Confidenţialitate

România neterminată: Autostrada spre Moldova

Moldova este cea mai slab dezvoltată regiune a ţării. Sărăcia ei a fost deseori pusă pe seama lipsei unei infrastructuri rutiere, care ţine departe investitorii.

Au trecut mulţi ani de când autorităţile au promis o autostradă care să lege Moldova de capitala ţării, dar si de Transilvania. O șosea de mare viteză e necesară nu numai pentru dezvoltarea economică, ci și ca să preia traficul intens si adesea periculos de pe DN2 E85. Din Vrancea, Claudia Toader:

 

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Pe 5 decembrie 2013, președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, care este unul dintre cei mai vechi și influenți oameni din PSD, dădea startul sărbătorilor de iarnă și inaugura Orășelul Copiilor. Anunțul pe care l-a făcut atunci a surprins pe toată lumea: “O să vă dau o veste bună. Împreună cu domnul prim-ministru Victor Ponta și cu viceprim-ministru Nicolae Dragnea am hotărât în această săptămână că în următorii doi ani și jumătate, Focșaniul va avea autostradă.”

Au trecut de atunci nu 2 ani și jumătate, termen pentru finalizarea autoristăzii, ci dublu, dar de văzut nu s-a văzut nimic. Între timp, în loc de autostradă pe hîrtie s-a ajuns la un drum expres, tot pe hîrtie. E mai ieftin să construiești un drum expres decît o autostradă, dar nici acesta nu e în prezent decît un plan. S-a ajuns în faza de finalizarea a licitațiilor, dar nu pentru construcția șoselei, ci doar pentru proiectare, pe anumite tronsoane. Asta înseamnă că nici în doi ani nu va începe construcția efectivă a unui drum care să preia din traficul de pe DN2, supranumit “șoseaua morții” din cauza numeroaselor accidente care se produc aici.

Așadar, în loc de o autostradă, un drum expres construit pe bucati. Dar nici pe acesta din urmă autoritățile nu lasă impresia că îl vor realiza în curând – dupa cum declara luna aceasta, de la Bruxelles, comisarul european pentru politici regionale, Corina Crețu. De afirmatiile ei, colegii din PSD aflați azi la putere sunt mai degrabă deranjați:

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

 

Fiecare proiect cu rezolvarea lui, iar pentru o Autostrada a Moldovei Europa e gata să plătească. În ultimii ani, societatea civilă și câteva asociații civice au devenit active pentru a forță autoritățile să facă  drumurile de mare viteză ale regiunii.  Așa au apărut organizații precum Împreună pentru A8 sau Moldova vrea autostrada. Zilele acestea, reprezentanții lor s-au întâlnit cu ministRul Transporturilor. Au primit o veste cât un mare pas înapoi, consideră ei:

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Nemulțumite de schimbările de plan anunțate de guvernanți, asociațiile ”Împreună pentru A8” și ”Moldova Vrea Autostradă” au hotărât: strâng semnături pentru construirea autostrăzilor A8 și A7, în varianta discutată până în această toamnă. Campania se va desfășura timp de o jumătate de an. Iar săptămâna viitoare inițiatorii au programată și o întâlnire și cu șeful statului, Klaus Iohannis. Cu ce au ieșit acum câteva săptămâni de la discuția cu ministrul Transporturilor, Lucian Șova, aflați mâine, la România Neterminată.