Eduardo Cascallar, expert în evaluare educațională: „Schimbările în educație necesită timp”. România a constatat nevoia unor standarde în educație, dar nu există răbdarea de a vedea impactul aplicării lor | VIDEO

Eduardo Cascallar, psiholog, cercetător, consultant în psihometrie și unul dintre cei mai importanți experți internaționali în evaluare educațională a fost invitatul lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. „Sunt elevii evaluați corect în România?” – aceasta este întrebarea ediției speciale a emisiunii. Eduardo Cascallar a spus că „un sistem bun de educație are nevoie de un sistem bun de evaluare” și că fără o serie de standarde, „nu poți să te asiguri că ai suficientă echitate în procesul de evaluare” a elevilor.
Eduardo Cascallar: „Procesul de evaluare este absolut fundamental pentru a avea un sistem de educație bun”
Marcel Bartic: Vă propun astăzi o discuție care pleacă de la o temă care, cu siguranță, ne preocupă pe toți. Sunt elevii din România evaluați corect, pe criterii stabilite, științific? Suntem siguri că notele pe care le iau sunt obiective? Să știți că nu am și nu cred că există un răspuns foarte simplu la întrebarea asta. Domnul profesor se află zilele acestea la invitația Ministerului Educației în procesul de scriere a standardelor de evaluare.
Domnul profesor Eduardo Cascallar este asociat al Universității din Leuven, director al Assessment Group International, psiholog, cercetător și consultant în psihometrie. Citeam mai demult undeva că ajungem să ne evaluăm atunci când nu mai suntem foarte siguri de lucrurile pe care le facem. Dacă în lumea reală afirmația asta e banală, de ce în educație ideea asta de evaluare produce atâtea emoții?
Eduardo Cascallar: „Există o vorbă în lumea reală despre psihometrie, care spune că valorați ceea ce testați și testați ceea ce valorați. Pentru că procesul de evaluare este absolut fundamentalpentru a avea un sistem de educație bun. Și un sistem bun de educație are nevoie de un sistem bun de evaluare. Fără standarde, nu poți să te asiguri că ai suficientă echitate în procesul de evaluare.
Eduardo Cascallar descrie cele trei tipuri de standarde în educație
Marcel Bartic: Poate este important să le explicăm ascultătorilor noștri, mai clar, ce sunt aceste standarde, de ce avem nevoie de ele?
Eduardo Cascallar: „Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să diferențiem standardele din educație. Pe de o parte, avem standardele de conținut, care îți spun ce fel de conținut trebuie să înveți, apoi avem standardele de performanță, care îți oferă o idee despre ce se așteaptă de la tine și apoi avem standardele de evaluare, care sunt mult mai specifice, și prin care vedem ce se așteaptă de la copii pentru a fi evaluați și testați. Când toate aceste trei sunt realizate la unison, atunci putem vorbi despre un sistem de evaluare competent, care poate să fie folosit atât la scară largă, cât și de către decidenții politici”.
Eduardo Cascallar: „Schimbările în educație necesită timp”
Marcel Bartic: Care sunt cele mai frecvente greșeli, domnule profesor, atunci când factorii de decizie dintr-o țară implementează aceste standarde, sau poate standarde noi? Care sunt dificultățile cu care se confruntă de obicei?
Eduardo Cascallar: „Unul dintre lucrurile pe care am observat că România le face corect este că a constatat nevoia de a avea aceste standarde. Una din principalele greșeli este că nu există răbdarea de a vedea impactul unor astfel de standarde în aplicare și atunci se decide fie stoparea, fie schimbarea de strategie. Schimbările în educație necesită timp. Când modifici curricula, când modifici sistemul de evaluare ai nevoie de ani buni pentru a vedea efectele – uneori și cinci sau zece ani – și dacă modifici prea repede, e posibil să nu-ți dai seama cu adevărat dacă o măsură a fost bună sau mai puțin bună”.
Vezi aici întreaga emisiune „Academia Europa FM”:
Sursa foto: Arhivă personală