Mihai Manole, director general interimar la CFR Marfă în plină anchetă DIICOT

După declanşarea anchetei DIICOT privind vânzarea de vagoane la fier vechi la preţuri subevaluate, în care este implicată toată conducerea executivă a CFR Marfă, consiliul de administraţie al companieie feroviare l-a numit în funcţia de director general interimar pe Mihai Manole.

Procurorii au reţinut 21 de persoane,între care şi fostul director general Mihuţ Crăciun, pentru care cer mandate de arestare.

Potrivit anchetatorilor, anul trecut, s-a constituit un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, în folosul companiei REMAT Călăraşi.

Referindu-se la percheziţii, conducerea CFR Marfă a precizat că vagoanele respective a fi îndeplinit condiţiile de casare.

‘Contractul de vânzare-cumpărare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vânzare a fierului vechi provenit din tăierea a 2450 de vagoane de marfă care îndeplinesc condiţiile de casare şi care nu mai prezintă utilitate funcţională în condiţiile concrete ale activităţii proprii’, preciza operatorul feroviar.

Mihuţ Crăciun a fost revocat din funcţia de director general al CFR Marfă în decembrie 2016, la şase luni de la numire.

‘Consiliul de Administraţie al SNTFM CFR Marfă SA a decis în şedinţa de astăzi 4 mai 2017 numirea unui director general interimar al societăţii în persoana lui Mihai Manole. Acesta este angajatul CFR Marfă încă de la înfiinţarea societăţii, în anul 1998 şi a parcurs toate etapele profesionale în cadrul societăţii, de la inginer, şef serviciu până la cea de director locomotive’, se notează într-un comunicat.

În luna ianuarie, aminteşte agenţia News.ro, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că CFR Marfă se află într-o situaţie dificilă, fiind ‘un caz delicat’ unde nu există progrese, iar ‘Sabia lui Damocles’ îi atârnă de la Comisia Europeană, din cauză că societăţii i s-ar şters datoriile în urmă cu câţiva ani cu promisiunea din partea statului român că va fi privatizată, ceea ce nu s-a întâmplat.

CFR Marfă a avut pierderi în fiecare an din 2008 până în prezent, cel mai slab rezultat fiind înregistrat în 2009, cu o pierdere de 535 milioane lei. În 2015, afacerile companiei au scăzut cu 13%, până la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei în 2014.

”Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza procedurii de licitaţie deschisă iniţiată de SNTFM CFR MARFĂ S.A, a unui număr de 2450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria ‘deşeu fier vechi greu’ şi ‘deşeu fier vechi special’ (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară (…)”, menţionează sursa citată.

Potrivit acesteia, în manoperele frauduloase au fost implicaţi factori de decizie de la nivelul central şi teritorial a societăţii de transport, precum şi reprezentanţii societăţii beneficiare şi s-a acţionat pe trei nivele.

‘Primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societăţii SNTF MARFĂ CFR MARFĂ SA, compusă din inculpaţii Crăciun Mihuţ Constantin, director general, Ciobanu Daniel, director operaţiuni dezvoltare, Bărculeţ Pavel, director departament vânzări – trafic, Tudor Eugen, director economic – financiar, Alupoaie-Dragoescu Constantin-Nicolae, director trafic, Enache Florin-Claudiu, director vagoane, Niculescu George, şef al serviciului exploatare vagoane. Aceştia au iniţiat vânzarea la bursa de mărfuri a celor 2.450 de vagoane la preţ de fier vechi, prin subevaluarea lor şi obţinerea unui preţ mai mic decât valoarea reală. (…)’, potrivit DIICOT Timişoara.

Acelaşi palier decizional al grupului infracţional organizat a dispus sucursalelor din teritoriu ale SNTFM CFR MARFĂ SA omiterea menţionării cantităţilor de fier greu şi de oţel obţinute din tăierea vagoanelor, solicitând ca în documentaţia de casare să fie menţionate doar cantităţi de fier vechi. În acest sens, a fost emisă o adresă înaintată sucursalelor SNTF MARFĂ CFR MARFĂ S.A Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa, privind aducerea la îndeplinire a contractului încheiat între SNTF MARFĂ CFR MARFĂ SA şi SC REMAT SA CĂLĂRAŞI, prin care s-a solicitat demararea formalităţilor de casare conform Convenţiei comune de lucru, stabilită între părţi.

Al doilea palier al grupului infracţional organizat a fost reprezentat de către funcţionarii din cadrul sucursalelor SNTF MARFĂ CFR MARFĂ SA – Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa. În baza dispoziţiilor date de nivelul de conducere al societăţii, funcţionarii din teritoriu au dispus întocmirea documentaţiei de casare, prin omiterea consemnării cantităţilor de oţel şi fier greu, obţinute din tăierea vagoanelor, facilitând astfel traficarea în folosul SC REMAT SA CĂLĂRAŞI a diferenţei rezultate din preţul de deşeuri de oţel sau fier greu şi preţul de deşeu de fier vechi.

În vederea punerii în aplicare a contractului de vânzare cumpărare, prin decizia inculpatului Maşcovescu Mircea, s-au constituit la nivelul Centrului Zonal Marfă Timişoara cinci comisii de casare, pentru tăierea a 411 vagoane aflate în gestiunea acestei sucursale. (…).

Al treilea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din reprezentanţii SC REMAT SA CĂLĂRAŞI, beneficiara contractului în cauză, documentul fiind semnat de către inculpatul Ion Găbreanu, director general, de către contabila societăţii, precum şi de către inculpatul Stănel Rădulescu, responsabilul de contract.

‘În vederea preluării deşeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul fiecărei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor SNTFM CFR MARFĂ SA, câte un reprezentant care conform ”Convenţiei comune de lucru”, emisă de către Serviciul de Exploatare Vagoane din cadrul structurii centrale a firmei de transport, au întocmit împreună cu reprezentanţii comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de tăiere, note de cântar etc, documente în care, cu ştiinţă, s-a omis menţionarea cantităţilor de deşeuri de oţel şi de fier greu’, adaugă procurorii.

De asemenea, unii dintre reprezentaţii SC REMAT SA CĂLĂRAŞI au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, ameninţând intervenţia pe lângă conducerea unităţii în vederea destituirii din funcţie, în cazul în care nu se conformau planului infracţional, potrivit sursei citate.

Cele 2.450 de vagoane supuse casării însumează cantităţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi. Prejudiciul cauzat SNTFM CFR MARFĂ SA prin activitatea infracţională se ridică la valoarea de 6.313.748,52 euro, mai precizează comunicatul DIICOT.


Ascultă online Europa FM / Descarcă gratuit aplicaţia Europa FM pentru Android sau aplicaţia Europa FM pentru iOS