Confidenţialitate

STUDIU: Mediul de afaceri estimează o scădere medie de 10% până la finele anului

Mai mult de nouă companii din zece (91%) se simt afectate de epidemia de coronavirus, impactul mediu estimat la nivelul mediului de afaceri fiind de -10,2% pentru 2020, arată un studiu al companieid e cercetare MKOR Consulting.

Impactul mediu estimat este de 100.000 de euro, cu până la 100% din cifra de afaceri. Cu cât reprezentanții companiilor sunt mai pesimiști în privința evoluției pe 2020, cu atât valoarea medie a impactului este în creștere.

Cele mai vizibile efecte ale epidemiei de COVID-19 sunt reducerea cifrei de afaceri și impactul produs de suspendarea activităților companiei, fie că este vorba despre activitatea de business curent sau a unor evenimente care urmau a fi organizate.

Microîntreprinderile tind să fie cele mai afectate de efectele epidemiei de COVID-19. Totuși, sunt mai puțin sensibile la efectele cauzate de indisponibilitatea personalului, probabil și datorită faptului că aceste organizații tind să aibă foarte puțini angajați.

95% dintre companii au luat măsuri pentru a supraviețui crizei provocate de COVID-19, iar 90% au luat măsurile imediat după începerea situației de urgență. Cele mai frecvente sunt măsurile financiare, ce protejează cashflow-ul pe termen scurt și mediu, urmate de măsurile de protecția a angajaților și măsurile pentru pivotarea activității.

Anumite măsuri sunt însă amânate pentru vară (lunile iunie-iulie), în funcție de evoluția contextului general pe termen scurt. Acest lucru înseamnă că, dacă nu vom fi martorii unei reveniri economice, chiar și timide, estimăm că vor urma noi valuri de măsuri la final de Q2 și început de Q3, menite să asigure continuitatea organizațiilor din mediul de afaceri.”, declară Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.

Cele mai prudente organizații sunt cele din industria bunurilor de larg consum, cu un număr record de 6,5 măsuri luate. De asemenea, se remarcă o prudență sporită și în rândul organizațiilor din industrii precum consultanță, automotive și turism, care au luat în medie 4,5 măsuri pentru menținerea operațiunilor pe parcursul și după finalizarea carantinei impuse de epidemia de COVID-19. Media la nivelul țării este de 3,5 măsuri luate într-o organizație.

La momentul derulării studiului, 12% dintre organizații luau în considerare reducerea salariilor, cu un procent mediu de 37%.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 243 de companii din România, în perioada 25-30 aprilie.

Structura eșantionului: 89% afaceri antreprenoriale, 5% companii multinaționale, 2% ONG-uri și 4% alt tip de organizație.

După mărimea organizației, eșantionul este format din 67% microîntreprinderi, 22% întreprinderi mici, 8% întreprinderi medii și 3% întreprinderi mari.

Acest raport a fost redactat la începutul lunii mai, după anunțarea ridicării stării de urgență, din 15 mai.

Totuși, datele ar trebui privite din perspectiva momentului colectării lor, la final de aprilie, atunci când nu existau informații privind o posibilă relaxare a măsurilor de distanțare socială.