Preşedintele Nicuşor Dan prezintă în Parlament Strategia Naţională de Apărare a Țării: Ne propunem să consolidăm parteneriatele noastre strategice și să întărim rolul României în organismele și formatele internaționale | VIDEO
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Preşedintele Nicuşor Dan prezintă astăzi, miercuri, 26 noiembrie, în şedinţa comună a celor două camere ale Parlamentului, Strategia Naţională de Apărare a ţării pentru următorii cinci ani. CSAT a validat luni forma finală a documentului. În strategia Națională de Apărare se specifică faptul că România va răspunde provocărilor actuale urmărindu-și interesele naționale în deplină solidaritate cu partenerii și aliații săi. Nicuşor Dan a evocat „războiul de lângă noi şi războiul hibrid pe care Rusia îl desfăşoară împotriva României şi împotriva multor ţări europene, atacuri cibernetice, campanii coordonate de dezinformare şi consecinţa acestor presiuni asupra democraţiei şi asupra statului de drept”. În plus, șeful statului a spus că Strategia Națională de Apărare este rezultatul unui efort comun și vorbește de securitate națională „din perspectiva cetățeanului, adică nu apărăm o abstracțiune statul român, apărăm cetățeanul român locuitor pe acest teritoriu”. Totodată, președintele transmite că un obiectiv important al politicii externe rămâne consolidarea stabilității Republicii Moldova și sprijinirea Ucrainei.
Nicușor Dan: Strategia Națională de Apărare este rezultatul unui efort comun
- „Domnilor președinte, doamnelor și domnilor, Strategia Națională de Apărare este rezultatul unui efort comun și vreau să mulțumesc instituțiilor, organizațiilor, cetățenilor care, atât în prima etapă, cât și în faza a doua de dezbatere publică, au trimis sugestii. Multe dintre ele au fost preluate în acest document.
- În primul rând, această strategie vorbește de securitate națională din perspectiva cetățeanului, adică nu apărăm o abstracțiune – statul român –, apărăm cetățeanul român, locuitor pe acest teritoriu.
- Și asta ridică niște chestiuni: relația cetățeanului cu statul român, încrederea cetățeanului în statul român, care se poate traduce, la un moment dat, în disponibilitatea sa de a apăra această instituție complexă, și faptul că trebuie să recunoaștem că există un decalaj între evoluția în ansamblu a societății românești, evoluția economiei, evoluția așteptărilor cetățeanului român și modul în care administrația publică răspunde acestor așteptări.
- Conceptul central este acela de independență solidară, cu două componente. Independență în sensul că acțiunile administrației statului trebuie să fie pe măsura modului în care oamenii de aici văd lumea. Și asta se traduce, în plan internațional, în afirmarea acestei identități și în afirmarea interesului care corespunde acestei identități. Pe de altă parte, evident, solidaritate: respectul nostru față de toți partenerii și față de toate angajamentele pe care ni le-am luat în această lume tot mai complexă.
Documentul are patru capitole importante: contextul geopolitic, ordinea internațională bazată pe reguli, evoluția tehnologiei și comerțului internațional
- Documentul are patru capitole importante. Primul este contextul geopolitic, pentru că, față de strategiile anterioare, s-au produs schimbări importante în context. În primul rând, este pusă în discuție ordinea internațională bazată pe reguli.
- Avem în vecinătatea noastră un război de trei ani și jumătate, avem conflicte în mai multe locuri de pe glob și vedem că, din păcate, capacitatea organismelor internaționale de a rezolva în mod diplomatic aceste tipuri de conflicte este diminuată.
- Vedem o evoluție tehnologică accelerată și asta înseamnă inclusiv emergența inteligenței artificiale, iar cu cât timpul pe care cineva îl petrece pentru a se adapta la aceste schimbări accelerate este mai mare, cu atât decalajul său față de ceilalți va crește. Vedem o importanță tot mai mare a rețelelor sociale și, prin ele și prin instrumente tehnologice sofisticate, vedem campanii intense de manipulare și dezinformare.
- În paralel cu punerea în discuție a sistemului internațional bazat pe reguli, vedem o punere în discuție a regulilor deja stabilite ale comerțului internațional, care necesită, de asemenea, un răspuns adecvat. Vedem, în mai multe locuri, inclusiv în proximitatea noastră, atacuri la infrastructură critică și avem o proliferare a menințelilor transnaționale: rețele de trafic, droguri, crimă organizată, terorism și, de asemenea, vedem efecte tot mai pronunțate ale schimbărilor climatice.
- Asta a fost un rezumat al contextului.
Strategia cuprinde un capitol intitulat «Amenințări, riscuri, vulnerabilități, oportunități», care este particularizat pentru România și analizează provocările, riscurile și oportunitățile specifice țării noastre în context regional și internațional
- Acum, particularizând la România, strategia are un capitol care se numește „Amenințări, riscuri, vulnerabilități, oportunități”. Pe partea de amenințări, în mod evident, războiul de lângă noi, cu toate consecințele care decurg de aici, și războiul hibrid pe care, în mod evident, Rusia îl desfășoară împotriva României și împotriva multor țări europene.
- În plan internațional, în vecinătatea României, riscurile sunt de instabilitate în zona estică, între Europa și Asia. Portul Constanța este o oportunitate; este foarte bine că, în 2-3 ani, el va fi conectat atât pe autostradă, cât și feroviar cu vestul Europei. Dunărea este, de asemenea, o oportunitate, inclusiv în procesul viitor de reconstrucție a Ucrainei. Dacă vorbim de Marea Neagră, trebuie să amintim strategia adoptată de Uniunea Europeană la inițiativa României.
Nicușor Dan: „Vom susține în continuare stabilitatea Republicii Moldova, un obiectiv important al politicii noastre externe”
- În ceea ce privește ce este de făcut și ce ne propune această strategie, în zona de apărare, în mod evident, consolidarea capacităților de apărare este prioritară. Am menționat deja toate mijloacele prin care putem să facem acest lucru, precum și întărirea colaborării cu partenerii noștri, fie că vorbim de SUA, NATO sau Uniunea Europeană, fie că vorbim de relațiile bilaterale. Am menționat câteva dintre programele în care suntem angrenați.
- În zona politicii strategice, ne propunem să consolidăm parteneriatele noastre strategice și să întărim rolul României în organismele și formatele internaționale: UE, NATO, dar și Inițiativa Celor Trei Mari sunt locuri unde vocea României trebuie să se facă tot mai pregnant auzită.
- Vom susține în continuare stabilitatea Republicii Moldova, un obiectiv important al politicii noastre externe; vom sprijini în continuare Ucraina, vom susține securitatea în zona Balcanilor de Vest și vom susține integrarea în Uniunea Europeană a vecinilor din Est.






