VERIFICAT DE EUROPA FM | A ajuns România un cimitir al mașinilor second hand de import?

Guvernul se pregătește să suplimenteze săptămâna aceasta Programul „Rabla” cu încă 25 milioane de lei. Speră să egaleze în acest fel casările de mașini vechi din ultimii doi ani.

În cel mai fericit scenariu, ar scoate însă din circulație doar 25.000 de rable în condițiile în care doar anul acesta în România au fost înmatriculate de 14 ori mai multe mașini second hand.

Iată ce spunea zilele trecute la uzinele Dacia Călin Popescu Tăriceanu, al cărui Guvern a lasat programul în urmă cu 12 ani:

“În 2008 sau 2007, în totalul vânzărilor de mașini din România 80% erau reprezentate de mașinile noi și 20% de mașinile second hand. Și acum raportul este exact invers. Deci România a devenit o piață de desfacere pentru mașinile second-hand. Transformăm România, în pofida eforturilor făcute prin Programul Rabla, un cimitir al mașinilor vechi din Europa Occidentală. În momentul de față, noi acordăm tichete prin programul Rabla, dar numărul de mașini vechi, importate, depășește numărul de mașini care se duc la casare în Programul Rabla. Situație complet nefirească.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Am verificat la Europa FM dacă România a devenit sau nu acest „cimitir” al mașinilor la mâna a doua, dar și cât a contat Programul „Rabla”, în care au ajuns aproape 700 de milioane de euro din bani publici.

Să fie sau nu România, în 2017, doar o piață de desfacere pentru mașini second hand de import? Și dacă da, a fost vreodată altfel? Ca să înțelegem care este realitatea am mers la cel mai mare târg de mașini din București. E o zi în care frigul și ploaia fac ca străzile să fie aproape pustii. Vânzătorii de mașini second hand au însă clienți.

Reporter: – Vindeți sau cumpărați?
Client: – Cumpărăm.
Reporter: – Și de ce căutați o mașină second hand?
Client: – Nu ne putem permite o mașină nouă.
Reporter: – O preferați rulată în România sau vreți o mașină rulată în străinătate?
Client: – O mașină rulată în străinătate. Drumurile din țară sunt sub orice critică, indiferent care ar fi autostradă, județean sau național.

Călin Popescu Tăriceanu spune că, în vremea în care era premier, 80% din mașinile înmatriculate în România erau noi. Statisticile oficiale duc procentajul doar până la 65% în 2007, anul de vârf din acest punct de vedere. Chiar și așa, e incontestabil dezavantajul în care erau la vremea respectivă tranzacțiile de second hand-uri.

După 2007, în România s-au cumpărat din ce în ce mai puține mașini noi și tot mai multe la mâna  a doua. „Importurile sălbatice de second hand”, cum le numește președintele Senatului, au făcut ca azi să putem vorbi de doar 16% mașini noi înmatriculate în 2017.

Ce omite să spună Călin Popescu Tăriceanu e că explozia importurilor de mașini la mâna a doua este evidentă, în cifre, mai ales după eliminarea la începutul acestui an a timbrului de mediu. Taxa a fost scoasă prin Legea 1/2017 inițiată de președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, text care poartă inclusiv semnătura lui Călin Popescu Tăriceanu, ca președinte al Senatului.

În confirmarea unei promisiuni electorale, decizia politică de a elimina timbrul de mediu fără a îl înlocui cu un alt impozit pentru mașinile care poluează foarte mult a făcut ca numai în primele opt luni ale acestui an să se înmatriculeze cu mai mult de 40.000 de second hand-uri decât în tot anul trecut.

În 10 ani, România a ajuns așadar un cimitir al mașinilor la mâna a doua. Eforturile bugetare de care vorbește Călin Popescu Tăriceanu de a pune frână acestui trend prin Programul „Rabla” s-au dovedit insuficiente.

Ca politică publică, „Rabla” a înghițit în cei 12 ani de la lansare în jur de 660 de milioane de euro. A încurajat însă cumpărarea a numai 300.000 de autoturisme noi din cele peste 5 milioane existente într-o țară în care mașinile au în medie 15 ani, mult peste 10, cât e media Uniunii Europene.

„Uitați-vă la ea cum arată. E mașină adusă personal, pe roți, din Germania. Dacă dumneavoastră considerați că asta-i coteț, mașină de 15 ani. Uitați cum arată! Câștigăm și noi 300 de euro la mașină”, spune, în târgul de mașini, un vânzător care din asta trăiește.

Interes pentru casare există, arată cifrele, însă finanțarea programului e încă insuficientă, iar mașinile acceptate în program trebuie să fie înmatriculate în România de mai mult de 8 ani. Ca urmare, importurile de mașini uzate depășesc deja de zece ori anul acesta casările încurajate prin Programul „Rabla”.

În concluzie, afirmația lui Călin Popescu Tăriceanu că România a devenit „o piață de desfacere pentru mașinile second-hand” în care se importă mai multe autoturisme vechi decât se duc la casare prin Programul Rabla este ADEVĂRATĂ.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.




Ascultă online Europa FM / Descarcă gratuit aplicaţia Europa FM pentru Android sau aplicaţia Europa FM pentru iOS