Avocatul Diavolului: PROBLEMA EDUCAȚIEI

La Europa FM, vineri, de la 13:15, Vlad Petreanu și Cristian Tudor Popescu intră în rolurile a doi ”avocați” aflați pe poziții opuse, dar te lasă pe tine să decizi ce este mai bine. La Avocatul Diavolului tu ești judecătorul, tu ai controlul!

În România sunt 19.535 de școli, 2.9 milioane de elevi şi 410.000 de cadre didactice. Tot România se numără printre ţările cu cele mai ridicate niveluri de abandon școlar din Europa – suntem pe locul 3. 1 din 5 elevi nu termină școala. Un sfert dintre elevii din mediul rural nu termină școala.

Doar jumătate dintre elevii care intră în clasa I ajung să termine liceul cu o diplomă de Bacalaureat. Practic, statul cheltuiește sume enorme pentru educarea copiilor în România și, la final, doar jumătate reușesc să ia minimum 6 ca medie la examenul de Bacalaureat.

Testele internaționale PISA relevă niveluri foarte mari de analfabetism funcțional în rândul elevilor români, printre cele mai mari din Europa – adică elevii știu să citească, dar nu înțeleg ce citesc.

Ne mândrim cu olimpicii români, dar aceștia reprezintă doar 0,003% din populația școlară.

În București, doar 22 de școli din 420 au autorizație pentru securitate la incendiu. Potrivit Ministerului Educaţiei, peste 4.000 de şcoli nu au avize de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi nici autorizaţii de la Direcţiile de Sănătate Publică. Mai ales în mediul rural, școlile nu beneficiază, adesea, de apă și canalizare, elevii folosesc latrine, în fundul curții, iar încălzirea pe timpul iernii e de obicei insuficientă.

Programa școlară e stufoasă, cu enorm de multe ore, ceea ce face criticii să spună că sistemul e construit pe dos, ca să dea mai întâi de lucru profesorilor, nu ca să educe elevii. Selecția cadrelor didactice e făcută de la centru, ceea ce lasă loc influențelor politice.

Legea Educației a fost modificată de zeci de ori în ultiele decenii – fiecare ministru a venit cu niște idei de schimbare – și, apropo, Minsiterul Educației a avut, în 28 de ani, aproape 25 de miniștri.

Puținele încercări coerente și corecte de reformă și îmbunătățire au eșuat, poate și din cauza a ceea ce fostul ministru Mircea Miclea numește “forta mediocrilor si a conservatorilor din sistem”, care blochează evoluția pentru că se simt amenințați.

Care este principala problemă a învățământului preuniversitar din România, ce-l ține pe loc?