CNCD: Nu a existat discriminare directă la supermarketul din Odorheiu Secuiesc

Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a hotărât, miercuri, că în cazul incidentului de la un supermarket din Odorheiu Secuiesc, unde un client a susţinut că nu a fost servit întrucât vorbea doar limba română, nu se întrunesc elementele constitutive ale faptei de discriminare directă.

CNCD le recomandă agenţilor economici ca angajaţii care servesc clienţii să cunoască limba oficială la un nivel rezonabil.

Instituţia s-a autosesizat după apariţia în spaţiul public a înregistrării video în care un bărbat că i-a fost refuzat accesul la serviciile oferite de magazinul din Odorheiu Secuiesc din cauza faptului că este de naţionalitate română şi vorbeşte doar limba română.

În cadrul şedinţei comitetului director al CNCD, s-au analizat atât înregistrarea în cauză, cât şi punctul de vedere al supermarketului şi declaraţia vânzătoarei.

S-a decis că nu a fost vorba de un act de discriminare directă, ci despre o ‘testare’, adică un experiment care are ca scop constatarea unei discriminări la ‘faţa locului’.

Autorul ‘nu a respectat elementele etice ce ţin de corectitudinea probelor rezultate’, filmul nefiind redat în integralitatea sa şi prelucrat.

Totodată, bărbatul a omis să menţioneze faptul că, înainte de înregistrarea în cauză, a mai avut două dialoguri cu vânzătoarea.

Nu a existat un tratament diferenţiat întucât toţi clienţii fiind trataţi în mod egal, nefiind serviţi înainte de ora de deschidere, respectiv ora 10.00.

Colegiul director al CNCD a mai constat şi faptul că ‘prin publicarea filmului testării s-a generat în societate o instigare la ură pe criteriul apartenenţei etnice, săvârşită prin răspândirea unor informaţii incomplete sau false’.