Confidenţialitate

Crescut pe Muzică: 21 de adolescenți din familiie de muzicieni readuc în atenția publicului muzica lăutarească

21 de tineri din familii de muzicieni tradiționali vor realiza prima expoziție online, pe baza unor ateliere cu șase specialiști din domeniile foto, video, jurnalism, storytelling, media literacy și etnomuzicologie. Expoziția ar urma să fie disponibilă din 15 august.

Ideea proiectului este să arate cine sunt tinerii din spatele patrimoniului imaterial (muzica tradițională), accesând prin intermediul lor specificul muzical al fiecărei microregiuni și expunând poveștile prin care muzica din comunitate a ajuns la tineri – cum înțeleg ei fenomenul muzical tradițional și cum doresc să-l continue în viitor.

Prin atelierele propuse se dorește dezvoltarea aptitudinilor de exprimare creativă, precum și încurajarea coeziunii de grup și solidarității prin activități interactive, informale, de co-creație și autoreprezentare.

Mai mult decât atât, prin proiect se creează bazele unei platforme prin care muzicienii din diferite regiuni ale țării pot afla de existența altora ca ei și pot înțelege specificul fiecărei zone. Ideea de breaslă va fi readusă la lumina prin networking-ul făcut prin canalele de social media dar și prin expoziția de pe site-ul ce urmează a fi lansat.
La final, materialele vor fi curatoriate și expuse într-o expozitie pe site-ul www.crescutpemuzica.ro.

Expoziția online va avea o componentă interactivă prin care organizatorii doresc să ajungă la publicul larg și să-l facă să ia parte la discuții.

În timpul proiectului se vor organiza șase mese rotunde pentru profesori și operatori culturali din România și din diaspora. Scopul lor este să le arate cum s-au creat materialele expoziției și cum poate fi folosită în scopuri educative ulterioare.

“Adolescenții vin din toate regiunile țării (cu predilecție din Moldova, Bucovina, Transilvania, Dobrogea, Muntenia). Pe tinerii cu vârste între 13 și 19 ani îi leagă proveniența din familii de muzicieni tradiționali sau apartenența la un grup muzical tradițional format în comunitate (de regulă fanfare).

Surpriza noastră a fost că toți adolescenții contactați cântă la rândul lor la un instrument muzical sau vocal și vor să ducă mai departe repertoriul local.

Tinerii își doresc să afle mai multe despre muzica tradițională în general și vor să contribuie arătând cum văd ei acest fenomen pe cale de dispariție.”, spune Simona Constantin, inițiatoarea proiectului Crescut Pe Muzică.

Cei 6 traineri vor susține atelierele în perioada 15 iunie – 15 iulie pe Zoom, timp de câte patru întâlniri. Adolescenților li se vor prezenta noțiunile introductive ale fiecărui domeniu în parte și vor fi supravegheați și îndrumați prin teme punctuale.

Prin atelierul de etnomuzicologie susținut de Bogdan Simion tinerii vor ajunge să înțeleagă care este mai exact muzica lor și de ce este nevoie să o ducă mai departe. În plus ei vor comenta alături de trainer materiale audio-vizuale din Arhiva Muzeului Țăranului Român.

Scopul este de a analiza tradițiile din comunitățile proprii și de a înțelege specificul muzical regional prin anecdote și observații legate de experiența subiectivă a fenomenului tradițional contemporan.

Printre atelierele importante din proiect se numără și cel de jurnalism și tehnici de interviu cu Delia Marinescu de la DOR. Noțiunile introductive vor fi urmate de teme de investigație jurnalistică centrate pe bunicii/părinții lor muzicieni, precum și comunitatea din care aparțin.

Un alt atelier necesar pentru închegarea poveștilor adolescenților din proiect este cel de scriere creativă cu Vera Ion (regizor scenarist, trainer). Acesta va conține exerciții de scriere dramatică cu scopul de a ghida tinerii să compună jurnale personale.

Atelierul de fotografie documentară cu fotograful Andreea Câmpeanu va începe cu noțiuni introductive în fotografia documentară și de stradă. Adolescenții vor primi teme ce vor fi făcute atât cu telefonul mobil, cât și cu aparatele foto de unică folosință cu film color 35mm oferite acestora.

Partea de film documentar va fi în grija regizorului, scenaristului și producătorul de film Claudiu Mitcu. Noțiunile de bază vor fi dublate de prezentarea și analizarea unor filme, ca apoi adolescenții să realizeze scurte documentare, sub îndrumarea trainerului, care la final vor fi montate de video editor-ul proiectului, Maria Bălănean.

Pentru a asigura un circuit fluid al lucrurilor în social media, Ioana Pelehatăi va ghida tinerii într-un atelier de Media literacy. Aceasta îi va îndruma în înțelegerea specificului și modului de utilizare a diferitelor platforme online de socializare (Facebook, Instagram, TikTok). Rezultatele se vor vedea pe canalele proiectului, mai ales că adolescenții vor face pe rând takeover-uri pe Instagram și TikTok), sub îndrumarea trainerului.