Confidenţialitate

Jurnalistul Marius Constantinescu povestește ce se ascunde în spatele Festivalului Internațional ”George Enescu”

Melomanii se conectează la fiecare ediție a Festivalului Internaţional „George Enescu” și prin intermediul televizorului sau al Internetului, unde descoperă spectacolele de pe scene, dar și oamenii din spatele lor cu ajutorul unei echipe de jurnaliști pasionați ai postului public de televiziune.

Începând de sâmbăta trecută, timp de 22 de zile, peste 3000 dintre cei mai importanţi artişti, în peste 80 de evenimente, 37 de lucrări enesciene şi lucrări în primă audiţie vor intra în casele iubitorilor artei şi ai muzicii clasice prin intermediul TVR.

Marius Constantinescu este omul care a reușit să-și asocieze numele puternic cu Festivalul Internaţional „George Enescu”, el fiind cel care a prezentat și în acest an deschiderea evenimentului, transmisă în direct la TVR 1 şi TVR 3. Dincolo de ceea ce se vede la TV sau se poate urmări din fața scenei, Festivalul Internaţional „George Enescu” este învălui în magie de fiecare dată, formula fiind completată de artiști, dar și de numărul impresionant de oameni și echipamente.

“Am început să lucrez pentru Festivalul Enescu din partea TVR din 2001. Am fost în echipa editorială care a pregătit un interviu (eveniment la vremea lui) cu soprana Grace Bumbry. La ediţia din 2003 nu am participat, dar din 2005 am început să mă ocup de interviurile speciale şi de agendă, iar în 2007 am prezentat pentru prima dată un concert al Festivalului. Era chiar deschiderea, iar emoţii ca atunci nu am avut niciodată în viaţa mea.

Fiind atât de apropiat de Festival, evident că am observat cum creşte de la o ediţie la alta, cum orchestrele mari ale lumii vin în număr din ce în ce mai mare, cum dirijorii şi soliştii, fie instrumentişti, fie cântăreţi, sunt – realmente – crema muzicii clasice actuale. În plus, am observat un viraj pregnant spre creaţia muzicală a contemporanilor lui Enescu, spre modernitatea timpurie a muzicii. Poate nu se cântă aşa de mult Mozart sau Verdi ca pe vremuri, dar categoric se cântă Prokofiev, Şostakovici, Ravel, Rachmaninov şi Enescu”, povestește Marius Constantinescu.

Chiar dacă are o expeiență bogată acum în ceea ce privește festivalul, jurnalistul nu uită cum a fost prima transmisiune în direct.

”Cel mai greu moment de până acum a fost, fără îndoială, concertul inaugural al ediţiei din 2007. După intro-ul de patru minute, în faţa unei săli întregi arhipline şi în faţa a milioane de telespectatori, fără prompter (nu lucrăm niciodată cu aşa ceva la Festival), mi s-au tăiat, literalmente, genunchii. Altfel, uşor nu e niciodată, pentru că vorbim de o întindere a resurselor intelectuale şi temporal peste gradul de suportabilitate. La ediţia de anul acesta am nouă transmisiuni în direct, vreo douăzeci de interviuri speciale de făcut, jurnalul de festival pe care îl scriu zilnic, plus neprevăzutele fiecărei zile. Atenţie, nu mă plâng, însă, de cele mai multe ori fac cu imensă pasiune toate aceste lucruri”.

Întrebat despre ce presupune transmiterea unui asemenea eveniment la TV, Marius Constantinescu crede că ”TVR are cea mai calificată echipă pentru a acoperi un eveniment cultural premium de asemenea amploare, de la producător general, la producătorii pe fiecare loc (Sala Palatului, Ateneu, Auditoriumul Muzeului Naţional de Artă), de la cameramani şi organizatori de producţie până la regizori muzicali şi tehnici, redactori şi reporteri. E un tur de forţă care anulează succesiunea noapte-zi, care neutralizează weekend-urile, o foşgăială care, la un outisder, s-ar lăsa cu migrene. La Festival, totul este în continuă metamorfoză, se dau peste cap ore, cerinţe, desfăşurătoare, repetiţii, aşa că jonglatul cu soluţii este cam tot ceea ce facem timp de aproximativ o lună”.

Cât de greu sunt de intervievat artiștii invitați la Festivalul Internaţional „George Enescu”

”În general, nu atât de greu pe cât se crede. Ce e, însă, anevoios, este strecurarea interviurilor în agendele lor şi aşa ticsite. Sunt puţini artiştii care să vină şi să zăbovească în Bucureşti mai mult de 2-3 zile.

Atunci apar acele situaţii în care învârtim echipe de filmare la nesfârşit, pentru a reuşi să facem un interviu-portret în adevăratul sens al cuvântului. Nu e uşor, dar întâlnirea cu aceste personalităţi uriaşe, faptul că mulţi reuşesc să se deschidă în faţa ta, toate acestea reprezintă o bucurie imensă. Iar telespectatorii noştri aşteaptă mereu aceste interviuri”.

Recomandările lui Marius Constantinescu

Conectat la toate informațiile despre festival, artiștii invitați, dar și cu un program complet al evenimentelor în față, Europa FM l-a rugat pe Marius Constantinescu să ne ajute să ne orientăm prin agenda încărcată a ediției 2017.

”Orchestra Simfonică din Pittsburgh, condusă de Manfred Honeck, pentru că are un program minunat cu, printre altele, Patetica lui Ceaikovski şi Simfonia I de Mahler. Unde mai pui că solista unuia dintre concertele lor va fi Anne Sophie Mutter. Apoi, fără doar şi poate, Filarmonica de la Scala, condusă de Riccardo Chailly. Îl vor avea pe David Garrett solist, deci e lesne de înţeles cum va fi Sala Palatului în 14 septembrie… Nu voi lipsi de la Jordi Savall la Ateneu şi, nu în ultimul rând, cele două concerte care încheie această ediţie, cu Concertgebouw Amsterdam şi unul dintre dirijorii mei preferaţi, Daniele Gatti”, sunt recomandările lui Marius Constantinescu.

FOTO: Lucian Năstase