Mariana Stan, câștigătoarea premiului „Directorul anului”: Atitudinea contează cel mai mult. Am reușit, de la 20%, cât era promovabilitatea în primul an la Evaluarea Națională, să ajungem între 90% și 100% | VIDEO
Sursa foto: Shutterstock
Profesoara Mariana Stan, laureată a celei mai înalte distincții din învățământul preuniversitar, „Directorul anului”, a fost invitata lui Marcel Bartic în cadrul emisiunii „Academia Europa FM”. Mariana Stan a povestit cum a reușit să transforme școala din localitatea Dor Mărunt, județul Călărași, într-un model de instituție educațională adaptată cerințelor secolului XXI, capabilă să concureze cu unități de învățământ de prestigiu din marile orașe. Ea a explicat și cum, prin organizarea orelor de pregătire începând cu ora 7:00, a reușit să crească rata de promovare la Evaluarea Națională la peste 90%.
Mariana Stan: „Cred că comportamentul este un fel de a dona în contul tău de credibilitate”
Marcel Bartic: Foarte multe voci de prin școlile din România se plâng de problema asta a banilor; finanțarea acordată în sistemul nostru de învățământ rămâne încă una relativ modestă. Așa, pe de altă parte, tot uitându-mă la exemple, cum este exemplul dumneavoastră, tot stau și mă gândesc: cum reușiți?
Mariana Stan: „Cred că atitudinea contează cel mai mult. Atitudinea directorului, de exemplu. În sensul că, dacă oamenii au văzut că eu vin de noapte în școală și sunt atentă când s-a făcut focul (dacă merge, nu merge; e în regulă, nu e în regulă), iar dacă nu e în regulă te duci într-o parte, în alta, cauți. Cred că comportamentul ăsta e un fel de a dona în contul tău de credibilitate fiecare gest pe care îl faci. Și probabil că am reușit să conving că este nevoie. Oamenii au văzut că noi facem o treabă serioasă acolo. Copiii au început să simtă dragul de a veni la școală. Parcă nu mai erau copiii de odinioară. Și oamenii ne-au întins o mână de ajutor. E foarte important să ai curaj. Curaj să ceri. Că, până la urmă, nu cer pentru mine sau pentru altcineva. Cerem pentru sistemul de educație. Păi, ce înseamnă asta? Orice om, cred că, indiferent de nivelul de pregătire, își dă seama ce rol important are educația copilului. Și cred că totul se învârte în jurul acestor două elemente: să te vadă că ești un om competent și că ai caracter.”
Mariana Stan: Discutăm în fiecare dimineață cu copiii, timp de 10 minute, câte un proverb
Marcel Bartic: La un moment dat vorbeam despre lucrurile astea care țin de, iată, digitalizare, despre tehnologie, și recunosc că am avut și o perioadă în care m-am gândit că dacă ai toate astea lucrurile merg bine. Dar nu este așa. De pildă, dumneavoastră aveți o chestie acolo foarte deșteaptă; mie mi-a plăcut la nebunie, da, pastila aia de dimineață în care îi luați pe copii și îi învățați despre bullying.
Mariana Stan: „Să știți că nu doar o tablă atârnată pe perete rezolvă problema abandonului, absenteismului nemotivat și nu acoperă zona emoțională care suferă mult. Așa că eu trebuia să caut niște strategii alternative. Trebuia să facem ceva proactiv. […] Și atunci mi-a venit în minte, într-o seară, că aș putea să lucrez un pic la zona asta a valorilor morale ale copiilor. În fiecare dimineață am zis: tot vin copii de dimineață, că vin cu mașina din alte școli — haide să ne întâlnim cu ei și să vorbim despre moralitate și bullyng. Copiilor, dacă le spui lucruri în mod repetat, le intră în cap; cum spuneam eu, o sintagmă pe care o folosim: «v-a intrat în cap?» Și ei spun: «da, ne-a intrat în cap.» Și așa am reușit, în fiecare dimineață, făcând lucrul acesta, să observăm că, parcă, s-au rărit disputele dintre ei. Parcă nu mai erau copiii noștri — bine, nu imediat, nu s-a instalat imediat, nu vă gândiți — dar, ușor-ușor, s-a instalat un fel de comportament civilizat. Și n-am rămas aici: ne-am gândit cum să-i prindem pe toți dimineața, cu zece minute înainte, să vorbească mai mulți copii, nu doar unu-doi care erau mai îndrăzneți. Și m-am gândit: haideți să schimbăm strategia. Am făcut o librărie a școlii, am adus acolo diferite obiecte, și fiecare, cum prezenta proverbul sau valoarea și o explica, primea câte un punct, două, trei. În ziua când se deschidea librăria în școală, ei cumpărau cu acele puncte obiectele.”
Mariana Stan: „Am reușit de la 20%, cât era procentul în primul an, să ridicăm la 70%, după care, în anii următori, am rămas între 90% și 100%”
Marcel Bartic: Cum ați reușit și care a fost strategia prin care ați crescut procentajul la Evaluarea Națională la peste 90%?
Mariana Stan: „Trebuie să vedem feedback-ul, să vedem dacă a crescut ceva, progresul copilului. Și atunci m-am gândit că ar fi bine să facem pregătire dimineața și, spun eu așa, pe creier odihnit. A trebuit să convingem părinții, în primul rând, comunitatea locală să ne suplimenteze fonduri, să ducem copiii cu mai multe curse cu autobuzul, că nu putem să ducem toți copiii odată la școală. Și facem pregătire de la ora 7:00. Am reușit de la 20%, cât era procentul în primul an, să ridicăm la 70%, după care, în anii următori, am rămas între 90% și 100%. Adică s-a văzut clar că, dacă mai multe forțe, dacă mai mulți contribuim la niște decizii care, până la urmă, sunt pentru copiii comunității locale și facem acolo o echipă bună, iată, copiii noștri pot concura cu copiii de la oraș și, să știți, avem copii și la Olimpiada Națională.”






