Confidenţialitate

Evaluarea profesorilor. Elena Lotrean: „În fiecare moment ne putem evalua munca noastră și în raport cu ce am făcut și în raport cu colegii noștri” / „Din păcate, nu evaluăm rezultate. Pentru că rezultatele arată 45% analfabetism funcțional” | VIDEO

Elena Lotrean, profesor, trainer și fondatoarea Școlii Finlandeze din Sibiu, a fost invitata lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. Alături de Elena Lotrean s-a aflat și Radu Szekely, iar amândoi au explicat cazul în care directoarea unui Colegiu din Buzău și-a dat demisia după ce a acuzat presiuni din partea Inspectoratului Școlar în ceea ce privește angajarea unei profesoare de limba română, deși nu ar fi avut competențele necesare.

Marcel Bartic: La un Colegiu apreciat din Buzău, directoarea unității de învățământ și-a dat demisia după ce a acuzat presiuni din partea Inspectoratului Școlar în ceea ce privește angajarea unei doamne pe catedra de limba română în contextul în care se pare că nu avea neapărat competențele necesare. Este adevărat, nu ne putem pronunța cu privire la această speță pentru că nu avem toate detaliile necesare. Dar este foarte clar că acolo, conducerea școlii a făcut o evaluare a cadrului didactic un pic mai altfel decât tipicul acela pe care îl știm nou că se întâmplă de obicei într-o școală. Cum credeți că s-a făcut evaluarea?

Elena Lotrean: „Cred că sistemul de învățământ are niște evaluări foarte punctuale și foarte formale”

Elena Lotrean: „Cred că sistemul de învățământ are niște evaluări foarte punctuale și foarte formale. Pentru că ați menționat acea fișă pe care o completează și profesorii și directorul unității de învățământ știu că acum câțiva ani era o statistică în care undeva la un 98% dintre profesorii români și-au dat bine și foarte bine la competențele lor, în timp ce profesorii finlandezi – de exemplu – își dăduseră pe undeva la 65-66%. Asta pentru că în permanență avem câte ceva de învățat și partea aceasta de autoevaluare este o bucată foarte mare din ceea ce învață profesorii la școală, în primul rând, și ceea ce aplică pe ei înșiși”.

Elena Lotrean: „Din păcate, nu evaluăm rezultate. Pentru că rezultatele arată 45% analfabetism funcțional”

„În fiecare moment ne putem evalua munca noastră și în raport cu ce am făcut și în raport cu colegii noștri. Apoi, noi avem niște evaluări punctuale destul de clare. Avem examinările sau examenele de titularizare, avem acele grade – inspecțiile aferente lor care evaluează anumite competențe pe care le avem de deținere a materiei pe care o predăm și de abilități pedagogice de predare, de creare de context de învățare pentru copiii din fața noastră”, a spus Elena Lotrean.

„Din păcate, nu evaluăm rezultate. Pentru că rezultatele, așa cum ați spus și dumneavoastră, 45% analfabetism funcțional. În momentul în care am evalua și rezultatele am putea să ne uităm la o proiectare diferită a sistemelor de evaluare a cadrelor didactice”, a adăugat aceasta.

Radu Szekely: Chiar dacă un director are instrumentele de evaluare și-i dă un calificativ nesatisfăcător unui profesor, posibilitatea de a schimba un profesor nu prea o are un director de școală în momentul de față

Marcel Bartic: Domnule, Radu Szekely, o unitate de învățământ are instrumentele prin care poate evalua un profesor și altele decât fișa aia de care aminteam un pic mai devreme?

Radu Szekely: „Există această fișă de evaluare, acest instrument de evaluare clasică cu trei evaluatori. Directorul unității nu doar că are instrumente, are obligația de a intra la clasă, de a observa ce se întâmplă, de a evalua și de a îndruma profesorul în meseria sa. Rolul de control și îndrumare al directorului este clar stipulat în fișa postului, deci nu numai că are instrumente, ci are chiar obligația de a o face. Ceea ce se pare că doamna director de la Colegiul Hașdeu din Buzău a făcut-o.

Acum, ce nu are directorul ca instrument este posibilitatea de a schimba un profesor, de a a elibera din funcție un profesor, de a-l da afară ca să vorbim direct, în timpul anului școlar și de fapt e foarte greu oricând pentru că încadrările se fac prin repartizări de către Inspectoratul Școlar care are un post diponibil, este abia în ultima etapă de mobilitate când directorul – dacă Insăectoratul nu a trimis pe nimeni – poate să angajeze pe cineva pe o perioadă determinată de timp pentru a acoperi un post vacant.

Însă, în general, posturile vacante se acoperă prin concursul național de titularizare. Directorul nu are autonomia în acest proces de angajare, de fapt nu are nimic de spus în cele mai multe cazuri. Deci chiar dacă are instrumentele de evaluare și-i dă un calificativ nesatisfăcător, posibilitatea de a schimba un profesor nu prea o are un director de școală în momentul de față”.

Urmărește întreaga emisiune „Academia Europa FM” aici

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Citește și: Starea liceelor tehnologice din România. Mama unui băiat care vrea să învețe într-un astfel de liceu: „În viața asta, dacă reușești să găsești un lucru pe care îl faci cu plăcere înseamnă că nu vei munci o zi” | AUDIO