Confidenţialitate

Cristina Bărbosu-Ene, despre vizitele profesorului la domiciliul elevului: „Te aduc în spațiul în care trăiește copilul și descoperi lucruri pe care la școală nu le poți descoperi” | VIDEO

Cristina Bărbosu-Ene, profesor facilitator în cadrul organizației SuperTeach, a fost invitata lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. Ce ar putea să facă școala mai mult, ce ar putea să facă profesorii mai mult pentru a încuraja un părinte să țină legătura mai strâns cu școala? Cum gestionează profesorii conflictele și cum ar arăta o ședință cu părinții care să se apropie de ideal? Despre toate acestea, dar și despre vizitele profesorilor la domiciliul elevilor, la Europa FM, cu Marcel Bartic și Cristina Bărbosu-Ene.

Relația profesor-părinte și părinte-profesor: „Este important să comunicăm cu părinții, dar nu neapărat punctual înainte de o ședință” / „Cred că secvențialitatea îi sperie pe părinți”

„Cred că ar ajuta foarte mult o disponibilitate reală, pentru că ni se întâmplă să fim disponibili, să creăm canale de comunicare cu părinții, dar să nu fie autenticitate. Și părinții sunt și ei oameni și au nevoie să vadă în profesorul de clasă un om care este dispus să-l ascultă, să-i dea sfaturi dacă are nevoie și i le solicită.

Și părintele și profesorul își doresc binele elevului, dar cel care are instrumentele necesare este profesorul și atunci cred că depinde foarte mult de modul în care profesorul se raportează și felul în care el merge către părinte.

Altfel spus, putem să avem canal de comunicare pe WhatsApp, important este ce facem în comunicarea pe acel WhatsApp. Este important să comunicăm cu părinții, dar nu neapărat punctual înainte de o ședință. Să avem comunicarea aceasta care să fie un fel de fir roșu al relației noastre. Cred că secvențialitatea îi sperie pe părinți și este ideea de steguleț ridicat <<Vai, dar ce s-a mai întâmplat la școală, mi-a scris doamna dirigintă>>”, a spus la Europa FM Cristina Bărbosu-Ene, profesor facilitator în cadrul organizației SuperTeach.

Managementul conflictelor: „Este foarte important să nu te pripești, să nu acționezi după instinct și să încerci întotdeauna să te raportezi la celălalt sau să încerci să-l înțelegi”

Marcel Bartic: Totuși, sunt situații în care apar tot felul de momente mai tensionate. Fie între părinți, fie între părinți și unii profesori pe care sigur că da noi, dumneavoastră ca dirigintă ar trebui să le gestionați. Și îmi amintesc foarte bine din formarea mea inițială: în facultate nu ne-a pregătit nimeni pentru un soi de management al conflictelor. Cum reușim să facem față?

Cristina Bărbosu-Ene:Cred că suntem într-un continuu proces de pregătire. Eu cel puțin asta am simțit. Da, se întâmplă să fie situații în care să nu știi cum să reacționezi, dar așa cum am spus mai devreme, profesorul este cel care poate să conducă într-o manieră sănătoasă relația aceasta cu părinții.

Cred că e importantă raportarea și atunci când tu profesor ai o raportare sănătoasă la părinții tăi și îi vezi ca pe niște persoane, poate vor fi situații tensionate și sigur sunt – și eu m-am întâlnit cu asta – este foarte important să nu te pripești, să nu acționezi după instinct și să încerci întotdeauna să te raportezi la celălalt sau să încerci să-l înțelegi”.

Marcel Bartic: Cu alte cuvinte, un pic de calm, niște abilități de comunicare, gestionarea mai cu înțelepciune a unei astfel de situații.

Cristina Bărbosu-Ene: „Exact, tras aer în piept și încercat să stai acolo în momentul acela și să-l înțelegi autentic”.

Ședința cu părinții: „Cred că am putea începe să-i avem și pe copii alături”

Marcel Bartic: Cum ați face dumneavoastră o ședință cu părinții în care să vină toată lumea cu drag și să fie o atmosferă faină acolo?

Cristina Bărbosu-Ene: „Pot să povestesc despre ceea ce fac la clasă: ședințele cu părinții au o altă dinamică decât cea cu care am început eu cariera didactică. Și are legătură cu ce spuneam mai devreme – a-i face pe părinți partenerii tăi în povestea aceasta.

Eu, spre exemplu, ședințele cu părinții le numesc cafenele. Da, servim și cafea la întâlnirile noastre. Avem obiective pe care le urmărim, nu e o întâlnire ad-hoc, ci avem obiective pe care le urmărim. Niciodată la ședințele cu părinții nu vorbesc despre note, nu comunic note, ci pur și simplu este mai degrabă o întâlnire în care noi să construim relații astfel încât elevul să fie beneficiarul actului educațional”.

„Relația aceasta este mult mai vie în ochii lui (n.r. copilului) dacă ajunge să ne vadă pe noi colaborând, comunicând”

Cristina Bărbosu-Ene: „Cred că am putea începe, în contextul acestor întâlniri cu părinții să-i avem și pe copii alături. De ce să fie doar o întâlnire a părintelui cu profesorul de la clasă și să nu fie o întâlnire a copiilor, părinților și profesorilor de la clasă? Astfel, ar putea și elevii să vadă care este dinamica relației dintre părinte și profesor.

Care sunt subiectele… pentru că de multe ori copilul este centrul, dar relația aceasta este mult mai vie în ochii lui dacă ajunge să ne vadă pe noi colaborând, comunicând și atunci și pentru noi ca profesori e mult mai simplu să-i vedem pe părinți stând alături de copiii lor”.

Vizitele profesorilor la domiciliu: „Ajută foarte mult pentru că te aduc în spațiul în care trăiește copilul și descoperi lucruri pe care la școală nu le poți descoperi”

Marcel Bartic: Ce relevanță credeți că ar avea vizitele profesorilor la domiciliu în relația profesor-părinte?

Cristina Bărbosu-Ene: „Eu le consider foarte valoroase și eu merg acasă la elevii mei. După ce anterior am agreat cu părinții. Am nevoie să știu dacă părinții își doresc lucrul acesta. Ele ajută foarte mult pentru că te aduc în spațiul în care trăiește copilul și descoperi lucruri pe care la școală nu le poți descoperi. Lucruri câteodată tulburătoare și așa te repoziționezi și nu mai pui etichete din prima”.

Urmărește aici întreaga emisiune „Academia Europa FM” cu Marcel Bartic și Cristina Bărbosu-Ene

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Cum e să faci școală cu burta goală? STUDIU: 2 din 10 copii din România nu au suficientă mâncare. Mihaela Nabăr: Nu-i poți cere unui copil flămând să facă performanță educațională | VIDEO