Confidenţialitate

„Pădurea spânzuraților”, în regia lui Radu Afrim , între cele patru premiere programate la Teatrul Național București în decembrie

Luna decembrie aduce la Teatrul Național București patru spectacole noi, „fapt unic în cei 166 de ani de Teatru”, spun reprezentanții TNB.

Vor avea premiera spectacole puse în scenă de Radu Afrim, Nae Caranfil, Eugen Gyemant şi Dragoş Huluba.

Cele patru premiere sunt ”Papagalul mut”, scenariu şi regia Nae Caranfil, ”Pădurea spânzuraţilor”, un scenariu după romanul lui Liviu Rebreanu, în regia lui Radu Afrim, şi ”50 de secunde” de Daniel Oltean (piesa anului 2017, premiată la Gala UNITER), în regia lui Eugen Gyemant, şi spectacolul de pantomimă ”A fost odată în România”, în regia lui Dragoş Huluba.

„PAPAGALUL MUT” – scenariul și regia NAE CARANFIL

Papagalul mut este o poveste incredibilă, dar reală, care are în centru una dintre cele mai enigmatice şi fascinante figuri ale secolului XVIII – spionul travestit Charles d’Eon / Lia de Beaumont.

Este o poveste care se întâmplă la o mie şapte sute cincizeci şi ceva, între Paris şi Saint Petersburg, şi care este tratată cu autenticitate limitată, adică există şi momente în care deliberat îndrăznesc să îmi permit să creez nişte elemente care te scot din epocă, care sunt anacronice, dar care sunt asumate ca atare”. Nae Caranfil

Nae Caranfil (dreapta) & Dragoș Buhagiar – foto: Florin Ghioca, TNB

„PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR” – regia RADU AFRIM

Regizorul Radu Afrim a spus că îşi doreşte ca prin spectacolul Pădurea spânzuraţilor să îi facă pe tinerii care un au citit romanul lui Liviu Rebreanu ca, după vizionarea spectacolului, să ia şi cartea în mână.

„Tinerii trebuie recâştigaţi. Trebuie să ia din nou contact cu literatura clasică, pentru că literatura contemporană nu este decât o altă cărămidă peste acest zid construit de clasici. (…) Această literatură este unică, din păcate foarte puţin cunoscută în Europa, fiecare ţară are scriitorii ei, la care ţine foarte mult, pe care îi promovează foarte mult. La noi lucrurile au luat-o într-un sens, de care o să vorbesc în spectacolul meu, un neapărat foarte ok din punct de vedere al educaţiei”. Radu Afrim

Radu Afrim – foto: Florin Ghioca, TNB

„50 DE SECUNDE” – în regia lui EUGEN GYEMANT

Textul spectacolului 50 de secunde, scris de procurorul criminalist și teatrologul Daniel Oltean, este, în fapt, o anchetă criminalistică şi psihanalitică în acelaşi timp, este o explorare a părţii întunecate a sufletului omenesc şi a părţilor luminoase din relaţiile dintre un fiu şi o mamă.

„Este o piesă foarte profundă şi foarte specială, pentru că e foarte introspectivă şi într-un fel filosofică”. Eugen Gyemant

Eugen Gyemant & Ion Caramitru – foto: Florin Ghioca, TNB

„A FOST ODATĂ ÎN ROMÂNIA” – regia DRAGOȘ HULUBA

Un alt momento teatral inedit la care se lucrează intens la final de an este spectacolul de pantomimă A fost odată în România, în regia lui Dragoş Huluba.

„Titlul spectacolului A fost odată în România poate fi citit în două feluri, adică ‘a fost odată’ şi sperăm să nu se mai întâmple, sau ‘a fost odată’ şi, din păcate, numai e. (…) Noi am încercat să facem într-o oră şi un sfert 100 de ani de istorie a României, adică începând cu Primul Război Mondial până în timpurile moderne, dar timpurile moderne care şi-au pierdut din estética cuvântului modern. (…) Noi am vorbit de oamenii simpli, de oamenii mărunţi care trebuie să suporte cavalcada istoriei care îi loveşte şi în faţa căreia ei trebuie să supravieţuiască sau nu, este vorba de bunicii noştri, de părinţii noştri, de noi. (…) Nu este doar un spectacol de pantomimă, pentru că şi vorbim, destul de mult pentru un spectacol de pantomimă, avemşi un cântecel, avem şi proiecţii – pentru că am simţit nevoia să introducem acest discurs video”. Dragoş Huluba

Dragoș Huluba & Eduard Adam – foto: Florin Ghioca, TNB

***
O altă premieră anunțată pentru luna decembrie, spectacolul Noii infractori, de Edna Mazia, în regia lui Ion Caramitru, a fost reprogramată.

„Această piesă, care soseşte din Israel, este o tragi-comedie, o piesă cu foarte multe, aş spune, nuanţe de psihologie a vremurilor noastre”. Ion Caramitru