Confidenţialitate


Radu Uszkai, cercetător: Este mai revoltător cazul profesorilor care propagă valori antidemocratice decât cel al profesoarei de biologie care producea conținut pornografic | VIDEO


Radu Uszkai, cercetător: Este mai revoltător cazul profesorilor care propagă valori antidemocratice decât cel al profesoarei de biologie care producea conținut pornografic | VIDEO

Sursa foto: Europa FM

Cazul profesoarei de biologie de la Răducăneni, județul Iași, a generat o dezbatere intensă în spațiul public, având ca temă centrală libertatea de expresie a unui profesor în afara programului școlar. Amplificarea reacțiilor a fost influențată, în mare măsură, și de faptul că este vorba despre o femeie, după cum a subliniat Radu Uszkai, cercetător în cadrul Centrului de Cercetare în Etică Aplicată, în cadrul emisiunii „Academia Europa FM”, moderată de Marcel Bartic: „modul în care noi moralizăm sexualitatea și viața sexuală a indivizilor are mult de-a face cu blamarea și umilirea femeilor atunci când sunt implicate în genul acesta de activități.”  Cercetătorul a mai evidențiat amploarea campaniei de umilire purtată în mediul online împotriva profesoarei, care a dus la „știrbirea potențialei autorități pe care doamna mai putea să o aibă în fața elevilor și elevelor și, ulterior, în fața părinților”. Întrebat dacă acest caz are un impact mai mare asupra educației și sistemului educațional decât comportamentele profesorilor violenți sau ale celor care își exprimă deschis opinii extremiste și antieuropene, Radu Uszkai a explicat că, dimpotrivă, aceste situații sunt mult mai periculoase pentru cadrul educațional.

Radu Uszkai: Pentru societatea noastră genului persoanei în cauză contează foarte mult

Marcel Bartic: În cazul profesoarei de biologie care face videochat, nu mă pot abține să nu remarc și faptul că atenția publică s-a concentrat în mod special pe faptul că era femeie.

Radu Uszkai: „Elementul acesta al genului persoanei în cauză contează foarte mult, din păcate, pentru că modul în care noi moralizăm sexualitatea și viața sexuală a indivizilor are mult de-a face cu blamarea și umilirea femeilor atunci când sunt implicate în genul acesta de activități.”

Radu Uszkai: „Profesoara a fost victima unei întregi campanii online de umilire”

Marcel Bartic: Cum ar putea afecta relația cu elevii în predarea unei materii, oricare ar fi ea, faptul că a prestat astfel de activități în timpul liber?

Radu Uszkai: „În societatea noastră, și ținând cont de vârsta elevilor și elevelor cu care interacționa profesoara în cauză, riscul moral în situația respectivă era compromiterea acestei imagini. Sigur, profesorul nu este infailibil, nu este omnipotent, nu este omniscient; profesorul nu este un Dumnezeu la clasă. Dar profesorul, în principiu, trebuie să-i inspire respect, lucru pe care, de la acel punct, îi era dificil spre imposibil să o facă, ținând cont de faptul că profesoara a fost victima unei întregi campanii online de umilire, de shaming. Vedem acest lucru în titlurile pe care ziarele le-au dat încă de la bun început, vedem în reacțiile din social media la diversele postări, fie că e vorba de Facebook, Reddit sau orice altă platformă. Și toate acestea au contribuit la pierderea autorității, la știrbirea potențialei autorități pe care doamna mai putea să o aibă în fața elevilor și elevelor și, ulterior, în fața părinților.”

Radu Uszkai: Este fundamental indignat să văd genul acesta de cazuri de profesori sau profesoare care își asumă în mod vădit atașamentul și angajamentul față de anumite valori antidemocratice

Marcel Bartic: Intra sub incidența normelor etice un profesor foarte violent în limbaj pe rețelele sociale, un profesor care își declamă apartenența la o organizație extremistă? Este mai puțin blamabil decât profesoara de la Iași? Cu ce sunt mai puțin indecente astfel de situații?

Radu Uszkai: „În esență, rolul unei infrastructuri etice este să prevină. Dacă ar fi să vorbim acum pe șleau, motivul pentru care există această infrastructură etică, între altele, este să reducă puțin impresia asupra departamentului juridic. Scopul etic, în primul și primul rând, este să prevină genul acesta de cazuri, genul acesta de situații. Aș spune că nu cred că este mai prejos sau mai puțin important cazul acestor profesori. Este fundamental indignat, cel puțin pentru mine, să văd genul acesta de cazuri de profesori sau profesoare care își asumă în mod vădit și explicit aceste atitudini și care, din poziția respectivă de profesori, spun sau își declamă atașamentul și angajamentul față de anumite valori antidemocratice, antiliberale, proferează diverse angajamente epistemice de cunoaștere pentru, nu știu, antivaccinism sau alte elemente de genul acesta. E un tip de indecență publică, semnificativ mai mare decât faptul că cineva, pe o anumită rețea privată, producea conținut pornografic, care nu era destinat în niciun moment elevilor și elevelor. Și, apropo, e un lucru pe care nu l-am adus în discuție acum. Aparent, elevii sunt cei care au găsit imaginile cu profesoara în cauză, lucru care nu a făcut obiectul discuției și dezbaterii publice în aceeași măsură. Unde erau părinții elevilor?”

Radu Uszkai: „Văd în a crea sau în a conferi statului o putere mare în câmpul acesta epistemic un risc potențial”

Marcel Bartic: N-ar trebui să existe, nu știu, poate ceva sau cineva, cum ar fi statul, instituțiile statului, care să creeze un cadru cu niște valori, cu niște lucruri care să nu mai poată fi interpretabile?

Radu Uszkai: „Sancțiunile își au locul lor și rolul lor, dar cred că uneori supralicităm valoarea pe care sancțiunile formale o joacă în opoziție sau în contrapondere cu sancțiunile informale. Modul în care tu poți să fii sancționat de piața ideilor, să spun așa, din mediul online, poate deseori să fie semnificativ mai dureros, nu mă refer la vreun soi de tortură, decât ar fi un avertisment formal pe care l-ai primi de la o comisie de etică. Aici, poate, sigur, de vină sunt niște angajamente filosofic-liberale pe care eu le am. Văd în a crea sau în a conferi statului o putere mare în câmpul acesta epistemic un risc potențial, pentru că e posibil ca acele organizații să fie populate de oameni ale căror credințe fundamentale sunt antidemocratice și antistințifice.”

Vezi aici întreaga emisiune „Academia Europa FM”:


Ultimele stiri
Adolescentă de 17 ani, omorâtă într-un apartament din Galați

Incendiu violent, noaptea trecută, la o pensiune din Mahmudia, în Delta Dunării | AUDIO

România, învinsă de Bosnia-Herţegovina cu 3-1, în preliminariile CM 2026

19 hoteluri din Băile Herculane, confiscate în folosul statului | 6 inculpați în dosarul devalizării stațiunii, condamnați la…

Primarului sectorului 4, Daniel Băluță, s-a înscris oficial în cursa electorală pentru primăria Capitalei

Intervențiile stomatologice care necesită anestezie generală s-ar putea realiza în spitalele publice de urgență, propune ministrul Sănătății

HUNEDOARA: Apa nu este potbabilă în trei localități, în urma depistării unor bacterii | AUDIO

Trei persoane rănite într-un accident pe DN 14, în județul Sibiu

Ministrul Sănătății ar dori ca anumite intervenţii stomatologice, care necesită anestezie generală, să se efectueze în spitalele publice…

Sortimentul de brânză Gruyere elvețian maturat, premiat drept cel mai bun din lume. Jurații s-au declarat impresionați: „Trei…