BNR: Legea privind darea în plată încalcă mai multe prevederi din Constituție

Banca Națională intervine din nou în dezbatarea privind legea dării în plată – care le permite datornicilor să cedeze imobilul ipotecat și să scape total de datorii.

Viceguvernatorul BNR – Bogdan Olteanu – e de părere că legea trebuie retrimisă la Parlament pentru că încalcă mai multe prevederi din Constituție.

În primul rând, se aplică retroactiv – adică și pentru contractele aflate în derulare.

În al doilea rând, legea îi dezavantajează pe bancheri: clientul și banca nu împart în mod egal povara creditului – e de părere Bogdan Olteanu.

„Aici (în cazul proiectului privind darea în plată – n.r.) nu vorbim de incidenţa unui caz fortuit, de o situaţie externă, imprevizibilă, impredicitibilă şi care a schimbat complet raporturile contractuale, cum a fost situaţia creditelor în franci elveţieni. În acea situaţie, este în continuare recomandabilă şi necesară împărţirea poverii între bancă şi client”, a afirmat vineri viceguvernatorul BNR Bogdan Olteanu.

 

Întrebat cum ar putea accepta băncile să aplice voluntar darea în plată, având în vedere că acestea au refuzat să negocieze cu clienţii pe problemele creditelor în franci elveţieni sau să le propună soluţii prin care să împartă povara, în urma recomandărilor BNR, Olteanu a spus că astfel de situaţii sunt greşite, dacă există.

”Dacă există asemenea situaţii, sunt greşite. Este extrem de important pentru băncile nu doar să discute cu clienţii, ci să ajungă la soluţii. Şi riscul pe care băncile şi-l asumă prin rigiditate este tocmai această intervenţie lesgislativă (darea în plată – n.r.)”, a subliniat viceguvernatorul BNR.

Pe de altă parte, în lege se spune că doar persoanele fizice pot beneficia de ștergerea datoriilor prin cedarea bunului ipotecat.

Bogdan Olteanu insistă însă că articolul se poate interpreta și în avantajul dezvoltatorilor imobiliari – care nu au reușit să-și vândă apartamentele din blocurile rezidențiale.

 

Legea se află acum pe masa președintelui Klaus Iohannis – care poate decide să o promulge, să o conteste la Curtea Constituțională sau să o întoarcă la Parlament.