Confidenţialitate

Transportatori din mai multe țări protestează, joi, la Bruxelles

Transportatori din mai multe țări, inclusiv din România, participă, joi, la un protest organizat la Bruxelles, în fața Parlamentului European, în semn de nemulțumiți de schimările din domeniu pe care europarlamentarii vor să le adopte, în aceeași zi.

Protestul este autorizat pentru un număr de 600 persoane și zece camioane, din țări precum România, Bulgaria, Ungaria și Polonia. Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) și Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) sunt două dintre organizațiile transportatorilor din România care participă la acest protest.

Transportatorii din estul continentului susțin că noile reglementări îi dezavantajează în fața celor din Vest, notează Mediafax.

Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European (TRAN) va vota, joi, cele trei propuneri cheie ale Pachetului Mobilitate 1. Dacă vor fi adoptate, aceste propuneri vor fi aprobate în sesiunea plenară a PE din 14 – 17 ianuarie 2019.

UNTRR le-a solicitat sprijinul eurodeputaților români să respingă Pachetul Mobilitate 1, în colaborare cu eurodeputații din alte state membre ale Uniunii Europene (UE) afectate.

Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană la 31 mai 2017 și cuprinde propuneri de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, precum: propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării nr. 71/1996 la transporturile rutiere; propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști; propunerea de modificare a Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.

La data de 4 decembrie 2018, Consiliul Miniștrilor de Transport din UE (ministrul de resort din România s-a abținut de la vot) a adoptat poziția (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile Alianței Rutiere a Statelor din Vestul UE.

Noile reglementări prevăd aplicarea următoarelor reguli:

1. a detașării la transporturile rutiere internaționale, cu exceptarea tranzitului și a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: în drumul spre țara de destinație și în drumul de întoarcere, se permite o activitate suplimentară de încărcare/descărcare în ambele direcții, fără a se încadra în regimul de detașare, sau zero la plecare și până la două (operațiuni) în drumul de întoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operațiuni, inclusiv pentru cabotaj, regimul de detașare integrală se aplică începând cu prima zi a operațiunii;

2. restricționarea cabotajului prin introducerea unei perioade de „răcire” (cooling-off) de 5 zile înainte ca alte operațiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeași țară cu același autovehicul;

3. interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabina autovehiculului; întoarcerea acasă a șoferilor cel puțîn o dată la patru săptămâni – sau, în cazul în care șoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse, după numai trei săptămâni pe drum;

4. obligația dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operațiuni de transport internațional cu tahograf inteligent până la sfârșitul anului 2024.

După aprobarea poziției PE, Pachetul Mobilitate 1 va intra în procedura de trialog pentru armonizarea pozițiilor celor trei instituții europene: Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul de Transport UE, în vederea aprobării textului final.