Ministrul Muncii, în Germania: Am cerut un minim pachet de servicii medicale pentru sezonierii români

Aflat în vizită de lucru în Germania, pentru a analiza situația sezonierilor români, ministrul Muncii a avut întâlniri atât cu aceștia, cât și cu oficialități din Bonn și din Berlin.

“Sunt utile ambele perspective, pentru că pot să vă spun acum care sunt problemele principale pe care le văd. Trebuie să subliniez, înainte de orice, faptul că în contractele pe care le semnează românii şi pe care le primesc anterior plecării, atât în germană, cât şi în română, sunt prevederi similare cu ceea ce au avut de semnat cu ani în urmă. Nu s-a schimbat nimic din acest punct de vedere, ci doar acum facem un inventar, iar eu am toată implicarea pe care o pot avea pentru a adresa nişte probleme care vin din spate şi care nu au fost rezolvate. Sigur că cea mai spinoasă este problema legată de siguranţa medicală, de condiţiile asigurate de angajator în această perioadă de pandemie şi, ca atare, v-aş spune că, în primul rând, am cerut asigurări că există un minim pachet de servicii medicale pe care muncitorii noştri, lucrătorii români sezonieri îl primesc şi am primit confirmarea existenţei unui contract colectiv pentru asigurarea acestor servicii de sănătate”, a declarat Violeta Alexandru La Digi 24.

Ministrul s-a întâlnit, în timpul vizitei, cu omologul Hubertus Heil.

“Am avut o discuţie foarte aplicată cu dânsul. Între punctele pe care i le-am solicitat e şi acesta legat de verificarea în teren, în ferme şi în abatoare că aceste obligaţii pe care angajatorii germanii le au sunt respectate. Prin urmare, am cerut şi am urmărit în ce măsură există aceste contracte colective şi am solicitat informaţii legate de situaţia în care un român, ca şi orice alte angajat la un angajator din Germania, este tratat dacă se întâmplă să fie infectat”, a precizat ministrul.

Situația va fi analizată la nivel de experţi în ambele țări.

“Ne-am dat un termen de câteva săptămâni până să sosească în România domnul ministru al Muncii, care, din respect pentru implicarea mea, mi-a spus că doreşte să vină în România şi să facem un bilanţ, la începutul toamnei, legat de ceea ce ne-am angajat să facem şi cum arată lucrurile la acel moment. Practic, am cerut să revizuim implicaţiile la nivelul protecţiei sociale pe care aceste contracte le asigură. Ele sunt contracte pe durată limitată. În legislaţia din Germania, această durată de aproximativ 70 de zile – poate fi şi mai scurtă – are un regim al contribuţiilor sociale aparte faţă de contractul pe durată nedeterminată. Şi atunci, ridicând nişte situaţii practice de viaţă, cum ar fi faptul că pot fi români care lucrează de două ori pe an şi, deci, cumulează un număr de zile suplimentare acestui număr de 70 de zile care reprezintă pragul peste care intervine un alt regim al contribuţiilor sociale, ce se întâmplă în această situaţie şi ne-am pus aceste speţe, aceste întrebări, rămânând să găsim împreună soluţiile în perioada următoare”, a adăugat Violeta Alexandru.

“Văd diferenţe între cei care au plecat prin aceste agenţii pentru deplasarea forţei de muncă şi cei care au plecat pe cont propriu (…) Am spus-o şi astăzi, şi ieri, şi alaltăieri, când m-am văzut cu românii în ferme, le-am spus (…) ca om care a făcut angajări în perioada profesională, întotdeauna le-am pus angajaţilor la dispoziţie contractele şi i-am rugat să citească. Este important, şi mi-au dat dreptate, să se uite chiar dacă termenii sunt juridici şi cu precădere i-am rugat să fie atenţi la cele câteva clauze care, de fapt, sunt cele mai relevante pentru desfăşurarea activităţii lor, şi anume: suma pe care o primesc sub formă de salariu, cum anume prevede în contract că se va întâmpla pentru acoperirea costurilor de cazare şi cum se întâmplă pentru plata meselor pe zi. Le-am atras atenţia asupra faptului că în contracte trebuie să scrie explicit care sunt condiţiile de repatriere, respectiv în sensul acoperii costului de transport, respectiv costurile de asigurare medicală la nivel minimal, pachet minimal de servicii. Să ştiţi că nu vreau să las să se înţeleagă că toţi angajatorii germani îşi tratează fără respect muncitorii, că sunt aceştia români sau de altă naţionalitate. Nici vorbă! Am vizitat şi ferme în care, separat de angajator pentru a nu fi influenţaţi, am discutat direct cu românii şi i-am rugat să fie corecţi, cinstiţi cu mine şi să îmi spună ce se întâmplă, pentru că sunt aici pentru preluarea problemelor lor. Mulţi mi-au spus: . După cum sunt şi oameni care au nevoie de sprijin în a înţelege mai bine prevederile contractuale şi, din nou, le-am făcut trimitere la toată asistenţa pe care am cerut-o Inspecţiei Muncii în această perioadă, inclusiv am făcut o campanie de informare de la Ministerul Muncii prin pliante informative, disponibile la toate aeroporturile din ţară, în gară îşi n punctele de trecere a frontierei, prin sprijinul Poliţiei de Frontieră, arătându-le că ne îngrijorează faptul că nu parcurg prevederile contractului şi că nu se grăbesc să semneze fără să ţină cont de anumite elemente, după care intervin semne de întrebare”.

Ministrul insistă ca muncitorii românii aflați în situații dificile să ceară ajutor.

“Cel mai bine este să sune autorităţile române, în esenţă Ambasada sau Consulatul, care le-au dat asigurări că telefoanele le sunt disponibile pentru orice întrebare şi, în general, atunci când simt că este ceva în neregulă, să ridice problema pentru a fi rezolvată fără să se ajungă la situaţii limită. Cine poate să ofere sprijin acestor oameni? În primul rând, la noi în România, după cum vă spuneam, am deschis o linie verde la Inspecţia Muncii pentru orice întrebare şi am verificat personal modul în care se răspunde întrebărilor ridicate de oameni. În al doilea rând, le-am spus că dacă nu vor să facă acest lucru, să nu plece fără contract citit şi să se ajute de cei care au experienţa contractelor semnate cu ani în urmă şi care merg de cinci, de şapte, de opt ani, pentru că am văzut mulţi români care mi-au spus: noi lucrăm în condiţii bune şi nu avem un reproş de făcut angajatorului, suntem obişnuiţi cu regimul de muncă de aici, ştim ce avem de făcut, ne ţinem de treabă şi primim banii pe care i-am solicitat. Deci, să se ajute inclusiv între dânşii, dacă au nevoie, numai să citească contractul şi să le fie cât mai clar care sunt condiţiile”.

În ultima perioadă, au existat mai multe relatări despre sezonierii români care se plâng de angajatorii germani.





Ascultă online Europa FM / Descarcă gratuit aplicaţia Europa FM pentru Android sau aplicaţia Europa FM pentru iOS