Confidenţialitate

Marian Staș, despre ce ar trebui să facă un ministru al Educației. Expertul explică cele două elemente importante pentru orice funcție de conducere

Marian Staș, expert în educație, a fost invitatul lui Marcel Bartic în emisiunea „Piața Victoriei” de la Europa FM. Marian Staș a fost întrebat care este profilul unui ministru al Educației și ce ar trebui să facă acesta odată ce ajunge în poziția anterior menționată. Marian Staș a explicat că profilul ar trebui să fie conceput în jurul a două elemente importante pentru orice funcție de conducere: „management și leadership”.

„Am să formulez răspunsul în cheia unui model bine așezat pus în circulația publică de profesorul John Paul Kotter, de la Harvard Business School, care separă apele în felul următor, pe cele două componente esențiale ale oricărei activități de conducere: management și leadership.

Managementul are de-a face cu administrarea complexității, leadership-ul are de-a face cu administrarea schimbării. Prin urmare, răspunzând la întrebarea ce ar trebui să facă și care ar fi primul lucru, de fapt, răspunsul meu începe cu următoarea parte, care ar fi primele două lucruri.

În momentul de față, senzația mea este că nu numai la nivel ministerial, dar la nivel decizional, guvernamental și așa mai departe, zona managerială funcționează pe avarie. Cât despre ceea ce înseamnă leadership, atributul pe care eu îl asociez este de leadership decerebrat. Este exclus să fim cu mintea la cap, oameni normali și să acceptăm ceea ce se întâmplă acum: toți împărații sunt goi și toți elefanții sunt în încăpere.

Și atunci, următoarea întrebare este pe ce mă bazez. O să dau o singură statistică publicată azi și care aduce cu sine o întreagă istorie a ultimelor zile: în momentul în care suntem primul stat din lume la numărul de morți de COVID pe milionul de locuitori, așa ceva este o realitate halucinantă, inacceptabilă și de aici plecăm mai departe pentru că asta reverberează pe toate palierele”, a explicat Marian Staș la Europa FM.

Marian Staș: „În educație avem de luat în considerare două componente esențiale: una de administrare a complexității și una de schimbare”

„Și atunci, în educație avem de luat în considerare tot două componente esențiale: una de administrare a complexității și una de schimbare. Când mă refer la partea de complexitate e clar că e un proces de damage control înainte de orice. De a limita toate nenorocirile, disfuncționalitățile, realități care se bat cap în cap. Iar din punct de vedere procese leadership de schimbare, să avem pardon. Până acum eu nu am auzit acele procese și acele proiecte care ar putea transforma școala de acum înainte, cum ar fi noile planuri cadru de secol XXI pentru întregul sistem public al educației.

Pornind de la ceea ce înseamnă nucleul de existență al oricărui sistem public al educației, cum ar fi cultivarea valorilor de secol XXI, și respectiv cele trei mari componente de operaționalizare a dimensiunii axiologice: arhitecturi curriculare de secol XXI, carieră didactică și formare pe filieră didactică pe secol XXI și arhitecturi instituționale de secol XXI. Toate sunt anesteziate”, a spus Marian Staș.

Citește și: Ilie Bolojan, la Europa FM: Niciun lider nu poate impune reforme fără o majoritate în Parlament