Confidenţialitate

Ministerul Transporturilor: Sudul și vestul țării, cele mai afectate de condițiile meteo

Ministerul Transporturilor anunță că, sâmbătă seara, sunt implicați în acțiunile de deszăpezire și combatere a poleiului de pe rețeaua rutieră națională peste 4.000 de angajați, aflați în bazele și comandamentele de la nivel regional și central.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) dispune de peste 3.000 de utilaje, anume autobasculante cu lamă și răspânditor, turbofreze, încărcătoare, autovehicule de intervenție și autovehicule cu șenile. Până în prezent, s-a acționat cu 1.000 de utilaje (lame și turbofreze) și s-au răspândit peste 4.300 tone de material antiderapant.

Sectoarele de drum temporar închise, din cauza ploii înghețate, au fost A2 Lehliu-Drajna și A3 – București – Centura București, acestea fiind redeschise în cursul dimineții zilei de astăzi.

Nu sunt linii închise pe rețeaua feroviară, însă circulația trenurilor este adaptată la condițiile meteo severe de ploaie înghețată și vânt puternic pe raza regionalelor din jumătatea de Sud a țării, dar și la intrare în Capitală.

Pe magistrala feroviată București – Constanța trenurile circulă remorcate cu locomotive Diesel, din cauza poleiului depus pe linia de contact și a vântului puternic, fenomene meteo care nu permit desfășurarea în condiții normale a traficului feroviar, respectiv cu tracțiune electrică.

Pe restul rețelei feroviare din jumătatea de Sud a țării, traficul se desfășoară în condiții de iarnă, fără implicații majore în circulația trenurilor, însă sub atenta supraveghere a dispecerilor locali și centrali, dar și a personalului feroviar de întreținere.

În prima parte a zilei de sâmbătă, circulația trenurilor a fost afectată de condițiile meteo severe pe relațiile București Nord – Lehliu și Valea Albă – Drobeta Turnu Severin Mărfuri, unde mai mulți copaci, care au cedat sub greutatea gheții, s-au prăbușit pe firul de contact, ceea ce a dus la întreruperea alimentării cu energie electrică a locomotivelor.

De asemenea, la intrare în Capitală s-a circulat, până la ora 11:40, în condiții speciale pe sectorul Buftea – Periș – Crivina, unde s-au înregistrat fluctuații de tensiune în linia de contact și implicit întreruperi repetate de alimentare cu energie electrică a locomotivelor.

Toate aceste deranjamente au fost remediate, începând cu ora 10:00 și până la ora 11:40, personalul de specialitate feroviar fiind însă activat și pregătit se acționeze operativ în continuare pentru menținerea siguranței în circulația trenurilor.

În continuare, în cursul zilei de sâmbătă, echipele feroviare vor face verificări permanente pe toate secţiile de cale ferată de pe raza judeţelor din jumătatea de Sud a țării, aflate sub incidența celor două coduri de vreme nefavorabilă, iar pe segmentele unde situația o impune se va interveni operativ cu personal care are la dispoziție 92 de drezine pantograf și alte utilaje.

Trenurile CFR Călători afectate de condițiile meteo nefavorabile au fost: IR 1695 București Nord – Craiova – Timișoara Nord, care a fost afectat de închiderea accidentală a Valea Alba – Drobeta Turnu Severin Mărfuri (lipsă tensiune în firul de contact, de la ora 4:32 la ora 10:01); un IR anulat pe ruta București Nord – Craiova, ca urmare a întârzierilor înregistrate de trenuri la îndrumarea din stația București Nord; un tren Regio anulat pe ruta Balota – Orșova; un tren Regio anulat pe ruta Orșova – Drobeta Turnu Severin; un tren Interregio anulat pe ruta București – Buzău; un tren Regio anulat pe ruta București – Ploiești Sud; două trenuri Regio pe ruta Slobozia Veche – București Nord și retur (R 8123 / R 8122).

De asemenea, pe secția de circulație 800, Constanța –București Nord, din totalul de 12 trenuri Interregio care circulă zilnic, au fost anulate trei trenuri, iar din cele 10 trenuri Regio care circulă zilnic au fost anulate cinci trenuri, în circulație fiind cinci trenuri, dintre care patru trenuri pe ruta București – Constanța. În plus, la ora transmiterii știrii, pe această magistrală, circulaţia feroviară este întreruptă între staţiile Obor şi Pantelimon, de pe raza municipiului Bucureşti, din cauza firului de contact rupt de crengi căzute. Se acţionează pentru remedierea situației, iar garniturile nu sunt oprite în linie curentă.

„Aeroporturile aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor sunt funcționale. Există întârzieri la decolare cauzate de procedurile specifice iernii. Degivrarea se face cu pasagerii la bord și se intervine constant pe piste, platforme și căi de rulare”, au mai precizat, sâmbătă, reprezentanții MT.

În prezent se înregistrează următoarea situație: la Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni sunt 34 de întârzieri la decolare de peste 30 de minute (40-70 de minute); o cursa Ryanair de Timișoara anulată (din cauza condițiilor meteo la Timișoara). De asemenea, pe Aeroportul Otopeni există întârzieri mai mari la următoarele curse: cursele Tarom de Paris, Amsterdam, Frankfurt, între 2,5 si 3 ore, cursa Blue Air de Cluj – 3,5 ore, cursa Blue Air de Dublin, de 2 ore, iar întârzierile la aterizare nu au cauze meteo, conform MT.

„Degivrarea aeronavelor cade în responsabilitatea fiecărei companii aeriene în parte. Pe aeroporturile pe care operează, companiile aeriene încheie contracte de handling cu operatorii autorizați. Aceste contracte includ, când este cazul, și prestarea serviciilor de degivrare a aeronavelor. Administrația unui aeroport nu poate interveni în alegerea, de către compania aeriană, a agentului de handling. Selecția se face în condiții concurențiale. Administrațiile aeroportuare au ca atribuții deszăpezirea și degivrarea suprafețelor de mișcare (piste, căi de rulare, platforme de staționare a aeronavelor) și a drumurilor de acces (rutier sau pietonal)”, au subliniat reprezentanții Ministerului Transporturilor.

În prezent, manevrele din portul Constanța Sud fluvial sunt suspendate, din cauza vântului. Totodată, sunt închise următoarele căi navigabile: Bara Sulina și Canalul Dunăre-Marea Neagră (km 0 – km 15), din cauza vântului și a vizibilității reduse.

„În această perioadă, au fost suplimentate stocurile de materiale antiderapante și au fost dublate efectivele de personal”, adaugă reprezentanții ministerului.