Confidenţialitate

Cum e să faci școală cu burta goală? STUDIU: 2 din 10 copii din România nu au suficientă mâncare. Mihaela Nabăr: Nu-i poți cere unui copil flămând să facă performanță educațională | VIDEO

Cum e să faci școală pe burta goală? „Nu exagerez cu nimic, vă asigur: în primii mei ani de profesorat am avut elevi care strângeau cornurile și laptele. În școli din mediul rural erau copii care în pauze le strângeau pe cele pe care alții le lăsau așa aruncate prin clasă. Recunosc, atunci fără prea multă experiență, inițial m-am indignat, cum să iei cornurile. După aceea mi-am dat seama că de fapt copilul acela venea rupt de foame la școală”, a spus moderatorul emisiunii „Academia Europa FM” – Marcel Bartic – care a avut-o invitată pe Mihaela Nabăr – director executiv al organizației World Vision.

Conform celui mai recent studiu realizat de World Vision, în România, 2 din 10 copii reclamă lipsa de hrană afirmând că „familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare”. La nivel global, 4 din 10 părinți – 37% – „spun despre copiii lor că nu primesc nutrienții adecvați de care au nevoie zilnic”. Mai mult, „21% afirmă că copiii lor s-au culcat flămânzi în ultimele 30 de zile”.

Sursa foto: World Vision România

„Ceea ce este foarte trist este că noi avem toate oportunitățile la îndemână astfel încât să nu mai fim acolo”

Marcel Bartic: Plecând de la raportul pe care l-ați făcut la World Vision România, care este situația țării noastre în raport cu alte state?

Mihaela Nabăr: „Dacă ar fi să ne uităm la cum arată raportul pe care World Vision Internațional l-a făcut cu ocazia Zilei Internaționale a Hranei acum câteva zile – lansat în 16 octombrie – vedem că suntem la medie. Deci, practic, dacă ar fi să ne uităm la nivel internațional pe un studiu pe care l-a făcut World Vision Internațional pe 16 țări, dintre care unele cu nivel crescut de bunăstare, altele pe mediu și altele pe foarte scăzut, vedem că România este la mijloc. La 20% în condițiile în care studiul ne spune că 21% dintre copiii lumii se culcă seara flămânzi. Iată că nici în România nu suntem prea departe. Ceea ce este foarte trist este că noi avem toate oportunitățile la îndemână astfel încât să nu mai fim acolo”.

Sursa foto: World Vision România

Mihaela Nabăr: Ar trebui să cunoaștem realitatea și să ne cunoaștem copiii. Când îi ceri unui copil să vină la școală cu burta goală și să-i ceri performanțe educaționale și să te și superi că nu e la un anumit nivel, asta nu este normal

Mihaela Nabăr: „Ce facem ca să nu mai fim acolo? În primul rând, să cunoaștem realitatea asta și să ne vedem copiii așa cum sunt ei și să ne cunoaștem copiii. În momentul în care tu îi ceri unui copil să vină cu burta goală la școală sau știi că este cu burta goală la școală și-i ceri să facă performanțe educațională și te mai și superi după aceea că nu este la un anumit nivel de performanță… nu e normal.

În primul rând, ar trebui să ne uităm și să ne cunoaștem aceste realități și apoi să implementăm programe și să nu ne oprim din a implementa programele pe care unii dintre noi le facem în acest moment.

Și să investim în zona aceasta, în masă sănătoasă pentru copii, pentru că și acolo unde avem masă știm foarte bine și vedem conform acelorași studii pe care World Vision Internațional le-a publicat în 16 octombrie că o reală problemă – peste 90% dintre părinți ne spun – o constituie și calitatea mâncării, chiar și în țările foarte dezvoltate”.

Mihaela Nabăr: ONG-urile au nevoie de parteneriat din partea autorităților, de politici coerente, investiție în educație

Marcel Bartic: Ce ar putea să facă autoritățile?

Mihaela Nabăr: „Noi facem servicii care să-l ajute pe stat – un stat funcțional am vrea noi – să ajungă cu acest drept la toți copiii în cazul nostru. Și nu se întâmplă, știm foarte bine, de aceea, de foarte multe ori ne considerăm salvatori, cădem în acest mit al eroului salvator din ONG-ul care poate să facă. Da, poate să facă.

Dar la nivel restrâns asta nu înseamnă că vom schimba întreaga Românie noi, ONG-urile. Avem nevoie de parteneriat și avem nevoie politici coerente, de investiție în educație, de investiție în zona aceasta de hrană, nutriție sănătoasă, de conștientizare a adulților și a părinților asupra temei cât este de importantă educația și nutriția sănătoasă.

Pentru că dacă ne uităm în aceleași studii, 93% dintre adulții respondenți spun că dreptul la hrană este un drept care trebuie asigurat. Dar, pe de altă parte, când întrebăm și cât este de gravă problema accesului la hrană, vedem că doar 30% consideră că este o problemă reală. Deci și aici avem foarte mult de lucru”.

Urmărește aici întreaga emisiune „Academia Europa FM” cu Marcel Bartic și Mihaela Nabăr

Sursa foto: Europa FM

Citește și: Profesor bun, profesor slab sau în ce fel evoluția elevilor depinde de evoluția profesorilor. Paula Herlo: „Spunea cineva la noi că în acest moment învățământul este focusat pe profesor” | VIDEO