Daniel David: Sindicatele i-au solicitat președintelui ceea ce au cerut și public: demisia mea și, în al doilea rând, anularea măsurilor de criză fiscal-bugetară | AUDIO
Sursa foto: Europa FM
Peste 15.000 de profesori și personal auxiliar au protestat astăzi în Capitală, cerând renunțarea la măsurile de austeritate și demisia ministrului Educației. După o discuție cu președintele Nicușor Dan, sindicaliștii nu exclud o grevă generală. Prezent la emisiunea „Academia Europa FM”, ministrul Educației, Daniel David, a transmis că măsurile de austeritate sunt temporare. De asemenea, ministrul Educației a precizat că este în dezbatere o metodologie pentru educația remedială.
Daniel David: „Aceste măsuri sunt temporare”
Marcel Bartic: Astăzi au ieșit profesori în stradă, în București, iar liderii sindicatelor din învățământ au avut chiar o întrevedere cu președintele Dan Nicușor și aș fi vrut să vă întreb, pentru început, dacă aveți informații recente de la aceste discuții.
Daniel David: „Da, știam că va fi această întâlnire și, da, am informații despre întâlnire și despre concluzii. Deci, practic, liderii au cerut ceea ce au cerut și public: au menționat despre demisia ministrului Educației, adică demisia mea, și doi, anularea măsurilor de criză fiscal-bugetară.”
Daniel David: „Un lucru pe care și eu l-am spus public: aceste măsuri sunt temporare și, apropo de situația de incertitudine, eu zic că trebuie să ne liniștim pentru că Educația a dat tot ce a trebuit să dea în perioada de criză. Nu mai are ce să dea. Din acest moment noi trebuie să ne stabilizăm, trebuie să creștem.”
Daniel David: „Noi avem și acum învățământ simultan”
Marcel Bartic: Sunt și oameni din sistem, poate sunt și părinți, care au niște semne de întrebare cu privire la lucrurile astea, care afectează, până la urmă, copiii. Să vorbim un pic despre efectele comasării unităților de învățământ, care au destabilizat, aparent, niște lucruri acolo. Cum crește calitatea actului educațional în această condiție?
Daniel David: „Învățământul simultan este stimulat mai degrabă de modificarea limitei inferioare și a limitei superioare în cazul claselor. Și comasările contează (de unități școlare), dar limitele contează mult mai mult. Noi avem și acum învățământ simultan. Măsurile luate vor duce la o ușoară creștere, nu spectaculoasă – o să am rezultatele în două-trei săptămâni –, la o ușoară creștere a învățământului simultan. Dar să știți, cu toată această creștere, acest tip de învățământ este destul de bine organizat, recunoscut și asumat în țări vestice, pe care de multe ori le luăm ca reper.”
Daniel David: „Alternativa, trebuie să înțelegem, este situația în care iei copiii respectivi și îi duci într-un centru, într-o școală mai mare. Uite, spre exemplu, este și al treilea model. În acest proces, noi suntem foarte atenți, adică comasările, în general, au fost ok, dar sunt lucruri problematice pe care le monitorizăm. De exemplu, aveam un copil în Delta, clasa a V-a sau a VI-a, și mi s-a spus că nu poate să fie dus. Evident, nu puteai face simultan, era un singur copil, ideea cealaltă fiind să-l iei și să-l duci într-o școală în care sunt mai mulți copii. În comuna Crișan am avut această situație. Mi s-a spus că e foarte greu, pentru că drumul cu barca este chiar periculos pentru copil, ca să nu mai spun că iarna Dunărea este periculoasă. O a treia cale la care ne-am gândit: copilul participă online la ore, împreună cu colegii lui de la școala din Comuna Crișan. O dată pe săptămână facem totuși efortul să-l ducem în comunitatea respectivă.”
Daniel David: Adică ar fi trebuit să avem educație remedială în condiții de normalitate
Marcel Bartic: Astăzi, pe 8 septembrie, a început școala, inclusiv pentru doamnele învățătoare și, potrivit măsurilor anunțate, ar trebui să aibă cele două ore în plus, constant, probabil care vor fi făcute prin educație remedială. A fost reglementat felul în care profesorii de învățământ primar vor face acest lucru?
Daniel David: „Avem metodologia pusă în dezbatere, în transparență. Săptămâna aceasta, probabil, ar trebui să o aprobăm. Pentru mine, să știți, este un efect secundar pozitiv important. Adică ar fi trebuit să avem acest program în condiții de normalitate. Deoarece, atunci, copiii care au dobândit competențele le vor consolida, le vor fixa. Copiii care nu au dobândit aceste competențe vor fi ajutați să le dobândească. Foarte important pentru mine: copiii care au aceste competențe vor fi învățați cum să le utilizeze în viața de zi cu zi.”






