Occident: <<Au venit peste noi, ne-au privatizat, ne-au luat resursele, suntem o piață de desfacere>>. Nu asta se spune? Spunând că în felul acesta, dacă sunt anti-europeni, sunt naționaliști.

Nu este adevărat. Naționalismul este o doctrină sănătoasă, naționalismul înseamnă să-ți iubești țara. Păi, noi iubim România, s-a mai spus în emisiunea dumneavoastră. Păi dacă iubim România putem fi anti-europeni? Când din 2007 încoace ne-au intrat 60 de miliarde”.

Mădălina Dobrovolschi: Mergem cu această discuție și către domnul Coliban – primarul din Brașov. Cum vi se par toate aceste statistici care vorbesc despre pericolul absenteismului, despre lipsa de interes a tinerilor în ceea ce înseamnă implicarea civică, mersul la vot, încrederea în clasa politică sau în instituții în general.

Allen Coliban, despre tinerii din România și politica din România: „Mă consider norocos că la Brașov avem o comunitate și avem o pătură de public tânăr foarte, foarte implicată”

Allen Coliban: „Mi se par alarmante, pentru că ar trebui toți cei angrenați în actul politic să ne preocupe decuplarea aceasta față de interesele și problemele cetățenilor, pentru că asta arată de fapt. Omul nu mai vrea să vină la vot înseamnă că nu se mai simte reprezentat.

Iar la Brașov există o altă poveste. Pentru că îmi pun foarte multă încredere și mă bazez foarte mult pe tineri. De altfel, motivul pentru care am intrat în politică și pentru care mi-am asumat o astfel de funcție de primar a fost să construiesc un oraș al copiilor mei, al copiilor noștri. Nu un motiv personal care ține de un avantaj al meu propriu, ci de felul în care va arăta orașul în care vom îmbătrâni cu toții și vom crește copiii noștri cu toții. Ori, din punctul acesta de vedere suntem forțați și asta ar trebui să fie responsabilitatea noastră – să transpunem toate mesajele politice pe înțelesul lor.

La Brașov avem pagina de TikTok, pentru care foarte mulți ne critică, are 14.000 de urmăritori. Acolo este public tânăr. Când merg pe stradă vin foarte mulți tineri să discutăm și să facă poze cu primarul în funcție și să mă întrebe despre proiecte ale orașului. Cred că acesta este principalul câștig al acestui mandat, faptul că avem tineri care se preocupă. Nu doar întreabă, ci și propun proiecte. Avem un proiect mare de amenajare de skate park, care a venit propus de către tineri. Și tinerii nu sunt preocupați nu doar de probleme care țin de sport sau de recreere.

Avem în dezvoltare un campus pentru învățământ dual, un campus mare – o investiție de 20 de milioane de euro. Aducem o universitate, prima dată după foarte mulți ani – vine „Ion Mincu” la Brașov, Universitatea de Arhitectură și Urbanism. Toate aceste lucruri pentru a oferi și pentru a crește opțiunile tinerilor. Totodată, avem cel mai mare festival dintr-o stațiune montană – Massif – tot ca urmare a solicitărilor tinerilor. Asta înseamnă că în momentul în care ajustezi agenda politică, tinerii văd și se implică și mai mult. Am pus bani la dispoziția societății civile prin bugetare participativă și prin apelul de proiecte pentru tineri, iar toate acestea au foarte mult succes.

Și totodată, tinerii sunt și ei un canal care pot să convingă mai departe, pot să-și convingă părinții și bunicii că asta este orientarea corectă, cea spre viitor. Și viitorul cine poate să-l înțeleagă mai bine decât tinerii? Din punctul acesta de vedere mă consider norocos că la Brașov avem o comunitate și avem o pătură de public tânăr foarte, foarte implicată. Vă mai dau o cifră: 10.000 de tineri în platforma de voluntariat”.

Rareș Hopincă, despre votul tinerilor: „Partidele tradiționale trebuie să se adapteze acestei noi generații, trebuie să găsească metode de a comunica cât mai direct și mai eficient cu tinerii”

Mădălina Dobrovolschi: Asta înseamnă că, practic, politicianul trebuie să găsească locul unde sunt tinerii și să folosească instrumente de comunicare care sunt potrivite pentru aceste generații. Domnule, Hopincă, împărtășiți aceleași puncte de vedere? Cum facem ca această pătură importantă de tineri să iasă la vot?

Rareș Hopincă: „Aici cred că trebuie să vorbim despre un fenomen mai general care se referă la fractura între generații și din păcate în ceea ce privește generațiile noastre și ale celor mai tineri distanța este foarte mare din cauza sau datorită avansului tehnologic.

Oamenii sunt din ce în ce mai diferiți. Faptul că partidele politice tradiționale – și mă refer doar la zona de politică, pentru că între politică și Administrație trebuie să facem o separație foarte clară. Tinerii sunt interesați de comunitățile lor și sunt implicați, dar nu vor să facă politică. Sunt două lucruri total diferite. Între aceste două aspecte intervine diferența dintre generații.

Partidele tradiționale trebuie să se adapteze acestei noi generații, trebuie să găsească metode de a comunica cât mai direct și mai eficient cu tinerii. Recunosc, și noi avem această problemă: ne este din ce în ce mai greu să implicăm tinerii în politică. Dar fără acest lucru nu putem să mergem mjai departe cu proiecte adaptate generației mai tinere”.

Mădălina Dobrovolschi: Și semn că este o problemă de înțelegere, o problemă de comunicare a unor teme importante, esențiale. Un alt sondaj aduc în discuție – INSCOP Research: 48% dintre tinerii chestionați consideră că perioada comunistă a reprezentat un lucru bun. Aș continua cu domnul Hopincă, cum adică un lucru bun perioada comunistă? E o inabilitate a sistemului de educație? Sunt lecții ale istoriei pe care nu mai știm să le învățăm? Le-am uitat?

Rareș Hopincă: „Este o inabilitate a sistemului de educație și aș merge și mai departe. Nu doar a sistemului convențional de educație, dar aș merge și către responsabilitatea familiilor. Dacă cei tineri nu au trăit direct în Comunism, părinții, bunicii lor au trăit cu siguranță în Comunism și noi trebuie să vorbim despre tot ce a însemnat acest sistem abominabil, la fel cum trebuie să învățăm din toate greșelile istoriei.

Regimul comunist din România a fost pe alocuri criminal – lucrul acesta trebuie să-l transmitem tinerilor. Nu poate să fie nimic pozitiv într-un sistem politic criminal, într-un sistem politic opresiv cu proprii cetățeni. La fel ca și Nazismul, la fel ca și Fascismul. Sunt sisteme politice, epoci ale istoriei care nu trebuie să se mai întoarcă. Nu vorbim suficient de mult despre acest lucru? Da.

Trebuie să facem mai mult? Din nou, da. Nu reusim să învățăm din greșelile istoriei și aici este o culpă generală. Nu aș da vina doar pe sistemul de educație, nu aș da doar către sistemul politic; de la familie, la școală, la omul politic, toți trebuie să facem mai mult pentru a preveni astfel de manifestații”.

Vergil Chițac: „Noi din privatizarea României am încasat vreo 7 miliarde. Din cele 7 miliarde pe care le-am încasat, aproape că nu am investit nimic în infrastructură”

Vergil Chițac: „Eu sunt mai nuanțat. 1989 ne-a prins cu o resursă umană în România de bună calitate. Aveam ingineri de bună calitate, medici de bună calitate. eu am trăit vremurile acelea. Aveam tehnicieni de bună calitate, sudori de bună calitate. Nostalgicii Comunismului sunt în marea majoritate cei care au prins vremea aceea și există și o latură subiectivă, pentru că vremea aceea corespunde cu tinerețea lor și tinerețea este întotdeauna frumoasă.

Dar mai e ceva: vorbim despre victimele Comunismului. Dar de ce nu vorbim despre victimele Capitalismului? Mai există ceva: trecerea de la Comunism la Capitalism s-a făcut cu foarte multe sincope și vă dau două exemple: privatizarea – există în societatea românească sentimentul că ne-am vândut asseturile, activele pe bani foarte puțini. eu vă spun și redau din memorie, din date publicate de Banca Națională.

Noi din privatizarea României am încasat vreo 7 miliarde, împărțit la numărul de active pe care le-am vândut sunt vrei 667.000 de euro pe fiecare întreprindere și includem aici șantiere navale, combinate siderurgice, fabrici de autocamioane, PETROM și ce mai vreți dumneavoastră”.

Mădălina Dobrovolschi: Adică este o dezamăgire alimentată și de realități.

Vergil Chițac: „Mai mult. Din cele 7 miliarde pe care le-am încasat, aproape că nu am investit nimic în infrastructură. Ori, rolul statului acesta este. Că statul în Capitalism nu mai este jucător în economie, ci el creează condițiile unei competiții loiale.

Însă, rolul statului este să dezvolte infrastructura. Și mai e ceva: restituirea proprietăților. Iar trecerea de la Comunism la Capitalism. S-a făcut cu un cost atât de mare, vorbim despre multe miliarde de euro și din păcate cunosc cazuri și probabil și dumneavoastră în care oamenii care chiar trebuiau să primească nu au primit”.

Allen Coliban: „Cred că nostalgiile sunt o consecință a 35 de ani de democrație și a clasei politice care a dus toți acești ani și totodată a lipsei de perspective”

Mădălina Dobrovolschi: Dar dacă există oameni care au fost dezamagiți de toată această tranziție și ar avea un argument să aibă regret față de perioada în care erau tineri și erau mai bine din punct de vedere al integrării, aveau locuri de muncă pe care poate nu le-au mai avut în perioada capitalistă – astea nu sunt oricum argumente pentru a glorifica perioada comunistă – dar ce se întâmplă cu tinerii, domnule Coliban?

Allen Coliban: „Ar trebui să ne îngrijoreze aceste aspect și totodată faptul că tinerii nu înțeleg ce însemană Comunismul. O să vin în completare și cumva în opoziție la ce zicea domnul Chițac. Pe mine Revoluția m-a prins la zece ani, făcând temele la lumânare, spălându-mă cu apă încălzită pe sobă pentru că nu aveam apă caldă și neștiind dacă vom avea pâine și dacă cartela aceea de pâine ne ajunge să ne hrănim. Acestea au fost realitățile de atunci.

Cred că nostalgiile sunt o consecință a 35 de ani de democrație și a clasei politice care a dus toți acești ani și totodată a lipsei de perspective. Ce trebuie să facem: în primul rând, să arătăm că și în Capitalism există oportunități. Brașovul este, cred, primul oraș mare care a cumpărat în acești ani o platformă industrială pentru a atrage investitori. Avem o investiție mare din Germania pe tehnologii înalte – 600 de locuri de muncă. Genul acesta de subiecte sunt cele care pot să pună în balanță și să le dea o perspectivă tinerilor, o perspectivă reală.

La Brașov există. Și se construiește pe un filon al Brașovului care a fost un oraș anti Comunist. Atât Revolta din 1987, felul în care Brașovul s-a implicat în Revoluția din 1989 – toate lucrurile acestea trebuie păstrate în memorie și redate memoriei. Trebuie cultivată memoria asta. La Brașov am avut secretar general un securist până în 2019. A fost o problemă. Am reușit să asanăm moral, dar asanarea aceasta este un proces continuu care ține și de felul în care cinstim memoria. Anul acesta am terminat o statuie pentru Liviu Corneliu Babeș care s-a încendiat în 1989 împotriva regimului comunist și 35 de ani nimeni nu s-a gândit să-i facă o statuie”.

Mădălina Dobrovolschi: Mulțumesc foarte mult, domnule Coliban. O foarte scurtă întrebare și un foarte scurt răspuns către domnul Chițac – misiunea unui primar de oraș mare care ar fi, domnule Chițac?

Vergil Chițac: „Un primar de mare oraș trebuie să atragă oameni, trebuie să atragă investitori și trebuie să atragă turiști. Iar lucrul acesta nu se poate face decât dacă are în centrul preocupării sale creșterea calității vieții unui oraș”.

Urmărește aici întreaga emisiune „Piața Victoriei”

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea, Sabin Cîrstoveanu

Citește și: Klaus Iohannis: „Trebuie să ne concentrăm pe consolidarea construcției europene și mă refer în special la securitate și apărare” | VIDEO