Stelian Burdujeanu, primarul general interimar al Capitalei: Cred că un candidat comun din partea coaliției ar rezolva o mare parte din problemele cu care se confruntă orașul | VIDEO
Sursa foto: Inquam Photos / Mălina Norocea
Organizarea alegerilor în București este motiv de conflict în coaliție. PSD amenință cu ieșirea de la guvernare, iar celelalte partide încearcă să negocieze, de săptămâni în șir, o soluție convenabilă pentru toată lumea. Ce șanse sunt să avem anul acesta un nou primar al Bucureștiului, ales prin vot? Este din nou Primăria Generală în criză financiară? Și ce propuneri cu potențial exploziv au fost puse pe agenda publică? La aceste întrebări a răspuns primarul general interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu, în cadrul ediției de marți a emisiunii „Piața Victoriei”, moderată de Tudor Mușat. Stelian Bujduveanu consideră că varianta unui candidat comun din partea coaliției ar „rezolva o mare parte din problemele” cu care se confruntă Primăria Capitalei, întrucât ar stabiliza majoritatea în Consiliul General. Altfel spus, un primar care are majoritatea în Consiliul General poate face foarte ușor rectificări, poate adopta proiecte, implementa politici publice și aproba investiții. În plus, primarul general interimar al Capitalei precizează că propunerea care interzice circularea în orele de vârf pentru trei tipuri de autoturisme a fost analizată timp de doi ani înainte să fie înaintată.
Stelian Burdujeanu: „Cred că un candidat comun ar rezolva o mare parte din problemele pe care le are orașul astăzi”
Tudor Mușat: Nu este un fel de șantaj sau de sabotaj al PSD-ului în cazul alegerilor pentru Primăria Capitalei dacă majoritatea din Consiliu ar fi afectată pentru că nu se întâmplă cum vor ei, adică alegerea unui candidat comun?
Stelian Burdujeanu: „Cred că un candidat comun ar rezolva o mare parte din problemele pe care le are orașul astăzi, pentru că ar stabiliza majoritatea din Consiliu până la finalul anului 2028. Ar fi o problemă dacă această majoritate s-ar rupe. Am văzut ce înseamnă să fie primari care își pierd majoritatea în Consiliul General. Nu mai poți să faci rectificări, nu mai poți să adopți proiecte, nu mai poți să duci la îndeplinire politici publice și nu mai poți să aprobi investiții. La prima vedere, pare că nu este o problemă majoră că te bați cu Consiliul. Dar, în realitate, Primăria devine disfuncțională. Domnul Nicușor Dan, când era primar, a avut majoritate.”
Stelian Burdujeanu: „Primăria Capitalei nu încasează taxele și impozitele pe proprietate, ceea ce reprezintă singura anomalie din țară”
Tudor Mușat: Cum stăm cu banii? Este pe cale Primăria București să intre într-o nouă criză financiară?
Stelian Burdujeanu: „Toate primăriile din țară au înregistrat scăderi ale veniturilor din impozitul pe venit. Ce se întâmplă în București? Primăria Capitalei nu încasează taxele și impozitele pe proprietate, ceea ce reprezintă singura anomalie din țară. Aceste taxe se duc direct la sectoarele municipiului București.[…] Trebuie să așteptăm ca Guvernul României, lună de lună, să alimenteze conturile, ceea ce creează o dependență foarte mare de actul de guvernare și de coaliție. […] La nivelul Primăriei Capitalei, gradul de îndatorare este de 7%, cel mai mic din țară. Putem împrumuta până la 30%. În momentul în care acest plafon va fi ridicat, Primăria Capitalei se poate împrumuta pentru toate investițiile planificate. Totuși, acest plafon nu este ridicat tocmai pentru că ar dezechilibra macroeconomic țara. Dar întrebarea se pune altfel: ceilalți, când s-au împrumutat, n-au dezechilibrat? De ce Bucureștiul trebuie să fie întotdeauna ultim? Când 30% din PIB-ul României se dezvoltă aici, în alte regiuni. Vorbesc de celelalte primării și alte OAT-uri.”
Stelian Burdujeanu: „Această propunere vine după doi ani de analiză. În București sunt 1,7 milioane de autovehicule înmatriculate”
Tudor Mușat: Astăzi, lumea, sau o parte din lume, a reacționat puternic la auzul propunerii puse pe agenda publică. Este vorba despre firmele de aprovizionare și cele de curierat, precum și despre cele de salubritate. Cum ar putea să funcționeze un astfel de proiect?
Stelian Burdujeanu: „Această propunere vine după doi ani de analiză. În București sunt 1,7 milioane de autovehicule înmatriculate. Numărul acestora a crescut cu 40% în ultimii zece ani. Vom reglementa și vom prioritiza ca bucureștenii, cei care locuiesc, merg la muncă și duc copiii la școală, să aibă prioritate la folosirea autovehiculului personal. Nu putem să scoatem oamenii cu forța din mașini sau să-i urcăm în transportul în comun. Trebuie să-i convingem că transportul în comun este o alternativă. Cum? Prin investiții în autobuze noi, troleibuze noi, tramvaie noi, infrastructură și șine moderne pentru tramvaie, prin crearea de benzi unice care să asigure o circulație fluentă cap-coadă și prin creșterea utilizării transportului în comun. Dar asta nu înseamnă că, peste noapte, Primăria trebuie să vină să taxeze cetățenii care își folosesc propriile mașini. Nu vreau să adoptăm o abordare populistă; spun doar realitatea. […] Iar toate celelalte activități care nu sunt esențiale și care pot să se desfășoare fie înainte, fie după aceste intervale, vor fi excluse din circulație în orele de vârf. Aceste categorii vor fi analizate separat.”






