Confidenţialitate

Transportatorii acuză: OUG privind RCA nu îngheață tarifele, așa cum s-a negociat. MFP promite că va clarifica situația

UPDATE:  Reprezentanții Ministerului Finanțelor susțin că articolul nr. 18 – la care fac referire transportatorii și despre care spun că nu ar îngheța tarifele – se referă, de fapt, la perioada de după cele 6 luni.

MFP pregătește un comunicat de presă despre care susține că va lămuri situația.

 

Schimbare de poziție la Guvern în privința prețurilor RCA: transportatorii acuză că textul ordonanței de urgență,  care ar fi trebuit să înghețe tarifele în următoarele 6 luni, este DIFERIT de cel negociat săptămâna trecută.

Mai exact, actul normativ publicat luni în Monitorul Oficial prevede cA tariful negociat cu ASF să fie orientativ în următoarea jumătate de an, nu obligatoriu.

Asta înseamnă că firmele de asigurări pot depăși acel plafon de 7.500 de lei – agreat de transportatori în negocierile cu autoritățile.   Am stat de vorbă cu președintele de onoare al Federației Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu.

La discuțiile pe care le-am avut cu Guvernul, cu ASF de față și cu Consiliul Concurenței de față, am discutat despre înghețarea tarifelor la un plafon maximal, pe o perioadă de 6 luni (…) asta trebuia să apară în ordonanță, asta au declarat că sunt de acord.   Am ajuns la orientativ, la o expresie care nu știu de unde a apărut. Păi de la orientativ până la a avea caracter obligatoriu este o distanță uriașă. Dacă ordonanța a ieșit în forma asta, asiguratorii vor depăși plafoanele și, atunci, ce am făcut?”, a spus, pentru Europa FM, Augustin Hagiu.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Așadar, o scăpare din partea Guvernului sau textul a fost modificat intenționat? –  Augustin Hagiu crede că nu a fost o scăpare din partea Guvernului și că procurorii DNA ar trebuie să intervină și să facă verificări.

Au amânat la nesfârșit aruncarea acestei ordonanțe în Monitorul Oficial tocmai din aceste motive (…). Nu a fost nicio scăpare, vă spun, fără a avea nicio dovadă eu cred că DNA să intervină și să vadă ce s-a întâmplat în 2 săptămâni, de brusc s-a schimbat atitudinea în halul ăsta”, a subliniat Augustin Hagiu.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

 

Transportatorii acuză și lipsa de transparență din Parlament

Redăm mai jos comunicatul integral primit de la transportatori:

Patronatele din transporturi – FORT, UNTRR, APTE2002 si APULUM  prezente astăzi prin reprezentant la lucrările Comisiei de Transporturi din Camera Deputățiilor pe proiectul de lege RCA, au constatat cu stupoare ca materialul transmis de Senat către aceasta comisie a fost modificat brutal în ultimele 24 de ore.

Știrbirea proiectului inițial a fost făcuta într-o lipsă de transparentă totală chiar de către reprezentanții ASF prezenți ieri la Senat, in condițiile in care nici unul din patronatele din transporturi nu a fost invitat la discuții.

Textul care prevedea introducerea tarifului de referința ca principiu de baza in construcția tarifului de prima RCA a dispărut fata de forma inițială negociata cu transportatorii, fiind de fapt un „copy-paste” din Ordonata de Urgenta a Guvernului care prevede ca tariful de referința sa funcționeze doar pentru o perioada de 6 luni, ceea ce este inacceptabil din punct de vedere al transportatorilor. O alta modificare este legata de dispariția plafonului de 25% raportat cheltuielilor administrative si de vânzare a ploițelor, ce fusese acceptat inițial in forma negociata cu Comisia de Buget Finanțe a Senatului.

În numai două săptămâni, după proteste și audieri, o parte dintre senatori  își bat joc de piața de transport, modificând total netransparent ceea ce anterior fusese agreat și asumat. Totodată nici Ordonanța de Urgență publicată  ieri in Monitorul Oficial, nu corespunde proiectului inițial de OUG publicat de Ministerul de Finanțe, varianta publicata în Monitorul Oficial nefiind funcțională, întrucât, exact la articolul care menționa termenul de 6 luni în care ar funcționa tariful de referința, stabilește ca acesta să fie cu caracter orientativ si nicidecum obligatoriu a fi alocat ca plafon maximal. La aliniatul 2 al aceluiași articol 18 este în mod eronat menționat art. 34, alin. 3, in loc de art. 36 alin. 3.  FORT, UNTRR, APTE2002 și APULUM au cerut astăzi membrilor Comisiei de Transporturi din Camera Deputățiilor amânarea votului si întocmirii raportului pe varianta transmisa de Senat, tocmai pentru faptul ca a fost modificata brutal si netransparent, lucru pe care cu majoritatea celor prezenți, Comisia de Transporturi l-a agreat.

Exista însă riscul ca aceste amânări sa conducă la o perioada de peste 6 luni de zile până la care acest act normativ extrem de important să fie aprobat și publicat, motiv pentru care  FORT, UNTRR, APTE2002 și APULUM fac un apel către toți parlamentarii din Senat si Camera Deputățiilor,  indiferent de culoarea politica să își  asume principiile stabilite inițial, astfel încât acest act normativ sa îmbunătățească cu adevărat pe termen lung piața asigurărilor RCA, înlocuind abuzurile cu normalitatea.

Amintim, transportatorii au plecat joi de la protestul din Piața Victoriei după ce au primit asigurări că prețurile RCA vor fi înghețate în următoarele 6 luni, astfel încât cea mai scumpă poliță – pentru camioane – să coste cel mult 7.500 de lei.

Prevederea privind înghețarea obligatorie a tarifelor apărea în ordonanță de urgență lansată inițial în dezbatere publică.   În varianta publicată însă în Monitorul Oficial, ASF poate stabili un preț orientativ, nu obligatoriu.