Confidenţialitate

REPORTAJ | AUDIO. Capitală, în căutare de patinoar olimpic. Nicușor Dan: „Așteptăm expertiza”

REPORTAJ | AUDIO. Bucureștiul este singura capitală europeană care nu are un patinoar omologat pentru competiții internaționale. Sunt aproape zece ani de când arena Mihai Flamaropol, din Complexul Lia Manoliu, a fost închisă.

Tot de atunci, autoritățile promit un patinoar olimpic.

Până când acest lucru se va întâmpla, pasionații sporturilor pe gheață din București se antrenează pe unde apucă. Fie prin mall-uri, fie la Otopeni, în afara Capitalei, unde omul de afaceri Ion Țiriac a construit un patinoar.

Sportivii se plâng de drumul lung și de costurile ridicate ale acestor variante de avarie.

Primarul General, Nicușor Dan, spune că momentan nu se știe dacă se pot relua lucrările din punctul în care au fost abandonate în urmă cu trei ani sau dacă trebuie dărâmat ce s-a construit până acum.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Inaugurat în 1952, închis în 2013

La patinoarul Mihai Flamaropol din București, situat în Sectorul 2 al Bucureștiului, totul este înghețat. Șantierul abandonat în anul 2019 este năpădit de vegetație. Pe locul în care în urmă cu zece ani primăria Capitalei promitea o arenă la standarde europene, au crescut acum copaci și buruieni.

Inaugurat în 1952, a fost închis în 2013, când primar era încă Sorin Oprescu.

Terenul este împrejmuit cu un gard, acoperit la rândul său cu o pânză închisă la culoare… menită să ascundă peisajul dezolant de ochii curioșilor. Ministrul sportului spunea chiar la Europa FM, în ianuarie 2022, că lucrările vor fi reluate curând.

Au trecut zece luni de atunci, iar la Flamaropol lucrurile nu se  mișcă. Poate doar paznicul pe care l-am zărit dincolo de gard, care stă cu ochii pe ziduri care pe butelie.

S-a decolorat până și panoul care anunță termenul de finalizare a lucrării.

„Am primit doar promisiuni până acum. Mai trec pe acolo prin față și efectiv nimeni nu mișcă nimic, spune Alexandru Hălăucă președintele Federației Române de Hochei.

Foto: Raul Bambu | Europa FM

Nicușor Dan: „Trebuie să vedem dacă ceea ce s-a făcut până acum trebuie demolat sau nu”

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, spune la Europa FM că la jumătatea acestei luni va primi rezultatele unei expertize care trebuie să stabilească dacă structura construită până acum trebuie demolată sau nu.

„Pentru că patinoarul a stat în ploaie mai mulți ani, a fost necesar să facem o expertiză care să stabilească  dacă structura poate să susțină continuarea proiectului. Vom afla dacă structura ține. Sper să fie afirmativ, dacă nu trebuie demolat și reluat de la zero, a declarat primarul Capitalei.

Șantierul zace abandonat din 2019, patinoarul fiind realizat în proporție de 25% la momentul respectiv.

În tot acest timp, micii hocheiști și patinatori, dar și sportivii cluburilor de hochei din București se antrenează fie prin mall-uri, fie la patinoarul construit de omul de afaceri Ion Țiriac în afara Bucureștiului. Ambele variante implică costuri și foarte mult timp irosit.

Antrenamente la doi pași de tarabele cu mâncare

La un astfel de patinoar, contruit într-un mall, l-am întâlnit și pe fostul patinator român cu palmares olimpic, Cornel Gheorghe. Câțiva puști pasionați de patina artistic ascultă ca și hipnotizați sfaturile antrenorului.

Copiii vin de câteva ori pe săptămână, își pun patinele în picioare și apoi alunecă pe gheață. La doi pași de standurile de mâncare și pe un patinoar care măsoară un sfert din mărimea unei arene omologate. De cele mai multe ori vin îmbrăcați în echipament direct de-acasă.

„Noi facem acum cu cei care învața, iar pentru acest lucru condițiile sunt bune. Nu avem ce face, nu există alt patinoar în București, deci acesta este ideal. Dacă ar fi după mine aș face unul în fiecare sector. Nu ne schimbăm ca într-un patinoar adevărat, nu venim aici să facem și duș. Venim într-un trening, inclusiv eu, punem patinele în picioare și intrăm pe gheață. Trebuie să ne adaptăm, spune acesta.

Pe Adara am întâlnit-o în același centru comercial. Este eleva lui Cornel Gheorghe, pasionată de pian și patinaj artistic. Are 9 ani și mi-a spus că vine cu drag pe gheață. Claudia, mama micuței a spus că:

„Este convenabil pentru noi, stăm aproape. Gheața este bună, dar nu se compară cu cea de la Otopeni. Îmi este imposibil, stând în partea de Sud a orașului, să o duc pe Adara la Otopeni”, spune Claudia.

„O oră dus, o oră întors”

Pentru că Bucureștiul nu are un patinoar omologat, sportivii profesioniști care au nevoie de unul apelează, în schimbul unei taxe pentru fiecare oră „de gheață”, la arena construită de Ion Țiriac la Otopeni.

Deși a fost primit cu brațele deschise de toți pasionații acestui sport, patinoarul are dezavantajele sale.

Foto: Raul Bambu | Europa FM

Unul ar fi distanța. Din centrul Capitalei până la Otopeni, foarte aproape de aeroportul Henri Coandă, drumul durează chiar și o oră și 20 de minute cu mașina personală.

„Lăsând la o parte că o oră de gheață costă foarte mult, aproximativ 700 de lei. Pentru antrenamentul acesta de o oră și 20 de minute pierdem alte două ore pe drum: o oră dus, o oră întors”, spune Dragoș Iordache, hocheist la formația Sportul Studențesc.

Același lucru ni l-a spus și președintele FRH.

„Ne antrenam la miezul nopții în mall”

Dragoș Iordache a rememorat perioada dintre 2013 și 2017, când în București și nici măcar în apropiere nu exista vreun patinoar.

Alături de colegi de antrena într-un centru comercial, la miezul nopții, în condiții improprii.

„Ne-am antrenat în mall. Închiriam la miezul nopții. Mai sărea pucul. Aveam tot felul problem, am mai spart plasme, am mai dat pucul pe la restaurante.
Era foarte cald, gheața nu era de calitate. S-au pierdut câteva generații bune”, spune Dragoș Iordache.

Printr-o situație similară au trecut și hocheiștii echipei Steaua Rangers, pe care i-am surprins în timpul antrenamentelor chiar la Țiriac Arena. Casa lor până în 2013 era chiar patinoarul Mihai Flamaropol.

Mi-au povestit că timp de patru sezoane, de când a fost închisă arena din sectorul 2 și până în 2017 când a apărut arena din Otopeni, au fost nevoiți să se mute cu lunile la Miercurea Ciuc, Gheorghieni sau Cârța, localități aflate la câteva sute de kilometri de București.

Au început construcțiile unei arene în Sectorul 4

Un licăr de speranță pentru hocheiul și patinajul bucureștean se întrevede din Sectorul 4, acolo unde primăria promite o arenă până anul viitor. Însă lucrările sunt abia la început, fiind turnată doar fundația în momentul de față.

Chiar și cu toate aceste impedimente, lipsa unui parinoar olimpic în București și drumuri interminabile, încă există copiii pasionați de patinaj și hochei. Au mărturisit-o și cei cu care am stat de vorba.