Confidenţialitate

Ministrul Mediului, la Europa FM, despre SUMAL 2.0 și modificările aduse la Codul Silvic. „Introducem măsura complementară a confiscării autovehiculului cu care se fură masă lemnoasă” | VIDEO

Mircea Fechet – ministrul Mediului – a fost invitatul Mădălinei Dobrovolschi în emisiunea Piața Victoriei la Europa FM. Ce presupune programul SUMAL 2.0 și ce noi sancțiuni vor fi implementate odată cu actualizarea Sistemului de Urmărire a Materialului Lemnos și a Codului Silvic explică ministrul Mediului la Europa FM.

Mircea Fechet, ministrul Mediului: „Odată cu introducerea în funcțiune a SUMAL – și acum suntem deja la a doua versiune – și chiar zilele trecute am semnat un Ordin prin care modificam metodologia veche a SUMAL”.

„Am reușit să scoatem din SUMAL dreptul de acces în SUMAL pentru toți hoții de lemne”

Mădălina Dobrovolschi: Explicați-ne ce înseamnă. Este vorba despre modificări aduse Codului Silvic, da?

Mircea Fechet, ministrul Mediului: „Pe lângă modificările la Codul Silvic și ajung imediat și la Codul Silvic am făcut niște modificări la metodologia de funcționare a SUMAL prin care am făcut niște mici corecții: pe de-o parte am reușit să scoatem din SUMAL dreptul de acces în SUMAL pentru toți hoții de lemne, nu doar ți se confiscă mașina, nu doar te alegi cu un dosar penal, dar dacă ești prins cu lemn furat ți se iau acele credențiale și pentru o perioadă care poate să fie și pentru totdeauna nici șoferul respectiv, nici mașina respectivă nu mai are dreptul să transporte masă lemnoasă în România”.

Avizul de transport se emite doar online. Destinația finală a unui transport de lemne va fi validată la sfârșitul transportului – nu se mai poate devia de la traseu. Personalul silvic care nu respectă regulile va fi sancționat

Mădălina Dobrovolschi: Lucrurile acestea au intrat în vigoare sau urmează?

Mircea Fechet, ministrul Mediului: „Lucrurile acestea au intrat deja în vigoare pentru că le-am reglementat printr-un Ordin. De asemenea, pentru toți acei băieți deștepți – ca să-i numesc așa – care emiteau avize, offline se numesc ele, în depozitele de lemne (adică se prefăceau că nu au semnal pentru că își dădeau telefonul în modul avion sau aveau alte metode și pe care îi prideam – și s-au întâmplat 30.000 de astfel de situații doar în anul trecut) din nou luăm măsura suspendării din SUMAL. La fel am decis să nu se mai poată emite astfel de avize de transport decât în online, ceea ce presupune că orice depozit trebuie să aibă acces la internet.

Transportul, destinația finală va trebui să fie validată la sfârșitul unui transport de lemne. Nu se mai poate devia de la traseu așa cum se întâmpla în trecut – acum, în timp ce noi discutăm, un aviz de transport poate fi finalizat doar la locul la care a fost prevăzută destinația în cadrul emiterii acestuia.

De asemenea, este important să spunem că inclusiv acel personal silvic – pădurarii – care s-au mai ocupat de prostii, care spuneau că un arbore e uscat când el era verde și l-a marcat pentru tăiere, care spuneau că un arbore are o anumită înălțime sau un anumit volum, un anumit diametru și în realitate s-a constatat că avea alte dimensiuni, ca atunci când ți se ia permisul: 30 de zile, pe urmă 90 de zile, pe urmă mai mult. Pur și simplu nu vor mai putea să-și facă meseria, nu vor mai putea să intre în SUMAL și să emită acte de punere în valoare”.

„Paza pădurii ar putea să se facă și cu alte entități decât cu pădurarii”

Mircea Fechet, ministrul Mediului: „Totodată, încercăm să clarificăm faptul că paza pădurii ar putea să se facă și cu alte entități decât cu pădurarii. Pădurarii fiind personal cu pregătire în silvicultură, ar trebui să se ocupe de îngrijirea pădurii, ar trebui să se ocupe de lucrările de întreținere…

Putem să asigurăm paza pădurii fie cu Jandarmeria, putem să asigurăm paza pădurii și cu firme care cu asta să se ocupe – să folosească niște instrumente moderne prin care să păzească perimetre mari de pădure în speranța că personalul silvic va rămâne cu ceea ce a învățat la școală, nu neapărat cu rolul de paznic, ci rolul de a îngriji pădurea.

Din acest punct de vedere, noul Cod Silvic la care lucrăm în acest moment – și pe care sper să-l pot trimite Parlamentului cât de repede – este un proiect extrem de ambițios”.

„Introducem măsura complementară a confiscării autovehiculului cu care se fură masă lemnoasă”

Mircea Fechet, ministrul Mediului: „Pe lângă faptul că interzicem tăierile la ras în aproape jumătate din tot fondul forestier românesc, adică tot ce înseamnă arie naturală protejată, tot ce înseamnă parc natural, introducem măsura complementară a confiscării autovehiculului cu care se fură masă lemnoasă.

De multe ori, azi, fiind acel prag de 10 metri cubi ne trezim că hoții de lemne se încadrează la virgulă în cei 10 metri cubi fie că fură cu camionul, fie că fură cu o dubiță de 3 tone și jumătate; unii dintre ei mai fură și cu căruța și au niște căruțe foarte serioase.

Opinia mea este că o măsură care ar putea cu adevărat să descurajeze acest fenomen este cea a confiscării mijlocului de transport. Cu alte cuvinte, și dacă furi 3 metri cubi de lemn, și dacă furi 6 metri cubi, dar și dacă furi 9,9 metri cubi, spre deosebire de ce ți se întâmplă azi – primești o amendă ca atunci când nu porți centura de siguranță – în viitor și sper să rămână așa Codul Silvic pe care îl voi propune Parlamentului”.

„Să folosim tehnologia, să digitalizăm cu adevărat sectorul silvic și aici SUMAL 2.0 este un instrument electronic de trasabilitate a masei lemnoase unic în lume”

Mădălina Dobrovolschi: Aveți susținere politică? E negociat cu celelalte forțe politice?

Mircea Fechet, ministrul Mediului: „Eu nu cred că cineva se va opune unei astfel e măsuri și cred că măsura confiscării mijlocului de transport este acea măsură care, pe lângă dosare penale, pe lângă amenzi, pe lângă confiscarea lemnului, ar putea fi eficientă. Bineînțeles că pe lângă tot ceea ce spun eu sunt o sumedenie de alte lucruri care ar trebui să funcționeze în același timp: să folosim tehnologia, să digitalizăm cu adevărat sectorul silvic și aici SUMAL 2.0 este un instrument electronic de trasabilitate a masei lemnoase unic în lume.

Este dezvoltat cu specialiști din Minister, cu specialiști din STS și nivelul de informații pe care SUMAL ni-l pune la dispoziție în fiecare secundă este unul imens și este unul care folosit așa cum trebuie și când spun asta mă refer la tehnologii avansate de interpretare a big data, mă refer la inteligență artificială, nu văd niciun motiv pentru care nu am conecta SUMAL la astfel de tehnologii pe care le tot vedem în spațiul public și de a fi mereu cu un pas înaintea hoților.

Pe lângă aceste lucruri, vom instala camere de supraveghere video în păduri, camere inteligente care vor ști dacă un anumit transport este de masă lemnoasă sau altceva. Vor ști să citească din imaginile pe care le fac, dacă e vorba de un transport de lemne, numărul de înmatriculare, să interogheze în timp real SUMAL să vadă dacă există un aviz de transport generat pe acel traseu și în situația în care nu găsesc corespondență în SUMAL să anunțe de urgență Ministerul, Garda Forestieră, Poliția”.

Mădălina Dobrovolschi: Așteptăm implementarea acestui sistem.

Mircea Fechet, ministrul Mediului: „Vorbim despre săptămâni sau de luni”.

Urmărește aici întreaga emisiune „Piața Victoriei” cu Mădăina Dobrovolschi și ministrul Mediului Mircea Fechet

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: De ce consumă copiii droguri de la vârste fragede? Explicația Ramonei Dabija, directoarea Agenției Naționale Antidrog | VIDEO