Confidenţialitate


DEȘTEPTAREA: Cursurile de șofat defensiv, o idee greu de pus în practică


DEȘTEPTAREA: Cursurile de șofat defensiv, o idee greu de pus în practică

Cursurile de conducere defensivă ar putea să devină obligatorii pentru cei care vor să ia permisul auto. De asemenea, cei care au permisul suspendat (3 luni, pentru cumul de puncte, să zicem) ar putea să revină la volan mai repede doar dacă fac un astfel de curs. 

Nu în ultimul rând, permisul auto anulat pentru fapte grave s-ar putea redobândi doar după efectuarea unui curs de conducere defensivă. 

În mare, asta prevede un proiect de lege al celor de la USR și spun cei cu care am vorbit, măsură e binevenită. Cel puțin în teorie. În practică, dacă legea ar intra în vigoare în perioada imediat următoare, nu ar rezolva mare lucru. 

Prima problema ar fi că, în acest moment, în toată țara nu sunt mai mult de 20 de școli de conducere defensivă. Ascultați un reportaj de Victor Marin.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Raportat la populație, România este statul Uniunii Europene cu cel mai mare număr de morți în accidente rutiere. Din datele oficiale rezultă că pietonii indisciplinați sau șoferii teribiliști produc mai multe accidente decât lipsa infrastructurii rutiere. Situația s-ar putea schimba în bine dacă mai mulți șoferi ar urma cursuri de conducere defensivă. Senatorul USR Cosmin Poteraș a depus un proiect de lege care prevede acest lucru.

Cosmin Poteraș: – Am gândit că și România ar putea să urmeze modelul suedez, care a introdus cursuri de conducere defensivă. A investit în educația șoferilor. Prin acele cursuri, șoferii să conștientizeze și să identifice riscurile 

Reporter: – În acest moment, câte școli de conducere defensivă sunt în România?

Cosmin Poteraș:  – Foarte puține din păcate. Tocmai din acest motiv, am lăsat practic în sarcina ministerelor de resort această procedură de a autoriza școlile. Am prevăzut 6 luni în care ministerele trebuie să vină cu ordine de ministru, de punere în aplicare și așa mai departe.

Din 3.000 de școli auto acreditate, în cel mult 20 se face conducere defensivă. E nevoie de poligoane, simulatoare și personal specializat, așa că un curs de bază costă cam 150 de euro. Dar oricât de ciudat ar suna, TOATE școlile auto acreditate ar putea să predea DE MÂINE conducere defensivă. Îl ascultăm pe Titi Aur, expert în conducere defensivă.

Titi  Aur: – Conform unui ordin de Ministru al Transporturilor din 2013, orice școală auto are voie să facă și poate să facă și cursuri de condus defensiv, economic, ecologic și așa mai departe. Dar dacă aceste cursuri devin obligatorii, dar fără să se impună un anumit standard, o anumită programă, un anume fel de a face cursurile, o să fie tot un românism ieftin. De pildă, eu vă fac acum, la telefon, un curs de condus defensiv. Vă rog să conduceți pe dreapta! Atât consider eu că e necesar să vă predau la cursul de conducere defensivă. Dați-mi banii și vă dau hârtia! Dacă vă mai zic și să respectați semnele rutiere, deja e un curs complex…

Prin urmare, Ministerul de Interne (și nu numai) ar trebui să elaboreze un fel de programă pentru cursurile de conducere defensivă. Dacă vi se pare simplu, trebuie să știți că acum două luni, Poliția Româna a căutat instructori de conducere defensivă în rândul propriilor angajați. Aceștia urmau să instruiască alți polițiști, dar numai 6, dintr-un necesar de 41, au luat examenul. Îl ascultăm pe Cosmin Andreica, președintele Sindicatului Europol.

Reporter: – Poate să facă Ministerul de Interne toate aceste chestiuni punctuale? 

Cosmin Andrei: – E clar că avem o problemă. Și inițiatorul proiectului ar trebui să abordeze această chestiune și să nu lase lucrurile interpretabile, la latitudinea Ministerului Afacerilor Interne. Dacă va trece actul normativ sub această formă, e clar că vom avea parte de o tergiversare. O să avem discuții peste discuții, controverse referitor la modul în care să se pună în practică legea.

Culmea e că un alt proiect privind conducerea defensivă se află în Parlament încă din 2020. A fost adoptat tacit de Senat și între timp, a fost uitat prin sertarele Camerei Deputaților. În același an 2020, cu toate restricțiile de circulație provocate de Pandemie, pe drumurile din România tot au murit peste 1.600 de oameni. Prin urmare, cursurile de conducere defensivă chiar ar putea salva vieți.

 

 


Ultimele stiri
Directorii de școli și inspectorii școlari vor fi schimbați anul viitor, iar concursurile ar urma să aibă loc…

Mai multe cluburi din SuperLiga României îi cer lui Nicușor Dan să nu promulge legea care stabilește că…

Un susținător al lui Călin Georgescu, obligat de instanță să achite 50.000 de lei daune morale unui bărbat…

Legea Nordis, promulgată de președintele Nicușor Dan: „Sumele plătite de cumpărători nu pot fi folosite în alte scopuri…

Percheziții ale Parchetului European la Primăria Târgu Jiu. Cercetările au legătură cu unele achiziții făcute în școli cu…

Premierul Bolojan: „Foarte posibil, din această seară alimentarea cu apă menajeră va fi reluată în Prahova. Despre responsabili: „Dacă…

ÎCCJ explică de ce a atacat a doua oară la CCR legea privind pensiile magistraților. Purtătorul de cuvânt…

5 idei de pijamale perfecte pentru o seară de film acasă (P)

Grupul parlamentar „Pace – Întâi România” a depus o moțiune de cenzură împotriva Guvernului Bolojan. Ninel Peia l-a…

Grecia: Consecințele furtunii Byron în sud-estul Greciei. Străzi inundate și drumuri blocate în Atena. Școlile au fost închise…