Viitorul Cod Fiscal

Reluăm de astăzi emisiunea România în Direct. Am considerat că cea mai importantă temă de dezbatere a acestei veri a reprezentat-o Codul Fiscal, mai exact întoarcerea sa în Parlament de către președintele Klaus Iohannis, după ce fusese aprobat aproape cu unanimitate la finalul lunii iunie.

O scurtă recapitulare a evenimentelor mai întâi:

Proiectul de Cod Fiscal a fost făcut public pentru prima dată în luna martie a acestui an, dar asta după mai bine de șase luni în care au existat consultări cu mediul de afaceri în special;

A surprins Opoziția prin numeroasele prevederi liberale, chiar ultra-liberale după unii; deși discuțiile despre cota generală de TVA au monopolizat discursul public, proiectul inițial mai prevedea reducerea accizelor la carburanți, renunțarea la impozitul pe infrastructură, reducerea impozitului pe micro, în funcție de numărul de angajați, impozit zero pe dividende, plafonarea CAS-ului, iar apoi, din 2017 scăderea lui; dar atenție, mai prevedea și un soi de descentralizare ce permitea autorităților locale să majoreze impozitele pe proprietate.

}ncurajat de veniturile mari la buget, Guvernul a devansat data și de la 1 iunie a redus la 9% TVA-ul la alimente și servicii alimentare;

Totuși în Codul ieșit din Parlament la finalul lunii iunie s-a renunțat la reducerea impozitului pe micro și s-a convenit ca impozitul pe dividende să scadă la 5%; în același timp, cota generală de TVA ar fi urmat să scadă de la 24 cât e acum la 19%. Acesta din urmă a fost principalul argument ce a determinat mai întâi BNR, iar apoi și pe președintele Iohannis să declare că acest proiect ar fi fost nesustenabil și să ceară reexaminarea lui
deloc de neglijat, în paralel au pornit și discuțiile privind majorări salariale în sectorul bugetar; deja guvernul a adoptat o ordonanță ce majorează de la 1 octombrie cu 25% salariile din sănătate;

Între timp, sesiunea extraordinară convocată la finalul lunii august a eșuat, PSD și PNL s-au înțeles să rediscute Codul Fiscal în sesiunea ordinară din această toamnă, dar, mai important, în varianta agreată, majoritatea măsurilor prevăzute în proiectul original vor fi amânate pentru 2017, discuțiile concentrându-se pe reducerea TVA la 20%, iar nu la 19%, așa cum se votase în iunie.

O vară destul de densă așadar, o vară cu doi actori principali destul de puțin prezenți, mă refer la premierul Ponta și la președintele Iohannis, dar o vară cu discuții pe contre purtate mai mult între personaje secundare, așa cum sunt liderii celor două partide și chiar, dacă mi se permite, cu tot respectul, guvernatorul Mugur Isărescu.

Acum, la sfârșitul verii, noi aici la România în Direct vom trage linie și vom calcula în ce măsură interesul nostru al tuturor, căci Codul Fiscal este un plan legat de taxele noastre, în ce măsură interesul nostru al tuturor a fost sau nu reflectat în acest evoluții.

Vă adresez o întrebare simplă, dar o să vă rog pe fiecare dintre dumneavoastră să vă argumentați răspunsul. Nu mă aștept la o discuție de experți, ci la una de cetățeni care plătesc taxe.

Președintele Iohannis a procedat înțelept sau dacă a procedat greșit, atunci când a decis să nu promulge Codul Fiscal, ci să îl trimită în Parlament pentru a fi rediscutat?