Confidenţialitate

Marea Britanie insistă să îl audieze pe Mark Zuckerberg în scandalul Facebook

Comisia pe probleme digitale din parlamentul britanic şi-a reafirmat, marţi dorinţa de a-l interoga pe co-fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, în scandalul datelor înstrăinate fără consimţământul utilizatorilor şi folosite în scopuri politice, potrivit Financial Times.

Londra insistă ca audierea să se facă “în persoană” sau prin videoconferinţă, invocând gravitatea acuzaţiilor formulate la adresa reţelei de socializare.

Mark Zuckerberg a anunţat, anterior, că nu doreşte să se prezinte în faţa parlamentarilor britanici, urmând să-l delege pe unul dintre adjuncţii săi, notează The Guardian.

Comisia l-a audiat, marţi, pe Christopher Wylie, fost angajat al gigantului SCL, din care face parte compania de consultanţă Cambridge Analytica.

Potrivit lui, grupări care au promovat ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană au beneficiat de sprijin major, fiindu-le puse la dispoziţie baze secrete de date, cu ajutorul cărora au fost “ţintiţi” utilizatori de internet. “Putem spune, în mod rezonabil, că rezultatul referendumului [pentru Brexit – n.r] ar fi fost altul, dacă nu ar fi existat ceea ce eu am perceput drept o înşelăciune”, a explicat tânărul specialist. Consultarea populară a fost una extrem de strânsă, tabăra pro-Brexit impunându-se la o diferenţă de doar 2 procente.

Comisarul eurpean pentru Justiţie, Vera Jourova, a dat Facebook un termen de două săptămâni pentru a oferi răspunsuri despre respectarea regulilor privind condidenţialitatea datelor.

Într-un interviu acordat recent CNN, Mark Zuckerberg a prezentat scuze publice, admiţând că Facebook a comis greşeli şi a abuzat de încrederea utilizatorilor.

Platforma de socializare a anunţat că efectuează un audit al aplicaţiilor cu “activităţi suspecte” şi care au avut acces la “mari cantităţi de informaţii”.

Firma de consultanţă Cambridge Analytica, cu sediul în Regatul Unit, este acuzată că a utilizat datele personale a circa 50 de milioane de utilizatori ai reţelei Facebook, fără acordul acestora, pentru a le utiliza în campania electorală din 2016 a preşedintelui SUA, Donald Trump.

Cambridge Analyitica a folosit, se pare, aplicaţia “thisisyourdigitallife” dezvoltată de profesorul de psihologie Aleksandr Kogan de la Universitatea din Cambridge. Aplicaţia a fost instalată de circa 300.000 de persoane, care au permis astfel accesul atât la datele lor, cât şi ale prietenilor lor din reţea, ceea ce a însemnat un total de zeci de milioane de utilizatori ai Facebook.