Scandal în turism: ministerul de resort vrea să desființeze birourile externe de promovare a țării

Reprezentanțele externe de promovare a României vor fi reorganizate în următoarele trei luni și redeschise în cadrul ambasadelor și consulatelor, se arată într-un proiect al Ministerului Turismului. Însă, măsura este contestată de patronatele din industrie, care susțin că autoritățile lasă România fără promovare externă. În plus, susțin că Ministerul ar fi trebuit să îi consulte, în contextul în care turismul înseamnă 90% mediu privat.

Ministrul Mircea-Titus Dobre spune că analizele interne făcute l-au determinat să ia decizia de a desființa birourile de promovare turistică a României, deși admite că nu există criterii clare pe baza cărora să poată fi evaluată activitatea șefilor de birou. În plus, Curtea de Conturi ar fi constatat că s-au cheltuit sume nejustificat de mari pe chirii.

Pe mine mă interesează, în primul rând, cheltuirea banilor publici. În condițiile în care la 31.12 ai 500.000 de euro sume nejustificate pe total birouri de promovare externă, credeți că, dacă ați fi în locul meu, ați mai semna niște bani pe care să îi dăm acestor cetățeni?”, se întreabă ministrul Turismului.

Așadar, potrivit proiectului, Mircea Titus-Dobre îi va chema în țară pe șefii birourilor, iar în următoarele trei luni, va elabora un nou statut al angajaților şi un regulament de concurs, în baza căruia să fie ocupate aceste posturi.

”E ca și cum ai opera fără să pui un diagnostic”

Proiectul este contestat de cei din domeniu, care sunt de acord cu o reorganizare a birourilor, dar nu cu desființarea lor. ”E ca și cum un medic ar opera fără să pună un diagnostic”, comentează decizia Călin Ile, șeful Federației Industriei Hoteliere din România. ”Se face fără a avea o analiză, un studiu, un diagnostic, să vedem care dintre ei sunt performanți și care nu, cât s-a investit și ce s-a scos din activitatea acestor birouri”, spune Ile.

Potrivit proiectului, noile birouri ar urma să funcționeze în subordinea ambasadelor și consulatelor, iar viitorii șefi de birou vor avea un mandat de patru ani. În felul acesta, explică Ministerul Turismului, vor fi evitate situațiile din prezent în care, de exemplu, șeful Biroului de la New York are o activitate de 23 ani, iar cel din Viena de 17 ani. Însă, exact acestea sunt birourile care au o activitate intensă, subliniază Călin Ile: ”Am simțit activitatea Biroului din Viena, care a adus an de an turiști. Pot să spun de activitatea Biroului din New York, care a avut un efect extrem de pozitiv pe partea de promovare a României”.

Birourile externe de turism funcționează de peste 50 de ani. Potrivit unora dintre turoperatorii care aduc străini în România, sunt singurele entități care au promovat și promovează turismul în străinătate.