Confidenţialitate

DEȘTEPTAREA: Un pod CFR din București va fi demolat, nimeni nu știe cine îl va reconstrui

Calitatea transportului în comun din București variază între “cât de cât ok” și “nasol rău”, dar pentru locuitorii din cartierul 16 Februarie, standardul nu se ridică niciodată peste nivelul de “groaznic”. 

Necunoscut pentru cei mai mulți locuitori ai Capitalei, acest cartier, aflat la numai câțiva kilometri de Palatul Victoria, are vreo 200 de case și ceva mai mulți locuitori nefericiți, care se simt uitați de lume. 

Din 2018, stația de autobuz din cartier a fost desființată. Motivul? Autobuzul trecea peste o șandrama de pod, care stătea să cadă. De ce nu a fost reparat? 

Bine ați venit în Republica Fantastică România: Podul, care trece peste câteva linii de cale ferată, aparține celor de la CFR Infrastructură, dar nu este feroviar, ci rutier. Și, conform legii, CFR are voie să facă investiții doar în poduri feroviare, așa că n-are cum să repare podul rutier din cartierul 16 Februarie, chiar dacă-i aparține. Totuși, legea îi permite să-l demoleze, lucru care se va întâmpla la un moment dat.

Ascultați un reportaj de Victor Marin.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Undeva în Sectorul 1, strivit între două mănunchiuri de cale ferată, se află cartierul 16 Februarie. Aici, străzile sunt mai toate de pământ, cu ceva urme de pietriș. E plin de câini comunitari, aproape scheletici, care latră nevricos din orice și la oricine. De fapt, 16 Februarie e mai mult un sat de secol XIX, aflat la 8 kilometri de Sediul Guvernului României… europene. 

Până în 2018, autobuzele ajungeau și aici după ce traversau un pod. Nereparat decenii la rând, podul a devenit nesigur pentru transportul de mare tonaj. De fapt, e atât de șubred că ar trebui dărâmat și reconstruit de la zero. Am fost cu acolo cu Adrian Bărbulescu, jurnalist la Club Feroviar.

Adrian Bărbulescu:  – Până să vedem cum arată, nu înțelegeam de ce podul trebuie daramat, în loc să fie reparat. Acum, că am venit aici, parcă înțelegem de ce. Am oarece emoții că stăm aici… 

Reporter: – Pietoni fiind, nu avem de ce să ne temem. Dar într-o mașină mai mare, aș avea emoții și eu. 

Adrian Bărbulescu: – Bine, avem acolo un semn cu “interzis mașinilor de peste 3,5 tone” și încă unul cu “viteza maximă 30 de kilometri la oră”. 

Reporter: – Podul arată jalnic, ce să mai… Balustrada, cândva de beton, a căzut. Și în locul ei au legat niște sârme. La marginile podului, dacă circuli pe trotuar, ai toate șansele să cazi prin niște gropi imense. Și de acolo, pe linia de cale ferată. 

Adrian Bărbulescu: – Podul a fost construit în anii 60 și cel puțin după anii 90, CFR nu a mai băgat bani în el. Nici nu ar avea cum, pentru că CFR nu are voie să intervină la poduri rutiere. Acesta este un pod rutier, chiar dacă trece peste câteva linii de cale ferată. 

Reporter: – Uite, chiar acum trece o mașină. Noi suntem aici de câteva minute și au trecut câteva. Cândva, oamenii ar fi putut să ia și autobuzul dar cum un autobuz are mai mult de 3,5 tone, nu mai are cum să ajungă în cartierul de acolo. Decizia s-a luat în 2018. – Da, a fost o soluție de moment, ca să nu moară nimeni. 

În momentul incert în care CFR Infrastructură va începe demolarea, toate vehiculele, dar și copiii care merg pe jos la școală, vor fi nevoiți să facă un ocol de vreo 2 km și să traverseze o trecere la nivel cu calea ferată. Dacă stai de vorbă cu locuitorii cartierului, afli că, în ciuda interdicției de circulație peste podul șubred, unii ignoră pericolul. 

– De cât timp locuiți aici? 

– Din 2000. 

– Și nu mai aveți autobuz… 

– Nu mai avem. Pe baza la pod, a stagnat cu autobuzul… Trece mașini de gunoi de acolo, trece alea… Deci, ITB-ul nu mai vrea să vină cu autobuzul. 

– Cum adică? Mașini de gunoi circulă pe podul acela? – Da, sigur. Vine să ne ia gunoiul. – Și acelea sunt grele. 

– Da, au tonaj mai mare. Noi o luăm pe jos până în pod. Cu bagaj, bolnavi, cutare, știți… – Până la prima stație de autobuz, cât faceți pe jos? 

– Cam jumătate de oră. Dacă nu ești sănătos, faci mai mult. 

– Dar pentru copii nu e greu? 

– E foarte greu. La pod sunt și mulți câini. Nu vedeți ce drumuri avem? 

– De pământ. Și dacă nu ai mașină, cum te descurci aici? 

– Greu.

Într-un final, împreună cu jurnalistul Adrian Bărbulescu de la Club Feroviar, am nimerit și ce a fost cândva capătul liniei de autobuz. Era cât pe ce să-l ratăm.

Reporter: – Dacă îți vine sau nu să crezi, acolo e fosta stație de autobuz. Un acoperiș sprijinit în niște pari. Aduce mai degrabă a stație de rată sătească, nu autobuz STB. Oricum ai da-o, deși ești în București cu numele, ești în realitate destul de izolat. În mare parte, din cauza unui pod închis în 2018 pentru că stă să cadă. Din 2018, nu s-a mai făcut nimic. 

Adrian Bărbulescu: – Da, asta e situația. Pare că s-ar mișca un pic lucrurile. CFR face licitație pentru demolare, dar în timpul ăsta, primăriile trebuie să facă studiul de fezabilitate pentru construcție.

În proiectul de buget pe 2022, Primăria Sectorului 1 a propus 330 de mii de lei pentru studiul de fezabilitate. Printre altele, studiul ar urma să indice și un cost estimativ al lucrărilor. Sursele Europa FM spun că ar fi vorba de câteva milioane de lei și ar urma să fie acoperite de Primăria Generală a Capitalei, și de Primăriile Sectoarelor 1 și 6. 

De altfel, podul se află la limita celor două sectoare, deși cartierul 16 Februarie se află în totalitate în Sectorul 1.

Mai spun sursele Europa FM, nicio instituție nu și-a asumat administrarea și implicit, nici reparațiile de care viitorul pod va avea nevoie la un moment dat. Dar cum e de dorit ca autobuzele să oprească din nou în Cartierul 16 Februarie, și cum transportul în comun ține de Primăria Generală, e de presupus că aceasta ar trebui să își asume administrarea viitorului pod care, momentan, nu există nici măcar pe hârtie.