Confidenţialitate

De ce întârzie manualele de clasa a V-a

Manualele pentru clasa a V-a vor întârzia în acest an școlar cel puțin două luni. Până la avansarea unui termen concret în care vor ajunge pe băncile elevilor, ministrul Educației, Liviu Pop, i-a indicat drept responsabili pe predecesorii săi tehnocrați. Mai exact, în ședința de Guvern de vineri, ministrul a susţinut că lipsa manualelor are drept cauză întârzierea cu care Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a predat programele şcolare. Liviu Pop a pus, astfel, întârzierea pe seama unei decizii luate anul trecut de predecesorul său, Mircea Dumitru, de a proroga termenul până la care ar fi trebuit finalizate programele școlare pentru gimnaziu de la 30 noiembrie 2016 la 28 februarie 2017.

Contactat de Europa FM, fostul ministru Mircea Dumitru admite că acceptat modificarea termenul acordat profesorilor implicaţi în elaborarea programelor şcolare pentru gimnaziu, dar motivează că acest proces avea nevoie de timpul necesar pentru a analiza miile de propuneri venite din țară.

„E adevărat că Institutul pentru Științele Educației a cerut un termen ceva mai lung, dar la sfârșitul anului trecut și mai ales de la începutul anului 2017 toată această perioadă fusese încheiată și se putea trece la faza următoare de contractare prin licitație a manualelor”, spune Mircea Dumitru.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Fostul ministru din tipul guvernării Coploș indică, însă, şi o altă cauză: programele au fost finalizate cu întârziere întrucât, la rândul lor, planurile-cadru care stabilesc numărul de ore pentru fiecare materie au fost în stand by aproape doi ani.

„Ani de zile acest proces a fost blocat. Din 2014 și până în 2016 nu au fost făcuți pași substanțiali pentru a se rezolva această chestiune”, explică Mircea Dumitru, în opinia căruia pentru deblocarea situaţiei este esenţială voinţa politică pentru continuitatea politicilor şi pentru simplificarea Legii achiziţiilor publice .

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Calendarul inițial al Ministerului Educației prevedea ca programele școlare pentru gimnaziu să fie finalizate până la 1 noiembrie 2016. După amânarea cerută de ISE, au fost gata în luna februarie 2017.  În privința planurilor-cadru, termenul asumat inițial era 1 septembrie 2015. Realitatea arată că ordinul prin care au fost adoptate a fost semnat de Adrian Curaj în aprilie 2016. Întârzierea în elaborarea acestor documente a fost în perioada 2014-2017 de un an.

Ministru în perioada 2014-2015, la momentul în care planurile-cadru ar fi trebuit finalizate, Sorin Cîmpeanu arată că modul de lucru deficitar la nivelul Ministerului şi al institutului, ca şi consultările de durată au dus la această întârziere. „Întârzierea în elaborarea planurilor cadru a fost generată de durata foarte mare a consultărilor în care fiecare a încercat să își impună punctul de vedere”, a explicat fostul ministru pentru Europa FM.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

În opinia sa, situaţia de astăzi este de asemenea consecinţa nefasta a vitezei cu care se schimbă miniştrii Educaţiei. În cei patru ani de când a debutat reforma curriculară, Educaţia a avut 6 miniştri. „În momentul în care avem o rotație atât de rapidă a miniștrilor, un ministru nici nu reușește să se familiarizeze cu subiectul problematica foarte importantă a învățământului preuniversitar. În momentul în care ai început să te familiarizezi cu aceste lucruri, și se încheie mandatul și pleci”, spune Sorin Cîmpeanu.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Potrivit programelor şcolare aprobate, pentru clasa a V-a trebuie elaborate şi tipărite 108 tipuri de manuale.  Din martie, când s-au finalizat programele şcolare, au obţinut aprobări doar cele pentru 25 de materii. Dintre acestea, manualele de la 18 discipline, între care Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Biologie, au fost contestate. Aşa cum stau lucrurile în prezent, pe băncile elevilor ar putea ajunge la timp doar manualele de Religie Romano-Catolică în limba maghiarăReligie Romano-Catolică în limba română, Limba maghiară pentru şcolile cu predare în limba maghiară, Limba română pentru şcolile cu predare în limba maghiară, Educaţie fizică, pecum şi două manuale pentru şcolile vocaţionale – Pregătire sportivă în atletism, Pregătire sportivă în fotbal.

Licitaţia pentru achiziţionarea manualelor destinate celor 172.000 de copii care intră în clasa a V-a a început în luna martie şi este în curs de desfăşurare. Ministerul Educaţiei a alocat acestei achiziţii 40 de milioane de lei.