Confidenţialitate

VERIFICAT DE EUROPA FM | Depășesc sau nu planurile Puterii de a schimba Codul de Procedură Penală directiva europeană?

O imagine puternică s-a conturat în premieră în România. Sute de judecători au protestat în tăcere în fața instanțelor, cu robele în mâini. Pe treptele Palatului Justiției din București, magistrații și-au aprins lanternele telefoanelor mobile, gestul simbolic din ultimul an al manifestanților din Piața Victoriei.

Protestul față de modificările propuse de parlamentari la Codul Penal nu a atins, totuși, cu nimic planurile majorității PSD-ALDE-UDMR. Comisia „Iordache” începe miercuri schimbarea Codurilor cu argumentul oficial al transpunerii în legea românească a unei directive europene.

Iată ce garantează deputatul PSD Florin Iordache când vine vorba de amendamentele Puterii:

Reporter: Ne puteți spune dacă textul acestor amendamente depășește cadrul Directivei sau este conform 100% cu prevederile din respectiva directivă?

Florin Iordache: Nu depășește cadrul Directivei.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Am verificat la Europa FM ce ne cer exact instituțiile europene și dacă planurile Puterii se limitează strict la aceste cerințe, așa cum spune Florin Iordache.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Dăm deoparte pentru moment contextul politic, protestele, chiar graba cu care Parlamentul schimbă, înainte de a pleca în vacanță, regulile după care a funcționat în ultimii 12 ani Justiția, ca să plecăm de la cea mai simplă ipoteză – se dă o directivă europeană în martie 2016 și se pune fiecare parlament național în situația de a o trece în legile fiecărei țări. E o obligație și are un termen clar: 1 aprilie 2018.

Directiva cere respectarea principiului că orice suspect sau acuzat este nevinovat până la decizia contrară a instanței și are dreptului la un proces echitabil în oricare dintre țările Uniunii. Ca să se ajungă aici, impune câteva reguli minime și mai degrabă generale.

Ce face Parlamentul României? În primul an, nimic. Apoi, adună în Comisia „Iordache” variante de legi trecute silențios prin Senat și propuneri noi. Cu tot cu ce aduce Opoziția, sunt aproape 70 de schimbări pe care parlamentarii le-ar vrea urgent în Coduri.

Argumentul cel mai puternic, indiferent de tabăra politică, rămâne Directiva 2016/343. Florin Iordache spune chiar că textul modificărilor pe care le-a propus Puterea nu iese cu nimic din liniile trasate de instituțiile europene.

Dar să alegem din zecile de ajustări esențiale puse oficial în discuție doar două, la îndemâna oricui.

Întâi de toate, PSD și ALDE propun ca magistraților, polițiștilor  sau funcționarilor de orice fel să le fie interzis să facă publică orice informație  despre fapte, suspecți sau acuzați câtă vreme ancheta nu s-a încheiat și dosarul nu a fost trimis în instanță. Încălcarea acestei reguli va fi infracțiune, iar cele trei legi ale Justiției care trec în aceste zile prin Parlament pun cap la cap un mecanism detaliat de anchetare a magistraților.

Ce spune Directiva europeană în această privință? Că declarațiile publice nu trebuie să creeze imaginea vinovăției înainte de condamnare, dar și că autoritățile nu pot fi împiedicate să ofere informații publice când e strict necesar sau în interes public. Preambulul Directivei exemplifică, de astfel, astfel de excepțiiînregistrări video pentru identificarea unui posibil infractor, prevenirea populației în legătură cu un potențial pericol nu ar trebui îngrădite. Textul din Parlament nu include deocamdată niciun fel de excepții.

Există însă și modificări pe care parlamentarii doresc să le facă fără ca Directiva europeană să o ceară. Între altele, Puterea propune ca pentru infracțiuni de corupție, spălare de bani sau evaziune fiscală un judecător să nu mai poată decide, pe viitor, arestarea preventivă pe motiv că astfel de fapte nu presupun violență, deci nici nici pericol social.

Dacă ne uităm în textul Directivei invocate, e limpede că niciun paragraf nu sugerează înlocuirea arestului preventive cu cel la domiciliu în numele garantării prezumției de nevinovăție.

Sunt doar două exemple care arată că parlamentarii trec cu ușurință dincolo de limitele pe care susțin că și le-au impus. Puterea câștigată la alegeri și forța majorității parlamentare le-o permit. Argumentul public este însă unul invalid.

Prin urmare, afirmația deputatului Florin Iordache cum că textul amendamentelor nu depășește cadrul Directivei europene este FALSĂ.