Percheziții la CFR Marfă; vagoane din oțel, vândute la preț de fier vechi

Mai multe percheziții au loc miercuri dimineață în București și Timișoara, la sediile CFR Marfă, dar și la locuințele unor angajați, inclusiv la persoane din conducerea societății și la mai multe firme private.

Vindeau vagoane de tren pe post de fier vechi, deși ele sunt confecționate din oțel de calitate superioară. Vorbim despre o grupare destructurata miercuri dimineață de DIICOT Timișoara, care a reușit să aducă societății CFR Marfă un prejudiciu de peste 6 milioane de euro, anunță Poliția Română.

Percheziții au loc și în Caraș-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinți, Călărași, Arad, Teleorman, Dâmboviţa.

20 de percheziții au loc în Timiș și 60 la nivel de țară. Operațiunea coordonată de procurorii DIICOT și polițiștii de la Combaterea Crimei Organizate au vizat gruparea specializată în vânzarea de vagoane la fier vechi. Împreună cu polițiștii de la Secția Regională de Transport Timișoara și jandarmi, ofițerii de la crimă organizată au descins la sediile CFR Marfă încă de la prima oră. Se fac percheziții în birourile conducerii dar și la locuințele angajaților societății.

Oamenii legii spun că aceștia vindeau societăților de fier vechi vagoane la prețuri subevaluate. Acestea sunt realizate dintr-un oțel special, de foarte bună calitate dar el erau vândute pe post de fier. Diferența de bani era introdusă într-un circuit financiar complex și ajungea în cele din urmă în buzunarele angajaților cfr marfă dar și la firmele implicate în acesta afacere.

Membrii grupării sunt bănuiți că ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deșeurilor feroase din Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza unei proceduri de licitație deschisă a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară.

Prețul de achiziție a fost de 120 de euro per tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru “deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro per tonă, iar pentru “deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro per tonă.

Astfel, cei în cauză ar fi realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% în cazul “deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul “deșeurilor fier vechi greu”, potrivit IGPR.

Prejudiciul cauzat societății de transport prin activitatea infracțională este de 6.313.748 de euro.
30 de persoane vor fi duse la sediul DIICOT Timișoara la audieri.

Majoritatea sunt angajați ai companiei CFR Marfă.

Anchetatorii vorbesc de constituire de grup infracțional organizat, abuz în serviciu și delapidare.