Confidenţialitate

Daria Gheorghiu, Asociația Elevilor din Constanța: Nu ne dorim să nu mai existe examenul de Bacalaureat, ci ne dorim o restructurare a evaluării | VIDEO

Daria Gheorghiu – vicepreședinte Asociației Elevilor din Constanța – a explicat în emisiunea „România în Direct”, la Europa FM, ce înseamnă comunicatul transmis de Asociației Elevilor din Constanța. Nu este vorba despre renunțarea la examenul de Bacalaureat, ci este vorba – de fapt – despre reformarea modului în care este gândit și structurat acest examen, spune Daria Gheorghiu la Europa FM. „Nu testează cu adevărat nimic relevant pentru cunoștințele elevilor care ar trebui să fie duse mai departe de zona de liceu”, mai spune Daria Gheorghiu la Europa FM. Este, totuși, vorba despre răsfăț? Aflăm de la vicepreședintele Asociației Elevilor din Constanța.

„Ar trebui să regândim modul în care sunt testați elevii”

Cătălin Striblea: De ce nu mai vreți Bacalaureat?

Daria Gheorghiu – vicepreședinte Asociației Elevilor din Constanța: „Informația a fost un pic înțeleasă greșit. Noi dorim o restructurare, reformare a evaluărilor prin care sunt testați elevii. Pur și simplu nu zicem că nu mai avem nevoie de testări, ci să avem testări actualizate, pentru că nu s-a mai întâmplat nimic ca restructurare a modalității de testare de 12 ani încoace.

Lumea a avansat, tehnologia a avansat și ar trebui să regândim modul în care sunt testați elevii pentru că ei sunt învățați de mici să tocească și Asociația nu crede că mai este o metodă valabilă de a testa cunoștințele. De asta avem și atâția analfabeți funcționali”.

„Să nu mai fie Bacalaureatul în forma în care este acum”

Cătălin Striblea: Ca să nu facem ca politicienii procedăm în felul următor. Citim primul rând din comunicatul vostru care zice așa: „Asociația Elevilor din Constanța solicită desființarea examenului de Bacalaureat”. Înțeleg, însă, demersul: ziceți ceva foarte tare ca să fiți ascultați. Este vorba despre o restructurare, spui tu, mai curând, nu despre o desființare.

Daria Gheorghiu: „Da, pur și simplu să se întâlnească o Comisie care se ocupă de gândirea modalităților de evaluare și să se restructureze. Să nu mai fie Bacalaureatul în forma în care este acum și chiar să nu se mai numească Bacalaureat, de ce nu, Adică, pur și simplu să se evalueze altfel elevii”.

„Niște subiecte care să testeze capacitatea de citire și înțelegere a elevului, la prima vedere – asta cred că ar fi cel mai important”

Cătălin Striblea: Cum ar trebui să arate? Dă-mi un exemplu ca să înțeleg ce ne propuneți.

Daria Gheorghiu: „Ar trebui să fie un examen bazat pe competențe reale, pentru că orice copil poate să ia 10 dacă tocește comentariul de la subiectul III. Și poate copilul acela nu a înțeles despre ce este opera, ce a vrut să zică autorul și pur și simplu a învățat cuvinte și le-a înghițit și le-a memora.

Niște subiecte care să testeze capacitatea de citire și înțelegere a elevului, la prima vedere – asta cred că ar fi cel mai important. Și să stimuleze un pic mai mult și creativitatea, nu doar să ne luăm după ce au spus alții înaintea noastră. OK.

Criticii sunt oameni pentru care avem respect și sunt oameni cultivați, dar ar trebui să avem ș i noi ceva de zis, dacă ne-a plăcut, dacă nu și să argumentăm chestia asta”.

„Facultățile au examen de intrare, se presupune că pentru a intra la o facultate trebuie să ai competențe suficiente atestate”

Cătălin Striblea: Spuneți așa: „Bacalaureatul a rămas azi un examen din inerție, nu știm ce vrem cu el, ci doar ne-am obișnuit să-l dăm în fiecare an fără un scop sau un beneficiu”. Aici trebuie să recunosc că sunt un pic surprins. Chiar nu vedeți niciun beneficiu în acest examen de Bacalaureat?

Daria Gheorghiu: „Să zicem că un copil care iese din liceu, merge la facultate. Majoritatea vrem să mergem. Facultățile au examen de intrare, se presupune că pentru a intra la o facultate trebuie să ai competențe suficiente atestate prin acel examen. Deci nu cred că intră orice analfabet într-o facultate, totuși”.

Este vorba despre răsfăț sau nu? Daria Gheorghiu: „Nu testează cu adevărat nimic relevant pentru cunoștințele elevilor care ar trebui să fie duse mai departe de zona de liceu”

Cătălin Striblea: OK. Dar nu ar trebui să avem o evaluare uniformă a tuturor copiilor din țara asta la finalul școlii. Adică să știm unde vă situați fiecare dintre voi la vârsta de 18-19 ani? Înainte de intrarea în societate.

Daria Gheorghiu: „Sigur, dar realizată altfel. Nu în felul în care este făcută acum. Pentru că este ineficientă”.

Cătălin Striblea: OK. Pot să înțeleg chestiunea asta. Eu i-am întrebat azi pe ascultători dacă nu cumva cererea voastră este una venită din răsfăț. Adică o faceți doar pentru că ați dat de greu. Este și asta o chestiune de luat în calcul? Poate că vă este greu și vreți să scăpați de greul acesta?

Daria Gheorghiu: „Clar, nu! Pentru că, totuși, toată lumea dacă pune burta pe carte – între ghilimele – poate să învețe acele comentarii, dar nu testează cu adevărat nimic relevant pentru cunoștințele elevilor care ar trebui să fie duse mai departe de zona de liceu. Adică nu creează un angajat competent; pur și simplu este un examen care este dat că așa trebuie și cam atât”.

Urmărește aici întreaga emisiune „România în Direct”

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Care sunt cauzele nivelului scăzut de literație din România? „În școală, copilul trebuie să-și formeze deprinderea de a face distincția dintre informații, de a avea gândire critică” | VIDEO