Confidenţialitate

Recentele scumpiri, în atenția Consiliului Concurenței | AUDIO

Creșterile de prețuri înregistrate la unele produse, înregistrate în ultima perioadă, sunt se află în atenția Consiliului Concurenței.

Instituția are indicii că unele societăți profită de pe urma actualei crize, ne-a spus președintele Bogdan Chitițoiu.

După decretarea stării de urgență, unele alimente, cum ar fi cartofii, s-au scumpit și cu 15%.

“Eu aș spune că avem două situație diferite, la alimente și la produse sanitare și de protecție. La alimente, lucrurile nu stau atât de rău, din datele noastre ample. Avem prețurile la toate produsele din toate magazinele.

Astfel, vedem în această bază de date că prețurile au crescut, dar nu sunt foarte mari și nu sunt uniforme.Avem produse cu creșteri de 1-2%, de 15%, dar și produse care s-au ieftinit. Când spun că sunt scumpiri de 10-15% (la cartofi de exemplu) este posibil ca un produs să se fi scumpit doar la anumite lanțuri. Creșterile nu sunt atât de mari încât să intervenim brutal în piață.

Unele dintre alimente vin din străinătate și au existat dificultăți la tranzitul prin unele state, și din UE și din afara UE.

Lucrurile astea par să se îmbunătățească, tranzitul e mai bun. Pe transportul intern, lucrurile merg bine, nu avem probleme la aprovizionarea magazinelor cu produse din țară”, ne spus șeful Concurenței. 

“Sunt convins că în situații de criză apar oameni neetici, incorecți care încearcă să profite de suferința altora pentru a se îmbogăți. Acolo unde vedem că sunt înțelegeri, ilegalități, intervenim. Investigațiile durează, publicul poate fi mulțumit că nu vede rezultatele imediate, dar să știe că marile companii nu se pot culca pe o ureche – amenzile pot ajunge la 10% din totalul vânzărilor pe un an. Cine face un profit nemeritat va da înapoi îndoit și întreit banii.

Sunt investigații asupra produselor de bază, precum alimente. Unii profită de această criză”, a adăugat Bogdan Chirițoiu.

“Și faptul că populația este panicată și cumpără mai mult decât înainte creează diferite perturbări și în magazine, dar și asupra prețurilor. Un pic de răbdare, cu sprijinul autorităților, lucrurile pe zona de alimente se vor normaliza.

La produse sanitare, sunt întrebări foarte mari în ceea ce privește prețurile și pe lipsa produselor. Aici s-a intervenit, s-au interzis exporturile, statul face și el importuri, pe lângă operatorii privați. Cererea este mult mai mare, iar prioritatea este să asigurăm volume mai mari. Trebuie să se calmeze prețurile prin creșterea volumelor disponibile. Dacă nu funcționează, vom plafona prețurile“, ne-a mai spus șeful Consiliului Concurenței.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.
  • Bogdan Chirițoiu, în dialog cu Mihai Bucureșteanu

Consiliul Concurenței a recomandat joi firmelor o serie de măsuri pentru menținerea echilibrului pieței. Astfel, pentru a reduce riscul de speculă, comercianții pot limita cantitatea de produse vândute unei persoane, iar producătorii își pot stabili prețuri maxime.

Potrivit unui comunicat, măsurile pot fi luate în contextul crizei generate de epidemia de coronavirus, astfel încât să se asigure echilibrul pieţei.

„Astfel, pentru a reduce riscul de speculă și pentru a permite mai multor consumatori să se aprovizioneze, comercianţii pot limita cantităţile de produse esenţiale achiziţionate de o singură persoană/pe un singur bon și își pot modifica programul de funcționare. De asemenea, în vederea creşterii eficienţei aprovizionării cu produse de bază şi asigurării unei distribuții echilibrate a acestora, companiile își pot coordona atât transporturile de marfă și livrările la domiciliu pentru consumatorii cu grad mare de risc”, adaugă documentul.

Producătorii își pot stabili prețuri maxime pentru produsele lor.

„În același timp, producătorii pot stabili prețuri maxime pentru produsele lor, ceea ce ar putea limita creșterea nejustificată a prețurilor la nivelul distribuției. Platformele de comercializare online pot monitoriza variaţiile preţurilor produselor esenţiale și pot adopta o politică de limitare a creșterilor nejustificate ale acestora sau pot suspenda vânzarea anumitor produse dacă există suspiciuni de abuz”, se mai arată în comunicat.

Consiliul Concurenței susține că aceste recomandări se înscriu în Politica comună, adoptată de Comisia Europeană și Autoritățile Naționale de Concurență, privind aplicarea regulilor de concurență în timpul crizei provocate de Coronavirus.

Cu toate acestea, autoritatea atrage atenția că nu trebuie folosită această situație de criză pentru a crește prețurile fără o justificare obiectivă, pentru a face schimb de informații sensibile (prețurile practicate, politica comercială), pentru a exclude concurenți de pe piață sau pentru a abuza de poziția dominantă.

Consiliul Concurenței a avertizat, recent, că urmărește foarte atent comportamentul companiilor și atrage atenția că nu va ezita să ia măsuri în cazul în care acestea se angajează în practici abuzive (cum ar fi stabilirea prețurilor excesive) sau de tip cartel.

La rândul său, Direcţia Generală Antifraudă Fiscală monitorizează și analizează comerţul cu produse care au înregistrat creşteri semnificative nejustificate ale preţurilor, ”pentru asigurarea unui mediu concurenţial onest şi a accesibilităţii mijloacelor de prevenire a infectării”.