Confidenţialitate

DEȘTEPTAREA: Pandemia de Covid înmulțește cazurile de anxietate și depresie

Am intrat în al treilea an al pandemiei și tot mai mulți oameni suferă de anxietate sau depresie. O știu foarte bine psihologii care în ultimele 9 luni au răspuns la numărul de telefon 021 9081. 

Dat fiind că valul 5 e abia la început, am considerat util să vă amintim că România are o linie suport pentru cei pe care pandemia i-a afectat psihic. Din aprilie și până acum, au fost peste 2.500 de apeluri și, spun cei care le preiau, există o legătură directă între numărul îmbolnăvirilor și cel al apelurilor. 

Numărul 021 90 81 are tarif normal și a fost pus la dispoziția de către Ministerul Sănătății, Asociația de Psihoterapii Cognitive, Universitatea Babeș-Bolyai și Vodafone România. Totul s-a făcut sub formă de voluntariat.

Ascultați un reportaj de Victor Marin.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Bine ați venit! Ați sunat la linia telefonică de suport psihologic …

Așa suna mesajul de întâmpinare al numărului de telefon 021 90 81. Între orele 12 și 20, de luni până sâmbătă, răspunde un psiholog căruia îi puteți vorbi despre temerile și fricile provocate de Pandemie. La finalul zilei, rapoartele de activitate ale psihologilor sună cam așa…

  • Mama singură cu fiul ei de 11 ani. Fiul este speriat ca mama să nu moară după ce a fost diagnosticată cu covid.
  • Îngrijorare și enervare provocate de posibilitatea infectării din cauza unor colegi care nu poartă mască în spații închise. 
  • Tânăr internat în spital. Este speriat că ar putea face o formă gravă și familia nu îl poate vizita.

Cei care au apelat la ajutorul psihologilor au avut vârste cuprinse între 9 și 90 de ani. Aproape 3 sferturi sunt femei și invariabil, în perioadele cu multe îmbolnvări zilnice s-au înregistrat și mai multe telefoane.

O ascultăm pe Roxana Cardoș, psiholog.

Roxana Cardoș: – Timpul mi-a permis să mă implic. Este o perioadă în care lucrurile sunt impredictibile și am considerat că oamenii au nevoie de noi, psihologii. 

Reporter: – Cine sunt cei cu care vorbiți? Ce vă spun?

Roxana Cardoș: – Am diagnosticat mai ales cu persoane diagnosticate cu covid. Aveau o frică intensă raportată la ce li s-ar putea întâmpla. Raportat la izolare, le era frică să stea singure. Aveau temeri legate de sănătatea familiei, respectiv să nu le transmită boala. Am mai discutat cu persoane care au avut decese în familie. La un moment dat, cu cineva aflat în doliu prelungit. Trecuseră mai mult de 6 luni de la deces dar sentimentele negative nu scăzuseră în intensitate. 

Reporter: – Copii v-au sunat?

Roxana Cardoș: – Pe mine personal, nu. Dar am colegi care au vorbit cu copii. Au o frică intensă că mama sau tatăl s-ar putea îmbolnăvi. De asemenea, le e teamă de izolare și îi deranjează schimbările permanente din ultima vreme. Li s-a schimbat rutina de a merge la școală, care se face ba online, ba fizic. Toate aceste schimbări atrag emoții negative. 

Reporter: – Cred că până la urmă, impredictibilitatea e cea mai mare problemă… 

Roxana Cardoș: – Da. E unul dintre primele evenimente prin care trecem și nu putem spune sigur ce va urma.

În proiect sunt 45 de psihologi care fac voluntariat. Locuiesc în orașe precum Cluj, București, Alba-Iulia sau Sibiu și sistemul le direcționează automat apelurile primite la 021 90 81.

Reporter: – V-a rămas un apel în minte, mai mult decât altele?

Roxana Cardoș:– Da. Era o doamnă cu o problemă medicală gravă. Abia fusese operată. Și mi-a rămas în minte pentru că voiam să fac mai mult. Și ceva mai recent, un domn pe la vreo 70 de ani, avea covid și avea nevoie să vorbească cu cineva pentru că era singur.

Reporter:  – Dar în cazul unora dintre cei care au sunat, a fost suficient? Poate au sunat o dată, sau de două ori, sau de trei ori… Dar nu ar avea nevoie de un consult psihologic clasic, cel puțin o parte dintre ei?

Roxana Cardoș: – Ba da. Unii dintre ei avea nevoie de consult psihologic sau chiar de un protocol de mai multe ședințe. Pentru aceste persoane s-au făcut recomandări. Avem o listă cu ONG-uri care oferă și astfel de servicii gratuite și când a fost cazul, le-am recomandat să îi contacteze.

În nouă luni de funcționare, au fost 2.500 de apeluri. Aproape 40 la sută dintre acestea, doar în prima lună. Apoi, lipsa promovării a făcut ca românii să uite că au la îndemână acest serviciu și implicit, numărul apelurilor zilnice a început să scadă. Important de știut, la 021 90 81 răspund doar psihologi. Pentru probleme medicale legate de covid, puteți suna la 112, la medicul de familie, sau la Direcția de Sănătate Publică.