Confidenţialitate

Tarifele maxime pentru RCA, aprobate de Guvern

Guvernul a aprobat în ședința de miercuri hotărârea care fixează preţurile maxime pentru polițele RCA.

Hotărârea de guvern aprobată miercuri nu s-a regăsit pe ordinea de zi a şedinţei, ea fiind trecută pe lista suplimentară.

Guvernul a aprobat, recent, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanţă de Urgenţă care impune îngheţarea preţurilor RCA pentru şase luni, prin fixarea unor preţuri maxime de către ASF.

Măsura este fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană.

Tarifele maxime au fost stabilite într-o şedinţă specială a conducerii ASF, care a avut loc în 5 octombrie, însă pentru a intra în vigoare este necesară aprobarea Hotărârii de Guvern cu tarifele de către Executiv, apoi publicarea actului normativ în Monitorul Oficial.

Însă decizia iniţială a ASF conţinea o lacună, nefiind stabilite tarife pentru maşinile electrice sau hibride. Proprietarii de astfel de maşini, deşi puţini în România, riscau să nu îşi poată asigura maşinile pe perioada de şase luni cu preţuri “îngheţate” de către stat.

Între timp, ASF a stabilit şi tarife pentru maşinile electrice, care au fost incluse în anexele din forma finală a Hotărârii de Guvern, aprobată miercuri.

Potrivit anexei care face parte din proiectul de HG publicat de Ministerul Finanţelor, pentru o maşină deţinută de o persoană fizică, cu o capacitate cilindrică sub 1.200 cmc, o poliţă RCA va costa, pe perioada de şase luni cu preţuri “îngheţate” de Guvern, cel mult 547 lei pentru o persoană cu vârsta peste 60 de ani, 618 lei pe an pentru vârsta între 51 şi 60 de ani, 624 lei pentru 41-50 ani, 617 lei pentru 31-40 ani şi 997 lei pentru tinerii şoferi, cu vârsta sub 25 de ani.

Potrivit specialiştilor, chiar dacă tarifele fixate sunt considerate maxime, este de aşteptat ca toţi asigurătorii de pe piaţă să vândă poliţele doar la preţul maxim, pentru a reduce pierderile cauzate de îngheţarea preţurilor.

Teoretic, tarifele ar trebui să fie mai mari pentru şoferii cu daune şi mai mici pentru cei fără daune, prevede proiectul.

Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, societăţile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale“, arată proiectul de HG.

Pentru categoria cea mai răspândită, a maşinilor cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc, o poliţă RCA va costa 541 lei pentru un şofer cu vârsta peste 60 de ani, 611 lei pentru cei cu vârsta cuprinsă între 51 şi 60 de ani, 617 lei pentru 41-50 ani, 610 lei pentru 31-40 ani, 800 lei pentru 26-30 ani şi 985 lei pentru tinerii sub 25 de ani.

Pentru maşinile cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.401 şi 1.600 cmc, poliţele RCA au un preţ anual cuprins între 629 lei şi 1.166 lei, în funcţie de vârsta şoferilor, pentru categoria 1.601/1.800 cmc, preţul variază între 691 lei şi 1.294 lei, iar pentru maşinile cu capacitate cilindrică între 1.801 şi 2.000 lei, o poliţă costă între 798 şi 1.516 lei.

Cele mai scumpe poliţe sunt pentru bolizii cu capacitate cilindrică de peste 2.500 cmc, preţurile RCA fiind, în aceast caz, cuprinse între 1.559 lei şi 3.087 lei.

Pentru autoturismele înmatriculate pe firme, poliţele RCA costă între 885 lei pe an, pentru capacitate cilindrică sub 1.200 cmc, şi 1.285 lei, pentru un bolid cu peste 2.500 cmc.

Preţul maxim al poliţei RCA pentru un camion cu masa peste 16 tone, înmatriculat pe firmă, va fi de 7.534 lei.

Firmele de asigurări care vând poliţe peste preţurile maxime fixate de Guvern riscă amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 50.000 lei, la care se pot adăuga sancţiuni complementare decise de către ASF.